Kaáli professzor veterán KINCSei

2020.11.08. 11:30

Veteráncsodák gyűjteményének ad otthont a dörgicsei birtok

Dörgicse a Balaton-felvidék szíveként és évezredes értékek őrzőjeként hirdeti magát. Ezek után talán nem véletlen, hogy Kaáli professzor 130 darabos autó- és motorgyűjteménye is ezen a békés, mindössze 290 lelkes Balaton-felvidéki településen talált otthonra.

Molnár Sándor

A szép őszi tájon át fél órát autózva érkeztem meg a megyeszékhelyről a dörgicsei Kaáli-birtokra, ahol rögtön rendhagyó látványban volt részem. Mint utóbb megtudtam, egy öreg Skoda és egy régi motorkerékpár alkotja azt a különleges hangulatú csend- életet, amely közvetlenül a tágas parkoló mellett fogadja az érkezőt. Már e két, rozsdás állapotban lévő jármű beindítja az ember fantáziáját, és kicsit később talán még inkább értékeli azt a sok szépséget, amely néhány méterrel arrébb, a három csukott garázsajtó mögött lapul. Mert hogy igazi kincseket rejt a Káli Autó-Motor Múzeum, amelyet az elmúlt négy-öt évben hoztak létre.

A nyarakat itthon töltő, de egyébként USA-állampolgár, ma már nyugdíjas Kaáli Nagy Géza szülész-nőgyógyász professzor személyesen ismertet meg először – a szakértők szerint is – az ország legkomplettebb motorgyűjteményével. Bár az internet segítségével előre feltérképeztem a múzeumot, de élőben még döbbenetesebb élményt nyújt a járműveket szerető látogató számára.

– Ma ez hazánkban a legnagyobb, egy fedél alatt lévő motorgyűjtemény, amely reprezentálja a magyar motorgyártás összes darabját. A Mérayval kezdődően a Weiss Manfrédokon át Mátrák, Csepel Túrák, SHB-k, Pannoniák, Danuviák, valamint Panni, Tünde és Berva robogók is vannak, tehát minden hazai motorbicikli-típus megtalálható itt. Emellett igyekeztünk úgy gyűjteni, hogy minden világmárkából csak egy darab legyen, de ennek ellenére van például két amerikai Indianunk is, igaz, az egyik oldalkocsis – meséli a házigazda, akitől megtudom azt is, hogy összesen 130 jármű szerepel a kiállítóterekben. Ezeknek több mint a fele motorbicikli, már csak azért is, mert lényegesen kisebb helyet foglalnak el a jelenleg 1300 négyzetméternyi területből.

Persze a magyar motorgyártás remekei mellett megjelennek a német, angol, osztrák, japán, cseh vagy olasz motorok is. Van itt gyönyörű Puch, NSU, BMW, Moto Guzzi, Zundapp, Honda vagy Norton is, hogy csak néhány típust említsek, és természetesen van Harley-Davidson is. A bemutatott, 1987-ben vásárolt FYSR Low Ridert hazaköltözésekor hozta magával Dörgicsére a múzeum alapítója, aki egyébként már 1954-ben, tízévesen körbemotorozta édesapjával a Balatont egy „ezüsttankos” kis Csepel 125-tel, amely a múzeum első hazai darabja lett. Az emlékezetes motorozásról fotó is készült, amely sok más érdekes, múltbéli pillanatot megörökítő képpel együtt látható is a kiállításon.

A motoroktól az autókat bemutató múzeumrészre egy hosszú folyosó vezet, amelynek minden négyzetmétere tele van érdekességekkel. A falakat beborító tablók a Kaáli Intézet alapítójának fontos pillanatait tárják a látogató elé. A sok híres politikussal vagy például Michael Jordannel közös képek mellett számos kitüntetés és egyéb érdekes tárgy is gondoskodik arról, hogy a mintegy 20 méteres séta alatt se unatkozzunk. A fotók és trófeák segítségével kiderül az is, hogy a katamarán-versenyvitorlázás az egyik kedvenc hobbija a házigazdának, és hajója, a Black Jack évek óta az egyik nagy esélyese a Kékszalag versenyeknek.

