Laza

2010.07.18. 04:19

Gyümölcsfába oltva ott az élet

A Zimmer Feri forgatásán történt. Néhány jelenet az Őrségben játszódott, s az egyik szereplő, Szarvas József a kameracsendben nézelődött. Így fedezte fel a dombhátas, kerítés nélküli világot, majd a kis falu, Viszák szépségeit. És maradt.

Kozma Gábor

Úton az őriszentpéteri Bognár vendéglőbe, a Randevú helyszínére, az időjárás barátságtalan arcát mutatja. A nyár első napján, délidőhöz közelítve plusz 11 fok van, csapkod az eső, sűvít a szél. Ám ez sem ronthatja el beszélgetőpartnerem, Szarvas József színművész kedvét, hiszen jó hírrel érkezett második otthonába, az Őrségbe.  Éppen most volt az Üvegtigris című film sajtótájékoztatója, folytatódik a történet - mondja, s a produkcióra terelődik a szó. A vendéglő  hangulatos szegletében foglalunk helyet.

- Már az első rész után várható volt, hogy jön a második, mert össznépivé lett a siker. Az viszont mindannyiunkat meglepett, hogy ilyen rövid idő alatt kultfilmmé nőtte ki magát az Üvegtigris. Hogy miért? Talán, mert érzékeli a néző, hogy ez a történet róla szól, ő az igazi hőse,  nincs benne kritikai él. Fontos az is, hogy a történetben szereplő emberek egymással szolidárisak. Tehát én ezt a filmet minden mozzanatban hitelesnek érzem. S a harmadik rész, amely most jön majd, egyfajta kikövetelés volt a nézők részéről. Rudolf Péterék nem gondolkodtak kényszersorozatban, nem jöttek ki könyvvel vagy mással: nyilvánvalóvá vált, hogy ez a gondolat folyatható...

Közbevetem, hogy azért az is nagyot emelt a filmen, hogy jó színészek alkotnak egy szeretnivaló csapatot.  Mindenki hozta a maga figuráját, de úgy, hogy az tényleg emlékezetes maradt. Mi több, közmondások is születtek, hogy csak az Izi rájder, öcsémet említsük.

- Igen, az is benne van a történetben, hogy a vidámat, a populárisat lehet másképpen, igényesebben is elkészíteni, majd tálalni. Vagyis a közkedveltség nem szükségszerűen hat a minőség ellenében, megtalálható az arany középút. Valami ilyesmi esett meg az Üvegtigrissel is. Amit  a jelenséggel kapcsolatban piros cerúzával húznék alá, az a közösség és a hitelesség.

Itt megállunk egy sóhajtásnyira, rendelünk.  Mi mást is kérhetnénk indításként,  mint vargányalevest. A második fogást még meggondoljuk, de a harmadikat már tudjuk: tökös-mákos rétes. Megjegyzem, hogy sokan tudnak már Szarvas József  viszákiságáról. Arról is, hogy  sok mindent tett a faluért, önzetlenül. Egyre többen kíváncsiak az általa létrehozott  pajtaszínházi bemutatókra, kiállításokra vagy más programokra. Ez felnőttkorának férfias teljesítménye,  pontosítva  egyik teljesítménye. Hiszen ott van még a Nemzeti Színház, a kulturális közélet, a film és sok minden más. No meg mindezek előzménye, a gyerekkor.

- Debrecenben születtem, gyerekkorom Hortobágy-Kónyán telt tíz esztendeig, aztán 1968-ban költöztünk át egy másik tanyaközpontba, Ebesre.  Aztán a cívisvárosban szakmunkásképzőt jártam ki, hentes és mészáros szakon... Beiratkoztam egy szakközépbe, megszerzendő az érettségit. Amíg  ezek mentek, a színjátszás közelébe keveredtem: először segédszínészként, aztán énekkari tagként. De ha valaki megkérdi  tő- lem ma, hogy akartam-e színész lenni, azt mondanám neki: akart a fene...  Eszembe sem jutott.

De ha innen visszanézek, akkor azt látom, hogy a kisgyermek eleve erre készült. Benne volt ez az ösztönökben, a zsigerekben, a génekben. Már Kónyán énekeltem színpadon, tangóharmonika kíséretében. Aztán Ebesen előfordult, hogy egy farakáson állva szavaltam, vagy vicceket meséltem társaimnak. De úgy, hogy azt sem tudtam, mi az a színház. Hogy ez egy szakma, amiből  meg is lehet élni... Amikor erre rájöttem, már régen a színházban dolgoztam, sőt felvettek a főiskolára.

Pörög az ifjúkori időív: Debrecenben a Csokonai Színházhoz kerül segédszínészként Szarvas József. Aztán mint pályára alkalmatlant eltanácsolják,  de megmarad énekkari tagsága.  Sikerül letenni  az érettségit, jön a színművészeti főiskola, majd a Vígszínház, kerek tíz esztendeig. Szabó István, az Oscar-díjas Mephisto rendezője az egyik filmes tanára. Nem felhőtlen kettejük viszonya.

- Úgy éreztem, nem szeret. Sokat is piszkált. Mondtam a nejemnek; lehet, hogy jó színész leszek, de filmben nem fogok szerepelni, az biztos. Mit ad az ég, a Hanussenben kaptam meg az első szerepemet, vagyis Szabó egyik emlékezetes filmjében. Két napot forgattam. Rá következő tavasszal Pistától kaptam egy levelet, amelyben megköszöni a filmben való részvételt. Örül neki, írja, számít rám a jövőben is. De  a mostani filmből a jelenetemet kihúzza. Mondom a nejemnek: na látod!

