Lóerő

2017.07.24. 10:15

A négy évszakos gumi a köztudatban

A négy évszakos autógumi egy speciális eljárással készült gumiabroncs, amelyet – mint a neve is mutatja – elméletileg az év teljes időszakában használhatunk a gépkocsinkon. Mivel az a hír járja róla, hogy télen-nyáron jól funkcionál, ezért első nekifutásra úgy gondolhatnánk, hogy megspórolhatjuk a téli és nyári gumik adott évszakonkénti cseréjét. De valóban így áll a helyzet?

A gumiszervizek általában nem javasolják!

A magyarországi autószerelők és gumiszervizek döntő többsége nem javasolja a négy évszakos gumik használatát. Ez részint érthető, hiszen gondolhatnánk, azért kardoskodnak a téli- és nyári gumik szezononkénti cseréje mellett, mert alapvetően az autógumi forgalmazásából élnek.  A valóság az, hogy autótulajdonosként tényleg érdemes elgondolkodni használatukon, hiszen legalább annyi előnnyel bírnak, mint amennyi hátránnyal.

Felépítése, szerkezete, hatékonysága

A szakemberek szerint lényegében se téli, se nyári tulajdonsága nincs a négy évszakos gumiknak és ha a hazai gumiszerelők valamelyikénél kézbe vesszük őket, azonnal szembe tűnik, hogy mintázatuk a téli és a nyári gumiknak egyfajta ötvözete. Futófelületükön egyaránt felfedezhetők a téli- és nyári gumik jellegzetességei. Nem szélsőséges körülmények között ellenben valóban képes a téli-nyári hőmérsékleti- és útviszonyoknak nagy biztonsággal megfelelni. Ebből következik ugyanakkor az, hogy a téli gumikhoz hasonlóan rendszerint lamellázottak, amely használatuk során nagyobb gördülési ellenállást és gyorsabb kopást eredményez.

A négy évszakos gumi előnyei és hátrányai

A fentiekből is kitűnik, hogy a négy évszakos gumi azok számára jelenthet alternatívát, akik a kényelmi szempontokat elsőrendűnek tekintik. Nem kell gondoskodnunk a téli-nyári gumi lecseréléséről abban az esetben, ha egy jó minőségű négy-évszakos gumit választunk, hiszen kevés kilométer esetén azok akár három évig is megbízhatóan gördülnek. Ha pedig figyelembe vesszük azt a tényt, hogy nagy valószínűséggel az elmúlt évek feltűnően enyhe teleinek megismétlődésére számíthatunk, nem kell az olyan szélsőséges útviszonyokra felkészülni, amiken a négy évszakos gumink esetleg csődöt mondhat. A meleg nyarat és az enyhe telet ugyanis elég jól bírják ezek a gumiabroncsok. A négy évszakos autógumiknak valóban az egyik legfontosabb hátrányuk, hogy nem jól teljesítenek szélsőséges időjárási- és útviszonyok között. Ráadásul a nagy hőmérséklet–ingadozások hatására nagyságrendekkel jobban kopnak az évszaknak megfelelően használt téli-nyári gumiknál. Ha ezek mellett a gumiabroncsok mellett döntünk, a gumiszervizeket felkeresve mindenképpen a jobb minőséget keressük. Nem lesz könnyű dolgunk, hiszen a legtöbb piacvezető gumigyártó – mint például a Michelin – nem gyártja ezt az autógumi típust. Számítsunk arra is, hogy árban legalább annyiba fog kerülni, mint ha egy középkategóriás téli gumit vásárolnánk.

Maximum egy kompromisszumos megoldás

A hazai autógumi szervizek szakemberei szerint a négy évszakos gumi döntően azoknak az autótulajdonosoknak lehet ideális választás, akik keveset vezetnek, valamint akik hegyes-dombos vidéken a hideg téli hónapokban nem használják az autójukat. A négy évszakos gumikat ugyanis a termékfejlesztők kifejezetten városi forgalomra tervezték, így nem igazán állják meg a helyüket sáros földutakon vagy más nehéz terepviszonyok között. A volán mögé ritkán ülők számára a költséghatékonyság és kényelmi szempontok miatt is jó választás. A téli-nyári gumik cseréjétől a négy évszakos gumival megkíméljük magunkat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!