Kultúra

2011.06.16. 09:13

Megújulási tréning pedagógusoknak

Veszprém - A Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézete és a Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola háromnapos Burnout, avagy kiégés (megelőző) tréningeket tart pedagógusok számára.

Balla Emőke

A kiégés tüneteit kezdetben nem a tanárokon, hanem a segítő foglalkozásúak - orvosok, ápolónők, szociális munkások - körében figyelték meg. Később a fogalmat kiterjesztették azokra a humán foglalkozásúakra is, akik között kommunikáció zajlik (rendőrtisztek, bírák, papok, pedagógusok), illetve akiknél olyan tartós emocionális terhelés történik más emberekért, amely intenzív erőfeszítést igényel. Kiégés régebben is volt, de a tünetegyüttes tudományos fogalma az 1970-es évektől került az érdeklődés középpontjába, ezután indultak meg a kutatások.

A kiégés olyan folyamat, amelyben a stressz és a hajszolt munka hatására az egykor elkötelezett szakember eltávolodik munkájától. A kiégés kimerülést jelent, egyszerre több területen. A kiégett pedagógusok munkája rutinszerűvé válik, nem érez kedvet a munkához, kevésbé hatékony, megromlik a kollégáival való kapcsolata, elhanyagolja társadalmi kapcsolatait, kimerülését a diák is megérzi. A kiégés éppen a legelkötelezettebb, legambiciózusabb tanárokat érinti.

A cél az, hogy a gyerekeket életvidám, egészséges pedagógusok tanítsák, neveljék, tájékoztatott dr. Albert József szociológus, a most induló tréningek egyik vezetője. A másik vezető, Bálint Bánk  pszichológus elmondta: a négy alkalommal meghirdetett, húsz órás tréningeken résztvevő pedagógusok 12-13 fős kiscsoportokban beszélik meg a kiégéssel kapcsolatos legfontosabb mentálhigiénés és szervezeti kérdéseket. A  pedagógusok képet kapnak saját érintettségükről, az öndiagnózisokban feltárult problémákat énerősítő és stresszoldó gyakorlatok segítségével próbálják  csökkenteni, a megújulást előmozdítani.

A jövő héten kezdődő képzés - amire még van néhány hely és a Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskolán lehet jelentkezni  - A közép-dunántúli régió pedagógusképzését segítő szolgáltató és kutatóhálózat kialakítása című TÁMOP 4.1.2B projekt részeként valósul meg. A Pannon Egyetem 110 millió forint összegű támogatást nyert a 2010. márciusában kezdődött és 2011. augusztus végéig tartó projektre, közölte Bognárné dr. Kocsis Judit, a Pannon Egyetem oktatója, a tréning szakmai vezetője. A projektben vállalt tizennégy téma célkitűzései között szerepel többek között regionális kutató és szolgáltató központ kialakítása Pápán, alternatív tantervi programok fejlesztése, kísérleti jellegű megvalósítása a tanárképzésben, a mentorképzés tartalmának kidolgozása. A Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Karának Neveléstudományi Intézete a Dunaújvárosi Főiskolával és a Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskolával konzorciumban dolgozik együtt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!