Ásványvízzel és sörrel koccintunk és döntünk a főételről: vargányás csirkemell, valamint klasszikus harcsapaprikás. Gyorsan kihozzák, elmerülünk a kulináris élvezetekben. Jóska tovább gombolyítja a filmes szálat.

- Aztán persze csak jött a film. Lányi András Új földesúr című munkájában játszottam el az első főszerepet. Aztán már megszámolni sem tudom mondja.  Azért megpróbáljuk: Zimmer Feri, amely végül elhozta Viszákra, vagy a Bizarr románc Zsigmond Dezső rendezésében. Hasutasok Szőke Andrással, az Üvegtigris, vagy Gothár Péter A részleg című, emlékezetes mozija.

- Soha nem volt mindegy számomra, hogy mi mentén történik a szakmai igazság és a hitelesség keresése. Jancsó, Sára, Szabó  vagy Sándor Pali - a legjobbakkal dolgozhattam együtt. Ez azért nagy muníciót adott - mondja.

A színház sem maradt ki a pályaívből. Emigránsok, Oidipusz, Dühöngő ifjúság, Dandin György - széles a skála. Jelzi, hogy a tehetség sohasem egypólusú. Adódik a kérdés: mit jelent egy olyan, a társadalmi problémákra, közösségi lét rezdüléseire érzékeny művésznek, mint Szarvas József, a Nemzeti Színház?

- Kevés dologra vagyok annyira büszke, mint a Nemzetire. Arra, hogy az életem  részévé lett. Amikor a Nemzeti Színház fölépült, imádkoztam, hogy abban játszhassak. Aztán Szikora fölhívott és azt mondta: Jóska, szeretném, ha te lennél az Ember tragédiájában Ádám. Szomorú, de akkor civil kurázsi kellett a Nemzeti Színház megnyitásához. A szakma 2002-ig sokféle díjjal ismert el, azután már nem. Mert úgy döntöttem, hogy az addigi gondolati struktúrából kilépek. És beléptem egy olyanba  2002-ben, amiről még magam sem tudtam, hova fut ki. Aztán ezt az épülést, ennek eredményét  úgy neveztük el, hogy nemzeti kultúra. Nem politikai lépést tettem, hanem a dolgomat, s nem intellektuális döntést hoztam, hanem zsigerit. Annyiban, hogy a nemzeti kultúrához való tartozás elsősorban zsigeri. Az anyanyelv például nem döntés kérdése, hanem adottság, azt kapjuk. Ennek kicsúcsosodása volt, amikor Viszákon tűnődtem az akkor még rozzant kis pajtában: mit tudok én hozzátenni ehhez a közösséghez? Mit tudok én idehozni, amit elfogadnak, befogadnak, ami nem ráerőszakolás?

A művész picit eltűnődik. Aztán a faluról kezdünk el beszélgetni, meg az emberekről és persze a közösségről. A nagyobb közösségről is, az Őrségről, amelyet szerinte soha nem fog belepni a fű. Egyszerűen azért, mert van elég ereje a megmaradáshoz. Itt megemlítődnek olyan szellemi bástyák és védművek, mint a Sülyi Péter alapította Teleház, vagy legújabban a Rátóti Zoltán irányításával megvalósult templom Magyarföldön. De itt van Horváth János festőművész Szalafőről, és itt vannak a magyarszombatfai fazekasok és más alkotók. Viszákon pedig a Tündérkert.

- A tájjal kezdődött minden, nekem pedig megtetszett ez a viszáki, őrségi táj. És a helyi közösség: mit tudok én hozzáadni az ittenihez? Beindult a fantázia, ennek lett aztán tárgyiasult következménye a pajta. Majd az abban megvalósuló programok, hosszú távú értékek, mint a Tündérkert. Nos, ez utóbbinak a gyökere és előzménye Kovács Gyula Pórszombatról. Ő ott erdész, a Kárpát-medence gyümölcsös értékeivel, hagyatékával  foglalkozik. Megértettem általa, hogy egy olyan kis  közösség, mint  esetünkben Viszák,  mekkora gyümölcshagyatékkal, ezen keresztül pedig hagyománnyal bír, rendelkezik. De ha nem figyelünk oda, akkor ezt a kulturális hagyatékát elveszítheti...

De miért szívügye ez egy fővárosi művésznek?

- Az a közeg, közösség, szocializáció, amelyből én jöttem, az semmi mást nem termelt, mint ábrándokat, vágyat és hiányt, reménykedést.  Ebes, Kónya: ide voltak  kitelepítve az őrségi emberek, és én gyerekként, bár ott éltem, erről semmit sem tudtam! A kitelepítéssel mint fogalommal  csak negyvenévesen találkoztam. Hiány: érzed, de nem tudsz róla. Viszákon értettem meg, hogy ami hiányzik, az  itt van. Tündérkert: gyümölcsös, génbank. Azt jelenti, hogy a gyümölcs - mint hagyaték -  elmentendő,  továbbadandó. Honos őrségi és honos viszáki fajtákat rejt.

Viszáki fajták? Ennyire elemire szedhető a génbank?

- Korábban minden községnek, minden portának megvolt  a  saját  gyümölcsfája, kertje, állománya, pálinkája. Nem volt két egyforma pálinka a faluban. Lehetett például tudni,  hogy egy bizonyos körtefa hogyan került át Viszákról Őrimagyarósdra.  Ha valaki  átnősült a másik faluba, rendszerint  elmentette ollója által az ő kedvelt gyümölcsfáját...

Amikor elbúcsúzunk, elfog valami különleges, simogató érzés. Az ember akkor tapasztalja ezt, amikor kedvére való közösségre talál. Amelyet építhet, amelyből építkezhet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!