A múzeumban látható egy 1949-ben gyártott, fekete Vauxhall Velox is. Ilyen volt a család első autója is, amelyet édesapja Németh Imrétől, a londoni olimpia kalapácsvető bajnokától vásárolt, és amelyen a professzor 17 évesen megtanult vezetni. A kiállított példány beszerzése volt a legnehezebb a múzeum részére, mert az egyetlen fellelhető példánytól a tulajdonosa nem akart megválni, mert fiatalon elhunyt fia emlékének adózva hozta azt működőképes állapotba. Végül aztán sok rábeszélés után, személyesen gurult el vele a múzeumba, és könnyezve bár, de itt hagyta a remek példányt. A Kaáli Nagy Géza számára felbecsülhetetlen értékű, fiatalságát idéző autó igazán jó helyre került, hiszen számos ikonikus darab társaságában segít feleleveníteni az autógyártás különböző időszakait.

Kaáli Nagy Géza egy 1921-es Henderson DeLux motorkerékpárral

Van itt például egy 1914-es évjáratú F.N. 1950-es, amely nevét a hengerűrtartalmáról kapta. A Belgiumban gyártott, acetilénlámpás, szélvédő nélküli „rézautóból” csak néhány száz darab készült.

Végigsétálva a múzeumban a fiatalabb látogatók is számos ikonikus, akár filmekből is jól ismert autóval találkozhatnak. Kinek ne dobogtatná meg a szívét az 1966-os, tűzpiros Ford Mustang, vagy a luxust jelképező, 1976-os Rolls-Royce Silver Shadow, netán az 1968-as Jaguar Etype, esetleg az ikonikus VW Transporter 1973-ból, amely a szörfösök kedvenc darabja lett. Még felsorolni is nehéz az egykori családi autók mellé begyűjtött ritkaságokat, hiszen látható itt például Ferrari, Aston Martin, Porsche, vagy az 1955-ös Párizsi Autókiállításon nagy szenzációt okozó Citroen DS21, illetve az egykori csehszlovák büszkeség, egy 1963-as Skoda Octavia Super, amelyet gyerekkoromban még én is láthattam az utakon.

Az autók kiváló állapotáról személyesen is meggyőződhettem, amikor utasként volt szerencsém kipróbálni azt a Cadillac Coupe de Ville-t, amelyet Kaáli Géza 1977-ben az USA-ban vásárolt, és tíz évig volt családi autója. A kiállított példányokról megtudom azt is, hogy általában szépen felújított darabokkal bővül a gyűjtemény, amelyeken már csak néhány apróbb simítást kell elvégezni, hogy még szebbek, illetve igazán korhűek és megbízhatóan működők legyenek. A múzeum restaurátora, Nagy Péter nemcsak a járművek állagának megőrzésével és karbantartásával foglalkozik, de fel is újít járműveket. A kiállítás több ritka példányát ő restaurálta.

– Némelyik autó szebb állapotban van, mint amikor 50–60 évvel ezelőtt legurult a gyártósorról – állítja Kaáli Nagy Géza, aki szerint újabb 30 év múlva ezek az autók már szinte pótolhatatlan kincsek lesznek.

Kiderül az is, hogy néha a szín vagy a forma is dönthet egy-egy autó beszerzésekor, hogy az új darab jól illeszkedjen a gyűjteménybe. Persze a választást általában hosszas kereső-kutató munka, kiállításokra járás előzi meg, hiszen igazi ritkaságokról beszélünk.

A Káli Autó-Motor Múzeum a nagyközönség számára a hagyományos formában nem látogatható, viszont az idei nyáron megjelent újságcikkek és az autós internetes portálok tudósításai után olyan sokan érdeklődtek iránta, hogy úgy döntöttek, közkinccsé teszik. Szeptembertől kis csoportok – a múzeum honlapján történő előzetes bejelentkezés után – kísérővel részesei lehetnek ennek a korszakokon átívelő időutazásnak, amely a tapasztalatok szerint szinte mindenkit megérint. Valamilyen módon kötődnek a látogatók egy-egy kiállított csillogó-villogó járműhöz, amely régi emlékeket hoz felszínre belőlük, és ez tükröződik az arcukon is.

Kaáli professzor folyamatosan bővíti a gyűjteményét. Hamarosan további épületek és járművek gazdagítják a kiállítást. A büszke tulajdonos boldogan meséli a múzeum diner (amerikai gyorsétterem) hangulatúnak berendezett részében – ami természetesen korhű veterán autókkal van körülvéve –, hogy jövő szerdán három új autó és egy motorbicikli érkezik Hollandiából. Azt azonban egyelőre nem árulja el, hogy milyen ritkaságok ezek.

Ezek is érdekelhetik