négykeréken

2019.11.17. 07:00

Autósok, jöhet a téligumi!

Habár jelenleg Magyarországon nem kötelező az autósok számára a téligumik használata, a biztonságos közlekedés érdekében hét Celsius-fok alatti hőmérsékleten határozottan ajánlott a nyáriabroncsok télire cserélése. A hideg idők pedig már beköszöntöttek.

Polgár Tibor

Fotó: archív/Polgár Tibor

Nagy Ádám pápai autószerelő a Naplónak nyilatkozva kiemelte: a hideg, fagyos, esős, havas időjárási körülmények között a téliabroncs sokkal jobb tapadást, úttartást biztosít a gépjárműnek, így az autósoknak az a fele megy biztosra, aki időben a megfelelő évszakúra cseréli a kocsija gumijait. Az autóipar folyamatos fejlődése természetesen a gumiabroncsokat ugyancsak érinti, és már egyre több olyan négy évszakos gumit fejlesztenek ki, amelyek télen és nyáron is egyre megbízhatóbbak, azonban a legjobb menettulajdonságokat továbbra is a speciálisan az adott időjárási körülményekre tervezett abroncsok biztosítják.

Nagy Ádám hangsúlyozta, a négy évszakos gumik egész évben történő használata kizárólag azok számára lehet egyfajta erősen kompromisszumos megoldás, akik télen csak városon belül, rendszeresen takarított utakon vezetnek. Való igaz, hogy mostanában nem jutott mifelénk túl sok az igazán kemény tél viszontagságaiból, ám ilyen körülmények között, például fagyott hóval borított országúton és heves havazásban, kizárólag a téligumi segíthet a sofőrön – no meg a hólánc.

Kérdésünkre a tapasztalt pápai autószerelő kifejtette, személyautók esetében a téliabroncsoknál a kötelező minimális profilmélységet négy milliméterben határozta meg a gyártók többsége. Ha az említett, általánosan elfogadott határértéknél kopottabb a gumi, akkor azt újra kell cserélni. Fontos szempont még a megfelelő guminyomás: a gyárilag megadott értékek mentén a téli­gumikat a nyáriakhoz képest érdemes 0,2-0,3 barral magasabb légnyomásra fújni, mivel így könnyebben tisztul a gumiprofil. Gumiabroncstól függetlenül rendkívül lényeges, hogy a téli útviszonyok mellett megnövekedett fék­úttal kell számolnunk, ezért érdemes nagyobb követési távolságot tartani. A hidegebb időjárás beköszöntével nem vezethetünk megszokásból, mert a száraz útszakaszokat gyakran válthatják jeges, lefagyott etapok.

A ködlámpák használatával kapcsolatban a KRESZ csupán annyit ír, hogy ködfényszórót és hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják. Viszont a Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi Minisztérium vonatkozó rendelete alapján az első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását, míg a hátsó ködlámpa célja, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét. Normál látási viszonyok között, lakott területen belül, továbbá lassan haladó forgalomban, illetve álló helyzetben tilos a ködlámpák használata. A szóban forgó segédfényeket illik elöl lekapcsolni, ha utolérünk egy járművet, és ugyanezt tegyük meg hátul, ha megérkezik mögénk valaki.

Érdekességképpen megnéztük, milyen előírások vonatkoznak a téligumi használatára néhány környező országban. Ausztriában november elsejétől április 15-ig kötelező téliabroncsot használni, de elfogadják a négy évszakos változatot, illetve azt is, ha csak a hajtott tengelyen van téligumi. Ugyanakkor zord időjárási viszonyok esetén a hatóságok kötelezővé tehetik a hóláncot is. Szlovéniában november 15. és március 31. között kötelezően téliguminak kell lennie az autókon, ötcentis hó mellett pedig a hólánc szintén előírás. Amennyiben Szlovákiában havasak az utak, kötelező téligumit használni a személygépkocsin, dátumhoz kötve a teherautók és az autóbuszok vannak.

Havas, jeges útviszonyok mellett az autósok számára életveszélyes lehet téligumiabroncsok nélkül közlekedni
Fotó: archív/Polgár Tibor

Horvátországban kötelező a téliabroncs, de elfogadják a négy évszakosat is, továbbá azt szintén, ha csak a meghajtott tengelyen van téligumi. Viszont ötcentis hó és jeges utak esetén szükséges a hólánc, amit az itteni hegyekben külön szabályoznak. Németországban nem kötelező a téligumik használata, de azt előírják, hogy az időjárási viszonyoknak megfelelő abroncsot, illetve bizonyos területeken hóláncot kell használni, és mindezt a német rendőrök ellenőrizhetik. Lengyelországban, Romániában és Szerbiában nem kötelező a téligumi és a hólánc használata, „csupán” ajánlott.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!