Kultúra

2011.07.26. 12:27

Esőember Kulka Jánossal és Nagy Ervinnel

Tihany - Kulka János és Nagy Ervin a főszereplői az Orlai Produkciós Iroda Esőember című előadásának, melyet a Tihanyi Szabadtéri Játékokon is láthatott a közönség.

Balla Emőke

Négy Oscar-díjas az 1988-as Esőember című film: a legjobb film, a legjobb rendező (Barry Levinson), és a legjobb adaptált forgatókönyv díja mellett Dustin Hoffman megkapta a legjobb férfi főszereplőnek járó elismerést is. A film színpadi változatát a londoni West-Enden mutatták be 2008-ban, Magyarországon tavaly állították színpadra; a Belvárosi Színház előadásában Kulka János alakítja Raymond Babbitet, Charlie Babbitet pedig Nagy Ervin. A Dan Gordon által írt történetet Zöldi Gergely ültette át magyar nyelvre, Anger Zsolt rendezőként bizonyítja tehetségét.

A történet szerint a fiatal üzletember apja halála után az örökség reményében elkezd nyomozni azután, ki kapta apja hárommillió dolláros vagyonát. Így talál rá az intézetben élő autista Raymondra, akiről kiderül, hogy a bátyja. Magával viszi a férfit, mert azt gondolja, így megkaparinthatja a pénzt. Kettőjük viszonya feszültségekkel terhes, ám az együtt töltött idő ráébreszti Charlie-t, az anyagaikon túl vannak fontosabb dolgok az életben. Egy színházi előadástól nem lehet elvárni, hogy a film által nyújtott élményt adja, noha ez a darab szorosan követi a film dramaturgiáját. Az Oscar-díjas alkotás szinte valamennyi jelentős mozzanata szerepel az előadásban: Charlie értetlenkedése, amiért apjától csak rózsakertet örökölt, Raymonddal való közös utazása, az autista bátyja telefonkönyv megtanulása, a szétszóródott fogpiszkálók számlálása, az intézeti gatyához való ragaszkodása, a repülőtől való félelme, a gyerekkori elválás emléke, a Las Vegas-i kártyaszámlálás, a tánctanulás és csókolózás, végül a döntés: Raymondnak intézetben a helye.

Az előadás arról szól, hogyan tud a világ két távoli pontján lévő testvér összecsiszolódni, apró darabkákat elhagyva szokásaiból, előítéleteiből, vagy akár betegségéből is. A központi figura a címszereplő, Raymond. Kulka János (aki hazai autisták között hosszan tanulmányozta viselkedésüket) Esőembere azt a figurát hozza, akit a filmbéli Dustin Hoffman: szeretnivaló, kedves, könnyeket és nevetést csal az ember szemébe. A Nagy Ervin által játszott Charlie ezzel szemben vagány, harsány, világi, mindenkin átnéző. Az előadás kettejük remek játékára épít, a többi szereplő csak kiegészíti a produkciójukat. A rendező a testvérpár kapcsolatát helyezte a darab középpontjába, de néha a drámai pillanatok elvesztek, kevésbé voltak hatásosak, Charlie a filmhez képest kevésbé került közel bátyjához. (Számomra zavaró a közönséges, trágár beszéd; nem látom indokoltnak az állandó káromkodást, csak azért, mert egy arrogáns, magabiztos yuppie a főszereplő. Ilyen beszédre a filmben sem láttunk példát).

A díszleteket a minimalizmusra való törekvés jellemzi: minden helyszín és minden karakter díszlet, ami elsősorban azért szerepel, hogy keretet adjon a darab fő szálának. Az Esőember hálás darab, ami nem akar többet, mint kikapcsolni, szórakoztatni, megnevettetni, szívet facsarni. Az ismert történet és a népszerű színészek a közönséget is vonzotta: a Tihanyi szabadtéri játékokon korábban előadáson ilyen tömeget még nem láttam; ültek a büfés széken és a lépcsőn is. A sikerre való tekintettel érdemes lenne megismételni az előadást.

 

A Tihanyi Szabadtéri Játékokon július 29-én, pénteken este fél kilenckor a Csak semmi szexet, kérem, angolok vagyunk című vígjátékot láthatják a nézők, Mikó István, Hűvösvölgyi Ildikó és Benkő Péter főszereplésével. Másnap, július 30-án a Hyppolit a lakáj című előadást mutatják be, Koltai Róberttel, Voith Ágival és Galla Miklóssal a főbb szerepekben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!