Lóerő

2016.12.03. 01:24

Oldtimer és luxus a Lotus jegyében

Bizton állíthatjuk, már hagyománnyá érett a Lotus Retro Mobil Concours D’elegance rendezvény, amelynek mezőnye idén ötödik alkalommal gyűlik össze a hévízi Rogner Hotelnél április 24-25-én.

Arany Gábor

- Több mint fél évszázad után elevenítette fel a szállodával közösen a Retro Mobil szerkesztősége, amikor 2006-ban újra autó szépségversenyt rendezett Magyarországon - tájékoztatott Justin Éva, a hét végi programot szervező Auto News Kft. képviseletében. - Az ötlet a hoteltől érkezett, először Lotus márkájú gépkocsik seregszemléjét akarták megrendezni, ehhez kérték a segítségünket, de nem sikerült megfelelő számú Lotus autót találni. Így jött az ötlet, hogy szépségversenyt rendezzünk a régi járművek számára - tért ki a kezdetekre.

Már az első alkalommal félszáz oldtimer érkezett Hévízre a Rogner Hotel&Spa Lotus Therme parkjába.
Akkor a legöregebbnek egy 1918-ban gyártott amerikai Oldsmobile bizonyult. A születése kori technikai fejletlenségére volt jellemző megoldás, hogy a vezető dolga volt 10 mérföldenként gondoskodni a motorvezérlés olajozásáról. A „korfa” másik, legfiatalabb ágát pedig az anno állami és pártvezetőket fuvarozó 30 éves szovjet Csajka jelentette, amit egyébként az amerikai Packardról koppintottak. Bő választék vonult fel Amerikából is. A csupa króm és szárny tengerentúli csodák mellett megjelent két televíziós krimi négykerekű hőse is: az Angyal filmekből ismert Simon Templar féle Volvo és Maigret felügyelő Citroenje. A keleti autóipart képviselte egyebek mellett a Trabant ősének tekinthető, fa alvázas P 70-es 1958-ból.

Egy évvel később, 2007-ben már 70 oldtimer gördült be a parkba. Köztük az 1911-ben született, karbid-gázlámpás Opel Torpedo 6/16 volt a doyen megelőzve egy fakerekes, 1914-es kiadású Oldsmobile kabriót. A Svájcból érkezett, 1938-ban gyártott Mercedes 320 kabrió pedig azzal vívott ki tiszteletet, hogy a restaurálásakor motorjához nem kellett hozzányúlni, olyan kitűnő állapotban volt. A mezőny különlegességének számított még az 1971-ben gyártott szovjet Zaporozsec, amelynek farába a legenda szerint harckocsi indítómotorként szolgáló 1,2 literes V 4-es motort szereltek. Léghűtéssel, ezért külön benzinkályha óvta az utazókat a megfagyástól.

 


Az előző évekhez illő színvonalú különlegességeket felvonultató mezőny programja a korábbiakhoz hasonlóan alakult. Szombaton délelőtt érkeztek a résztvevők, 50 veterán autó, valamint a Nissan Z Klub 19 régisége, továbbá 25 luxusautó és néhány motorkerékpár.

Mivel a nevezés feltétele volt, hogy az autó legalább 1980-as vagy korábbi gyártású legyen, ezért délután a Hévíz–Keszthely–Hévíz útvonalon szó szerint évszázadok vonultak el. Vasárnap pedig 9 órától a hotel parkjában várják az érdeklődőket. Az eredményhirdetést 15 órára tervezik.
- Nemcsak a szakmai zsűri 25 különböző kategóriában kiosztott serlegei lesznek a kitüntetések, mert a legnagyobb elismerés a közönségtől érkezik, hiszen minden látogató voksolhat a bemutató legszebbnek tartott öreg gépére, azaz a „Best of show”-ra. A kellemes majálisszerű hangulatban a gyerekeket is sok külön program várja - tudtuk meg.

Tavaly a veteránok mellett modern luxus autókkal is találkozhatott a több mint 3000 érdeklődő, például egyebek mellett  különleges Nissanokkal. A márka egyébként idén is a rendezvény egyik támogatójának számít. Mód lesz kipróbálni több luxusautót is, köztük akár egy Ferrarit.

A veterán autókat tehát több mint 25 kategóriában Az Autó, az autóslap szakmai zsűrije értékeli és díjazza.  A kategóriákat a Mavamsz (Magyar Veterán Autós és Motoros Szövetség) és a FIVA (Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége) általi kor-beosztásoknak megfelelően határozták meg, így a szakértőkből álló zsűri az alábbi osztályokban oszt serleget:
A-osztály: az 1904. december 31-ig gyártott járművek
B-osztály: az 1905. január 1. és 1918. december 31. közöttiek. 
C-osztály: Az 1919. január 1. és az 1930. december 31-ig terjed.
D-osztályba sorolják a 1931. január 1. és az 1945. december 31. között gyártott járműveket.
E-osztály: 1946. január 1. - 1960. december 31.
F-osztály: 1961. január 1. és 1970. december 31. között, végül a G-osztályba az 1971. január 1-je után készült járművek kerülnek, szólt az ismertető.

- A szépségverseny különleges eleme lesz az a roncs Fiat gépkocsi, amin bemutatják, hogy milyen állapotból születnek újjá a járművek - hívta fel rá a figyelmet Justin Éva, aki az évek során nagyon megkedvelte a veteránautósokat.
- Különös emberek társasága, akik megszállottjai a hobbijuknak és rajongásig képesek lelkesedni. Sokan közülük saját kezükkel, hosszú évek munkájával, kisebb vagyont felhasználva leheltek életet kedvencükbe - magyarázta.
No és a technika megszállottjai mellett megtalálhatók, akiket pusztán a járművek szépsége igézett meg, s ahol tehetik, büszkélkednek négykerekű ékszerükkel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!