Globális alapanyag-ellátási nehézségek fékezik a világ autóiparát

Az ősz folyamán világszinten sorra álltak le az autógyárak, vagy csökkentették a termelést egy fontos alkatrész, a chip hiánya miatt. Európát –azon belül Magyarországot is – érzékenyen érinti az autóipari alapanyagok, különösen a mikrochipek hiánya.

Szijártó János

Fotó: Szijártó János/Napló

Vecsei Péter, egy veszprémi, többmárkás autókereskedés értékesítési vezetője kérdésünk kapcsán úgy fogalmazott, hogy a Covid hatására tavaly az autógyártók jóval kevesebb mikrochipet vásároltak, sőt nemritkán visszamondták a korábban leadott megrendeléseket.

– Aztán lecsengett a vírus első hulláma, és a vásárlási kedv növekedésével párhuzamosan ismét kellett volna chip nagy mennyiségben.

Csakhogy ekkorra az addigi beszállítók kötötték le a kapacitásokat más területekre (telefon, számítógép, kisgépek), így az autóipar oldaláról mutatkozó megnövekedett igényt nem tudták teljesíteni. Ezért állt elő az a helyzet, ami hazánkban is számos márkakereskedésben érzékelhető, gondolok itt az új autók általános készlethiányára – mondta el érdeklődésünkre a szakember.

Az általános chiphiány mellett most már magnéziumból is kezd kifogyni a kínálati oldal, ami újabb kihívás elé állítja a vállalatokat.

– A magnéziumhiány szintén érzékenyen érinti az autógyártást, hiszen ez egy fontos alapanyag. Kínából érkezik, ahol az energiaválság miatt sok gyárat leállítottak, bezártak, többek között éppen a magnézium előállításával foglalkozó egységek jelentős részét is. A magnéziumot sok termék előállításához használják, különösen olyan alumíniumötvözetekhez, amelyek autóalkatrészeknél szükségesek.

Aki most új autót szeretne, számolnia kell a hosszabb szállítási határidővel
Fotó: Szijártó János/Napló

Sebességváltónál, kormányoszlopnál, üzemanyagtartály-fedélnél, üléskereteknél, illetve számos esetben a karosszériánál is nélkülözhetetlen a magnézium.

– A tendencia a hazai új­autó-ellátottságot, a magyarországi kereskedéseket is – márkától függetlenül – érzékenyen érinti. Bár csődhelyzetről nem tudok, s úgy tűnik, eddig elég jól tudták kezelni a helyzetet az ágazat azon szereplői, amelyeknél volt raktáron elegendő gépjármű. Az tény azonban, hogy sok helyen hosszabb szállítási időkkel kellett számolni, sőt az új rendelések esetében ma akár 10-12 hónap várakozási idő valószínűsíthető. Szóval, aki jövő nyáron új autóba szeretne ülni, számoljon a hosszabb szállítási határ- idővel, és már most rendelje meg a kiválasztott gépkocsit – emelte ki Vecsei Péter.

Ezzel együtt a szakember úgy vélte, talán nem rosszabbodik a helyzet, s egy éven belül minden visszaállhat a régi, megszokott rendjébe, hiszen a mikrochipek hiánya csak átmeneti jelenség. Sokak szerint az erős kereslet hatására indított beruházások révén egy év múlva vélhetően már túlkínálat lesz a chipekből.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!