Ralijárműve mellett a karrierjét is tudatosan építi az autósportban Klausz Kristóf

A huszonöt éves Klausz Kristóf középiskolás kora óta méreti meg magát autóversenyzésben. Eddig is szép eredményeket tud felmutatni, de jövőbeni célja a magyar ralibajnokság megnyerése.

Laskovics Márió

Klausz Kristóf a Veszprém Rallye-n Fotó: archív

Klausz Kristóf autóversenyző 1996-ban született Pápán. Egyenes út vezetett számára a ralihoz: még jogosítványa sem volt, de 2010-ben már szlalomversenyeken és amatőr futamokon indult, köszönhetően édesapjának, aki a fuvarozó és autószerviz családi vállalkozásban teremti meg fia számára a versenyzéshez szükséges pénzügyi keretet. Mint mondta, gyakorlásnak, felkészülésnek indult, akkor még nem volt tudatos, hogy hova szeretne ezzel eljutni. Aztán idővel egyre inkább kiderült, hogy érdekli az autóversenyzés. 2012-ben már ralikrossz-juniorkupában indult, amely magasabb kategóriás, első osztályú bajnokság volt, innen pedig folyamatos a fejlődés. Jogosítványa megszerzését követően a 2013-as Európa-bajnokságon, a csehországi Barum-ralin és a horvátországi futamon szerepelt.

Klausz Kristóf autóversenyző

– Sajnos nem értünk célba, de remek, reményre okot adó tapasztalatszerzés volt, mert a teljesítményünk azt mutatta, érdemes a profi autóversenyzéssel foglalkozni. 2014-től szinte állandó résztvevői voltunk az Európa-bajnokságnak, emellett rajthoz álltunk az osztrák és a magyar nemzeti bajnokságban. Fiatal korom ellenére próbáltuk a legjobbat kihozni ezen futamokból, melyek sokat tettek hozzá a fejlődésemhez. 2015–16-ban ha­sonló volt a menetrend, s mindkét évben magyar bajnokok lettünk az elsőkerék- meghajtásúak (2WD) kategóriájában. A 2017–18-as Európa- bajnoki futamokon a harmadik hely volt a legjobb sikerünk. 2019-ben már az igazán kézre álló összkerék-meghajtású kategóriában indultunk, és a közép-európai zóna bajnokságában, a Mitropa-ralikupában harmadikok lettünk úgy, hogy két futamon nem vettünk részt, egy hajszállal lemaradva a bajnoki címtől. A járványhelyzet teljesen átrendezte a terveinket. A 2020-as év csonka volt, de a magyar bajnokságban rendszeresen rajthoz álltunk. Idei évünk eleddig a pályafutásom csúcsa: a hét futam mindegyikén az első öt helyen belül értünk célba, több szakaszon is mi bizonyultunk a leggyorsabbnak. Legutóbbi futamunk az elmúlt hétvégén murvás talajon rendezett osztrák W4 Rally volt, ahol több nemzetközi pilóta ellen sikerült megszerezni a futamgyőzelmet.

Büszkék vagyunk erre az eredményre, ez pályafutásom eddigi első, nemzetközi első osztályú futamgyőzelme – foglalta össze eredményeit Kristóf, hozzátéve, jövőre céljuk a minél több futamgyőzelem és a bajnoki cím.

Kristóf kérdésünkre elárulta, az évente változó európai versenynaptár általában hét-nyolc futamból épül fel, így például az említett államokon kívül eljutott már Lengyelországba, Észtországba, Lettországba és a Kanári-szigetekre.

– Hálás vagyok a szüleimnek, hogy megteremtik a lehetőséget a versenyzésre. Jelenleg a Széchenyi-egyetemre járok járműmérnöki szakra. A diploma megszerzése után valószínűleg a családi vállalkozásban fogok dolgozni, amit könnyen össze tudok majd egyeztetni a versenyzéssel. Édesapám felel a finanszírozásért, a szponzorációért, én pedig a csapat vezetéséért, a logisztikáért, koordinációért felelek.

Klausz Kristóf a Veszprém Rallye-n
Fotó: archív

Navigátorom Csányi Botond, a fő szerelőm Érsek Tibor, valamint négy szaktársam dolgozik az autón a versenyeken, és időnként a műhelyi felkészítésben is segítenek. Az autó az idő 10–15 százalékában, a futamok alkalmával van összerakott állapotban, de amint hazaérünk, darabjaira szedjük, és nekiállunk felkészíteni a következőre, minden egyes alkatrészt átvizsgálva, megtisztítva, karbantartva, szükség esetén cserélve – jegyezte meg a pilóta, akitől megtudtuk, a futamokat megelőző 50–100 kilométeres teszt során lezárt szakaszon próbálják ki a pályát, a gumiabroncsokat, az autó működését.

– Az adminisztráció, gép­átvétel és pályabejárás után egy-két nap azzal telik, hogy megírjuk az itinert (útvonalterv – a szerk.). Ezt követően kezdődik az éles verseny, amikor valóban az autóban ülünk sisakban, bekötve, és a lehető leggyorsabban teljesítjük az etapokat. A többnapos futam alatt összesen legfeljebb három órát, egy huzamban maximum fél órát töltünk tényleges versenyzéssel – avatott be a technikai részletekbe Kristóf, aki zárásként elmondta, a lehető legjobb sporteredmény elérése, a győzelemért folytatott hajsza, a folyamatos versenyhelyzet, ki­hívás motiválja, emellett a versenyzés olyan szervezettséget, céltudatosságot, vázat ad az életének, amiért jó nap mint nap felkelni és megdolgozni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!