Lóerő

2011.09.08. 18:41

Feltűnőbb zebrák a gyalogosgázolás ellen

Veszprém - A statisztikai adatok szerint átlagban kéthetente történik gyalogosgázolás a zebrákon. Amíg az összes közúti baleset száma csökken, addig a közúti balesetben meghalt gyalogosok száma nőtt a 2009-es és 2010-es adatok alapján. Tavaly száznegyvennégyen haltak meg gyalogátkelőhelyen.

Szijártó János

Sajnos sok forgalmas úton olyan a gyalogátkelő, hogy az szinte észrevehetetlen. Az autósok figyelmetlensége és a gyalogosok vakmerősége vagy éppen a nem megfelelő, lekopott útjelzések, a rossz látási viszonyok is a baleseti okok között szerepelhetnek.
A magyar utak nagy hányadánál erősen kopott a festés a gyalogos-átkelőhelyeken, de az is jellemző, hogy nincsenek megfelelően kivilágítva a veszélyes útszakaszok.

Pedig napjainkban létezik már olyan technológia, amely sötétben, valamint szürkületben és rossz látási viszonyok között is jelzi az autósoknak a veszélyt. A festékeknél is van már olyan, amely fényvisszaverő hatású, számos külföldi országban széles körben alkalmazzák is.

Az egyik országos tévécsatorna híradójában is szerepelő napelemes ledes technológiát viszont már több nagyvárosunkban is alkalmazzák. Olyan helyen is sikerrel, ahol korábban egyszerűen nem lehetett közlekedéstechnikai okokból hivatalos gyalogátkelőhelyet kialakítani, pedig már gyalogosgázolás is történt az úton.

A modern technikát üveggyöngyhöz hasonló, fényvisszaverő anyaggal emelik ki, a meglévő útburkolat sárga rácsozása és a ledes, napelemes, villogó, úttestbe épített prizmák maximálisan szolgálják a gyalogosok védelmét. Az eljárás természetesen drágább, mint a hagyományos festés, de az emberi élet nem mérhető anyagi javakban. Jó lenne, ha minden veszélyesebb átkelőt ellátnának ezzel a magyar utakon is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!