Kultúra

2013.11.15. 10:26

Zenei kultúránk nyomában Kárpátalján

A csornai Kerényi György Művészeti Iskola növendékeiből és a marcaltői Rubato Művészeti Egyesület tagjaiból álló Rubato Band fúvószenekar az őszi szünetben négy napot töltött Kárpátalján.

Nagy Imre

Az út költségeit az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Nemzeti Tehetség Programiroda által kezelt pályázati alapból finanszírozták. Ez a pályázat hazai és határon túli együttműködéssel megvalósuló tehetséggondozó programokról szólt. Mivel a zenekar vezetője kárpátaljai származású, természetesen adódott a helyszín kiválasztása.

A csapat a munkácsi várban (Fotó: Rubato Band)

- Nagy öröm és meglepetés volt, hogy nyertünk ezen a pályázaton. Mindenképpen az őszi szünetben akartuk megvalósítani a programot, mert a zenekar tagjai általános- és középiskolások, egyetemisták. Október 30-án este indultunk Csornáról, és másnap reggel érkeztünk a beregszászi Bethlen Gábor Magyar Gimnáziumba. Ennek kollégiumában volt a szállásunk. Meleg reggelivel vártak bennünket, majd az esti koncertre próbáltunk, hiszen zenekarunk munkájában most „vendégzenészek” is részt vettek, akikkel még nem dolgoztunk együtt. Ebéd után ellátogattunk a beregszászi Illyés Gyula Magyar Színházba. Itt természetesen betekinthettünk az öltözőkbe, jelmez- és díszlettárba, ismerkedtünk az előadások kulisszatitkaival. Balázsi József igazgató úr mesélt a színház viszontagságos történetéről is. Az első koncertünket Tiszapéterfalván adtuk, ahol a helyi művészeti iskola látott vendégül bennünket. Szívet melengető érzés volt, amikor a koncert végén a közönség állva tapsolt, és három ráadás darabot is „kikövetelt”. Régi kollégáimtól sok szakmai dicséretet és kedves ajándékokat kaptunk – fogalmazott Orosz Árpád, a zenekar vezetője, a művészeti egyesület elnöke.

A pénteki nap a kirándulásé volt: a zenekar tagjai felmentek a munkácsi várba és a Vereckei-hágóhoz. Mindannyiuknak különleges élmény volt a történelmi helyeken sétálni. Szombaton Beregszásszal ismerkedtek. Megnézték a felújított főiskola épületét, a református templomot és természetesen a piacra is kimentek. Érdekesség, hogy a marcaltői iskola falát díszíti egy festmény, ami a beregszászi református templomot ábrázolja.

Koncert végén, a beregszászi művészeti iskola színpadán (Fotó: Rubato Band)

- Délután a Beregszászi Művészeti Iskola dísztermében koncerteztünk. Nagyon jó érzés volt bemutatni egykori tanáromnak, mit értem el magyarországi munkám során. Szakmai kérdésekről is beszélgettünk, és megállapodtunk, hogy folytatjuk a közös tehetséggondozó programot. Kárpátalján szegénység van, de az emberi kapcsolatok gazdagok: mindenhol szeretettel, barátsággal, kedvességgel fogadtak bennünket, csodálatos négy napot töltöttünk ott – mondta el a zenekar vezetője.