Kultúra

2015.10.30. 19:15

Regény volt a belépő - Spiró György író az Utas és holdvilág antikvárium vendége volt

Veszprém – A regény volt a belépő a színházi világba. Akkor kezdtek komolyan venni, fogalmazott Spiró György.

Balla Emőke

A Kossuth-díjas írót az Utas és holdvilág antikváriumban látták vendégül. A helyszín szinte szűk volt, az ajtóban is álltak az érdeklődők. Spiró Györgyöt Brassai Zoltán irodalomtörténész faggatta műveiről, a műfajokról. Spiró tizenhat évesen kezdett írni, de tizenhat évig nem jutott színpadra. Rájött, hogy drámaíróként nem fogják komolyan venni, ezért írt egy „regénynek nevezhető valamit”. Ezután drámaíróként is elfogadták, ez volt a belépő a színházi világba. Első regénye 15 ezer példányban jelent meg első kiadásban, ismeretlen írótól ez nagy teljesítmény, közölte. A fiataloknak ma  nehéz megismertetni önmagukat, a könyvpiacra kerülni. Napilapokban ma nem jelennek meg kritikák, csupán egy hetilapban. Szerinte jobb, ha valakit támadnak, mint ha  elhallgatnak.

Brassai Zoltán (balra) Spiró Györgyöt faggata
Fotó: Nagy Lajos

Spiró György legutóbbi, idén megjelent kötete, a Diavolina orosz témájú. Diavolina, a cselédből lett orvos évtizedekig szolgálta Gorkijt, feleségeit, szeretőit és az akkor már világhírű íróhoz csapódó vendégek hadát, majd ő lett Alekszej ápolója és utolsó szerelme.

Spiró regényében ennek az okos és éleslátó asszonynak a bőrébe bújva festi meg az orosz és szovjet világot, e világok párhuzamait. Arra a kérdésre, hogy miért éppen most nyúlt orosz témához, az író úgy válaszolt, nem jutott előbb eszébe.

Talán „túl nagy falat”, neki Közép-Európához van inkább kulcsa, azt ismeri. Minden író hat rá, mondta, de Gorkijtól és Andrej Platonovtól, az orosz irodalom nagy hatású írójától tanulta a legtöbbet. Utóbbinak van egy különös, mitologikus szemlélete, önálló mitológiája, motívumait Spiró fel is használta műveiben. Gorkijtól pedig a prózai mesélés szünetmentessé tételét leste el; nála tagolatlanul ömlik, hömpölyög a történet.

Spiró György szerint a mű sikere az eszközökön múlik. Meg kell találni a szempontot, azt, hogy miért érdekes a történet és azt egy sajátos perspektívából láttatni. Szükség van tehetségre, íráskészségre, de a szempont, a perspektíva az elsődleges.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!