Lóerő

2011.09.30. 09:20

Ultrakönnyű madarak az égen

Tapolca - Az ember ősi vágya, a repülés ma már szinte bárki számára elérhető. Tavasztól őszig motoros sárkányrepülők és ultrakönnyű gépek jelennek meg a légtérben és szállítják kalandvágyó utasaikat.

Szijártó János

De mégis, mekkora teljesítményű és milyen motor emeli fel a törékeny szerkezeteket, illetve egyáltalán ki vezetheti ezeket a könnyű gépmadarakat? Kérdéseinkkel a tapolcai Bognár Istvánt kerestük fel, aki immár huszonhét éve repül, több  mint 4000 órát töltött a levegőben. Ő volt az első pilóta, aki a vörösiszap-katasztrófa helyszíne fölé szállt az MTI fotósával. Egyébként szinte egész nyáron Balatonedericsen (valamint a tapolcai reptéren) tartózkodik és Apollo Fox típusú kétszemélyes repülőgépével szolgálja ki a repülés élményére vágyó közönséget. Ezzel együtt pilótaképzéssel is foglalkozik, egyszóval rutinja, tapasztalata alapján öreg rókának számít szakterületén.

- A merev szárnyú, úgynevezett ultrakönnyű gépek nagy részében Rotax típusú négyütemű motor van, amelyek nyolcvan, száz, száztíz lóerős tejlesítménnyel rendelkeznek. A motoros sárkányoknál is sokan ezt a gyártmányt használják, azonban ennek kétütemű, 72 lóerős változatát. Sőt, mivel elég drága eszközről van szó, kezd elterjedni hazánkban a BMW motorkerékpároknál használt szerkezetek átalakított, 120 lóerős változata. Ezek erejüknél fogva úgy emelik a magasba a gépet, mintha rakétát lőnénk ki - mondta érdeklődésünkre Bognár István.

Azt is megtudtuk tőle, hogy a merev szárnyú gép esetében és a sárkányoknál is benzint használnak. A feltöltés után előbbi esetben átlagosan ötórányi repülést, körülbelül hatszáz kilométer távolság megtételét teszi lehetővé, míg a másodiknál nagyjából felezni lehet a mennyiségeket. Az Apollóval és a hasonló kisgépekkel nagyjából 130 kilométeres óránkénti sebességgel lehet közlekedni odafent.

Nagy divat mostanában az autogiro nevű, helikoptert mintázó sárkány is, amely ellenállóbb a széllel szemben, mint a hagyományos sárkányok. Itt egy hátsó rotor löki előre a gépet, és van egy felső nagy rotor is, amit nem hajt motor, csak menetszél forgatja be útközben. Ez teszi igazán stabillá és rendkívül élvezetessé a repülést.

 

Képzés tíz és negyvenöt óra alatt

Aki nem utasként, hanem pilótaként is szeretne repülni, annak a sárkányhoz tízórás tanfolyamot ínak elő, de ekkor csak saját maga ülhet a gépbe, utast nem szállíthat. Ehhez már egy másik típusú, 45 órás képzés szükséges. A merev szárnyú ultrakönnyű gépeknél 45 órás az alapképzés, ami a pilóta 1-es jogosítványhoz szükséges. Ezzel a pilóta csak egyedül emelkedhet fel a légtérbe, ha utast is szállítani szeretne, akkor további ötvenórányi gyakorlat után vizsgázhat a pilóta 2-es engedélyért, ami erre feljogosítja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!