Lóerő

2010.05.11. 15:43

Tréningező nyertesek - Rántópad és vízfüggöny

Budapest - Minden sofőrnek kötelezővé tennék a vezetéstechnikai tréninget olvasóink, akik élőben is tesztelhették tudásukat a vizes pályán és a rántópadon.

Szabó Péter Dániel

Lapcsoportunk Téli utakon címmel meghirdetett akciójának nyertesei a napokban a Magyar Autóklub fővárosi tesztpályáján csúszkálhattak autóikkal, ahol Göncy Péter vezetéstechnikai oktató fogadta és kalauzolta a csapatot.

- A kulcs a vészhelyzetek megoldásában rejlik. Hiába a jogosítvány és a több éves tapasztalat, a váratlan szituációkra mindennapi körülmények között nem lehet felkészülni. Érdekesség, hogy több tíz- vagy százezer kilométert levezetett sofőrök is rosszul határozzák meg a jármű tapadását és az egy másodperc alatt megtett utat, márpedig sok baleset épp emiatt következik be - mondta el a tréninget megelőző elméleti oktatáson a szakember, aki kiemelte, a fizika törvényei ellen mi, autósok sem tehetünk sokat, ugyanakkor azok mentén uralhatjuk a járművet. Ezért is fontosak a vezetéstechnikai tréningek, ahol biztonságos körülmények között szembesülhetnek extrém helyzetekkel a résztvevők.

A rövidke felkészítést követően rögvest a tesztpályára indultunk a három nyertes, a balatonalmádi Számfira Balázs, a nagykanizsai Dervalics József és a székesfehérvári Lukács Richárd társaságában. Midndegyikük egy-egy rádiót kapott, amelyen Gönczy Péter látta el őket utasításokkal a leküzdendő vészhelyzeteket illetően. Nem volt egyszerű a feladat, ez hamar kiderült. Előbb csupán vizes burkolat, majd a felszökő vízsugár zavarta meg a vezetőket, akik előbb az alul-, majd a túlkormányozottság miatt csúszkáltak a pályán. Sőt, olykor-olykor még a gumibólyákat is elsodorták.

Eztán jött a neheze: a rántópad. Amikor a gyanútlan sofőr a pályán haladt tizenöt centimétert rántották el az egyik irányba, majd vissza a pálya aszfaltját az autó kerekei alatt. Ez azonban bőségesen elegendő volt ahhoz, hogy elveszítse az irányt, s az uralmát járműve felett. Kifarolt, a hátulja irányíthatatlanná vált, csak komoly nehézségek árán tudták az úton tartani lelkes nyerteseink. Pedig lassú tempóban, 30-35 kilométer/órás sebességgel hajtottak, ami ugyan leírva nevetségesnek hat, ám a pályán, a vízfüggöny mögött már teljesen más volt az érzés. Ráadásul a fékezés gyakran a legrosszabb megoldás, ezt nyerteseink is megtapasztalhatták.

- Az ütközések jelentős része elkerülhető lenne. Amíg ugyanis vészfékezünk, kormányozhatatlan az autónk, ha azonban felengedjük a féket, egyből képesek leszünk a négykerekű irányítására - jegyezte meg Gönczy Péter, majd a gyakorlatban, a tesztpályán is bemutatta az elmondottakat.

 

- Nagy élmény volt a félnapos tréning, a mindennapokban jól használható tapasztalatokat szereztem. Minden autósnak kötelezővé tenném a vezetéstechnikai oktatást, hiszen a tesztpályán olyan vészhelyzetekkel szembesülhetnek, amelyek hatékony kezelése életeket menthet a mindennapokban. Meg kell ismerni a járművet, hogyan reagál az extrém szituációkban, s a beavatkozó képességünk fejlesztése sem utolsó szempont - mondta el a nap végén nyertesünk, a balatonalmádi Számfira Balázs.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!