a biztonság alapfeltétele

2018.04.19. 08:50

Váltsunk nyári gumira!

Több százezer autós keresi fel ezekben a hetekben a szervizeket, húsvét után elindult ugyanis a tavaszi abroncscsere időszaka. A szeszélyes márciusi időjárás miatt idén is később kezdik az autósok téli abroncsaikat nyárira cseréltetni.

Kovács Erika

Az utóbbi évek télies márciusi időjárása miatt minden tavasszal lényegesen óvatosabbak az autósok, és hetekkel későbbre időzítik az időszakos kerékcserét, ismertette Tiszay Árpád. Az egyik, gumiabroncsokkal foglalkozó kereskedőház kereskedelmi vezetője a vállalat partnereitől beérkezett információk alapján elmondta: a szeszélyes időjárás az ország szinte egész területén megfontoltságra késztette az autósokat, így húsvét után egyszerre indult el a gumicsereszezon az egész országban. Ennek csúcsa április közepén volt, és május első heteire enyhül a szervizekre helyeződő nyomás. Az abroncsszektorban is tapasztalható szakemberhiány miatt előfordulhat, hogy akár egyhetes, tíznapos várakozással is számolniuk kell az ügyfeleknek.

Biró Tibor veszprémi műhelyében is nagyüzem van, javában cserélik a téli abroncsokat nyárira Fotó: Kovács Erika/Napló

A szakember kiemelte, az elmúlt években már jelentős javulás volt érzékelhető a szezonális kerékcserék területén. Míg a pénzügyi válság idején az autók egy része különféle okokból nyáron is téli gumikon közlekedett, ma már szerencsére ez egyre kevésbé jellemző.

A nyári abroncs más összetételű kompozit anyagból áll, mint a téli, hiszen arra tervezték, hogy az 50-60 fokosra hevült aszfalton se legyen túl lágy, ne kenődjön. A nyári melegben hamarabb elkopik a téli szett, és akkor hamar megint abroncsokat kell venni. Ami a legfontosabb, hogy egy jó minőségű nyári abronccsal felszerelt autó fékútja közel harmadával is rövidebb lehet, mint ha téli abroncs feszülne a kerekeken. A kereskedőház szakemberei a szervizekben minden esetben felmérik az gumiabroncsok állapotát, és jelzik az autó tulajdonosának, ha hamarosan cserélnie kell azokat. Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6-12 milliméter között van, az előírások szerint legfeljebb 1,6 milliméter mélységig lehet használni, ám ez már rendkívül balesetveszélyes. Általában a nyolc-tíz évnél idősebb abroncsokat a profilmélységtől függetlenül cserélni kell.

- A korszerű nyári abroncsokat úgy tervezik, hogy vízelvezetés szempontjából is kiemelkedőek legyenek. Egy komoly tavaszi, nyári esőzés során könnyen előfordulhat, hogy a lejtők alján összegyűlik a víz, és ilyenkor megnő az aquaplaning, azaz a vízen csúszás veszélye, fogalmazott Tiszay Árpád. Hozzátette, az abroncs nem képes a közte és az útburkolat között lévő vizet kiszorítani, a kerekek csúszni kezdenek, mintha jégen lennénk. A vízen csúszást megelőzni vagy mérsékelni a sebesség csökkentésével és megfelelő állapotú abronccsal tudjuk: egy elkopott autóguminak jóval kisebb az árokmélysége, ezáltal kevesebb vizet képes kiszorítani.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!