Lóerő

2010.10.14. 15:21

A gumicsere növeli a biztonságot

Veszprém - Úgy tűnik, megkezdődött a szezon az autógumi-szervizekben, legalábbis egyre többen cseréltetik le járművükön a nyári gumijukat télire.

Szabó Péter Dániel

Szerencsére az autósok többségét már nem kell meggyőzni a téli gumik nélkülözhetetlenségéről, az eredményt minden évben a szerelőműhelyek előtti sorok és az abroncsforgalmazók elégedettsége is jelzi. Nálunk ugyan nem teszik kötelezővé a téli gumik használatát, ez csak az északi országokban jellemző októbertől áprilisig, de vannak olyan európai közlekedési bírók, akik elmarasztalják a téli gumit mellőző autósokat akkor is, ha egy balesetnél elvileg ártatlanok voltak.
 
Sokan csak legyintenek, és azt mondják, hogy reklámfogás az egész gumicsere. Persze felmerül a kérdés, hogy miért is kell unos-untalan hirdetésekben bizonygatni, hogy a megfelelően felkészített autó és vezető nélkül a téli közlekedés kész öngyilkosság - vagy inkább gyilkosság. Nyári gumival, hóban 10,2 méterrel hosszabb a fékút, mint a télivel, ha egy kompakt autóval 40 km/órás tempóról próbálunk megállni. Ennél azért gyorsabban szoktunk közlekedni, és nem csak autópályán.

Az már szinte közhely, hogy nemcsak a hó miatt kell használni téli gumikat: Magyarországon évente öt-hat hónapnyi hideg idővel és 30-60 havas nappal lehet számolni. Az is agyoncsépelt, hogy plusz hét foknál vagy annál hidegebb időben már nem tapadnak jól a nyári gumik, megnő a csúszásveszély is.
 A nyárihoz hasonlóan téliből is minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit kell tenni. A magyar piacon hat cégcsoport közel negyven gumimárkájából lehet válogatni: a legelterjedtebb, vagyis 155/70 R13-as méretű téli abroncs hétezer forint körül van, a 165/70 14-es méretűeket is meg lehet venni tízezer forintnál olcsóbban, de a drágább sportkocsikhoz akár négyszázezer forintnál is többet kell fizetni.

A  gumiszerelés és kerékkiegyensúlyozás ára acéltárcsánál 1600 forint, könnyűfém felniknél 2000 forint körül van. Gyorsabb és biztonságosabb a gumikat keréktárcsával együtt cserélni, mert gondos szerelésnél is sérülhet a vázszerkezet.  A szakemberek szerint azért is érdemes  most lecserélni az abroncsokat, hogy elkerüljék az autósok a sorban állást.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!