Lóerő

2015.03.05. 17:15

Autóeladás: lassan már kezdhetnek örülni

Tovább emelkedik hazánkban az új személygépkocsik értékesítése. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete prognózisa szerint az idei növekedés akár 15 százalékos is lehet.

Tremmer Tamás

Bizakodóan ítéli meg a jelenlegi helyzetet a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). A DataHouse forgalomba helyezési adatait értékelve Erdélyi Péter, az egyesület ügyvezető elnöke úgy értékelt, hogy lassan kezdhetnek örülni.

Az év első két hónapjában 10 776 új személygépkocsit vittek el a kereskedésekből. Ezeknek a járműveknek egy része reexport, vagyis a vevő a vásárlást követően azonnal kivonatja a járművet a forgalomból s kiviszi az országból. Ha csak tisztán az értékesítési adatokat néznék, sokkal jobb képet kapnánk, mint a valós helyzet. A tisztánlátás érdekében az értékesítési adatokból kivonják azoknak a személygépkocsiknak a számát, amelyeket a vásárlást követő két hónapon belül kivontak a forgalomból. Az év első két hónapjában így is 9065 új személygépkocsi maradt az országban. Ez sem rossz eredmény, különösen úgy, hogy azt tapasztalják, hogy a kivonás mértéke és jelentősége egyre csökken.

Tavaly éves szinten 67 476 új személygépkocsit vásároltak hazánkban, a reexport kivonása után 58 832 az országban is maradt. Az idén januári, februári adatsorok ismeretében az év elején megfogalmazott piaci előrejelzéseik egyre megalapozottabbnak tűnnek. Akkor úgy látták, akár 75 000 új személygépkocsi is gazdára találhat hazánkban, ami 15 százaléknyi növekedés a tavalyi eladásokhoz képest.

Marton Roland és Csongrádi Gergő értékesítő
Fotó: Balogh Ákos

Erdélyi Péter szerint a piaci növekedés az előrejelzésnek megfelelő nagyságrendben folytatódott. Az erősebb tavasz és a második félév az előrejelzésük realitását alátámaszthatja. Bíznak abban, hogy visszatérnek a magánvásárlók, és a vállalati gépjárművek cseréje is folytatódik. Örömükre szolgált, hogy a forint gyengülése nem okozott növekedést a Magyarországról történő kiszállításokban, az inkább csökkent 2014 januárjához képest.

Jelezte, a direkt magánvásárlók jelenleg inkább a használtautó-kínálatból elégítik ki igényeiket, bár valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része (különösen az egyautós céges vásárlások) magánjellegű, csupán az áfa visszaigénylése miatt kerül az adott autó céges vásárlási körbe és finanszírozásba.

Sajnálatos és senki érdekeit nem szolgálja, hogy az importált használt személyautók átlagéletkora meghaladja a tizenegy évet, ami az autópark öregedésének folytatódását, a károsanyag-kibocsátás növekedését, a közlekedés biztonságának csökkenését okozza, miközben a használtautó-import a joghézagok kihasználásával az áfa meg nem fizetésében élen jár.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!