Kultúra

2015.01.13. 12:55

Illényi Katica elbűvölte a közönséget

Különleges élményben részesítette a minap Illényi Katica a veszprémi Hangvilla közönségét. A magával ragadó hegedűművész a – győri filharmonikusokkal adott – koncertjén újfent bizonyította: van átjárhatóság a különböző zenei irányzatok között.

Király Ferenc

Hétköznap este, Hangvilla. Telt ház. A színpadra igyekvő előadó a megyeszékhelyünkön emelt teremnél (sokkal) nagyobb rendezvényhelyszíneket is megtöltött már. Nem csupán emberekkel, hanem leheletfinom játékkal, rendkívül magas kifejezésmóddal. Pozitív kisugárzásával olyan atmoszférát teremt a színpad és a nézőtér között, hogy könnyedén varázsol önfeledt pillanatokat hallgatói lelkébe. Ez miként sikerülhet neki?! A válasz egyszerű, igaz, a sikerek mögött temérdek munka, s gyakorlás áll.

Illényi Katica hazánk egyik legnépszerűbb, nemzetközi szinten is elismert hegedűművésze, aki egyedülálló ízléssel és színvonalon ötvözi a klasszikus zeneirodalom alkotásait a dzsessz és a könnyedebb műfajok világslágereivel. A zenészcsaládba született előadó három és fél évesen kezdett hegedülni, tizennégy évesen felvették a zeneművészeti egyetem „különleges tehetségek” osztályába, 1991-ben hegedűművész diplomát szerzett. De szűknek érezte a klasszikus zenei nyelv határait, s egész lényével akart szólni. Újévi koncertje is – többek között – ezért jelentett maradandó élményt a zeneszeretőknek.

Illényi Katica a királynék városában is elbűvölte a publikumot, ebben persze a győri filharmonikusoknak elévülhetetlen érdemei vannak, akik az utolsó meghajlásig a „keze alá játszottak”. Kitűnt, hogy a társasággal baráti a kapcsolata, gyakorlatilag egymás rezdülését is ismerik. Silló István pedig nem csak karnagyként vezényelte a zenekart, aktív részese is volt a hangversenynek. A nagysikerű koncerten felcsendültek a hegedűirodalom gyöngyszemei, aztán tangók, majd olyan híres filmzenék, mint a Profi, vagy a Mission Impossible. A Gershwin és Puccini műve ket, Piazzolla Libertangóját is felvonultató műsorban egy Edith Piaf egyveleg is helyet kapott. A bűbájos egyéniség nem csak hegedült, énekelt és szteppelt is. Karrierje elején énekes-táncos operettek és musical-ek főszerepeit kapta, amikben a hegedülés is szerepet játszott. A Liszt Ferenc-díjas „energiabomba” nem csak hegedűjátékával, ének- és tánctudásával lopta be magát a nézők szívébe: az esten egy láthatatlan csodával is megismertette a közönséget. Pusztán gesztusokkal szólaltatta meg a theremint, a világ első térvezérlésű elektronikus hangszerét, a szintetizátor elődjét, úgy, hogy a hangszert megérintette volna. A hangok két antenna közötti rádióhullámok megszakításával jöttek létre, Illényi Katica a levegőben fogta le a hangokat. A teremben szinte megállt a levegő, sokan nem hittek a szemüknek, trükknek vélték, mikor a térben láthatatlan pontokat érintve szólaltatta meg Ennio Morricone Volt egyszer egy vadnyugat című dallamát. A hangszert végül egy gyermek és egy nyugdíjas is kipróbálta.

Illényi Katica sokoldalú előadásával elvitte oda a hallgatóit, ahová csak a lélek juthat. Személyisége és szakmai felkészültsége révén, népszerűségén keresztül újabb rétegekhez juthatott el a komolyzene és az igényes köny-nyebb műfaj. A húrok tündére a különböző stílusokat úgy kötötte össze, hogy a muzsika mindenki számára érthetővé vált – s felejthetetlen lett.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!