Lóerő

2010.11.25. 13:18

Közlekedjünk kétkerekűn!

Megyei körkép - Hazánkban mintegy hétszázezren rendelkeznek A-kategóriás jogosítvánnyal, ám mindössze 137 ezer rendszámos motor fut a magyar utakon. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szeretné népszerűbbé és elérhetőbbé tenni a kétkerekűeket a mindennapok használóinak.

Tremmer Tamás

Az Európai Unió országaiban mások a motorozási szokások, mint hazánkban, Nyugaton sokkal jelentősebb a kétkerekűek szerepe a napi közlekedésben, mint itthon, fejtegette Szloboda Tamás MGE elnökségi tag, aki egyben a Honda Hungary motorkerékpár-értékesítési vezetője. Szerinte a kétkerekű közlekedés több előnnyel bír a négy kerékkel szemben, így például a motoros mozgékonyabb, gyorsabb, kisebb a helyigénye (egy autó helyére 3-4 motor is befér), alacsony az üzemeltetési költség (üzemanyag, adók, biztosítás).

A nálunk fejlettebb motorizációjú EU országokban általánosan elterjedt, hogy néhány éves autós közlekedési tapasztalattal és egy rövid, de hatékony motorkezelési oktatással B-kategóriás vezetői engedéllyel is lehet 125 köbcentiméteres motorokat vezetni.
 
Miközben a motorkerékpár-értékesítés évek óta csökken, rendkívül népszerűek a rendszám nélküli robogók. De a hazai a járművek többnyire 30 évnél idősebb Simsonok, Babetták. Egy részük japán és olasz használt, ami szemét importként került az országba. Van köztük kontroll nélkül árusított, tisztázatlan műszaki színvonalú olcsó távol-keleti termék. A motorok műszaki színvonala katasztrofális, és környezetszennyezőek.

Ugyanakkor köztudott, a jelenlegi szabályozás számtalan visszaélésre ad módot, nyomatékosított Szloboda Tamás. A regisztrálás hiánya miatt a tulajdoni viszonyok tisztázatlanok. Sokan nem kötnek kötelező biztosítást, és nem köthető casco, ezért baleset esetén bajba kerülhet a károsult. Ezek a járművek nem finanszírozhatóak.

Közlekedés biztonsági szempontok is a mielőbbi rendezést követelnének, ugyanis a segédmotorok jelenlegi 40 kilométeres sebesség maximuma veszélyessé teszi a közlekedést az autók között. Az ennél gyorsabb járművek viszont kilógnak a kategóriából, ezek vezetéséhez elvileg A-kategóriás jogosítvány szükséges, de ha nincs rendszám a járművön, akkor minek. A kismotorok 8-10 collos kerekei fokozottan érzékenyek az úthibákra
 
Az MGE azt javasolja a törvényalkotóknak, hogy hazánkban is legyenek használhatóak a 125cc-s motorok érett B-kategóriás jogosítvánnyal és rövid, hatékony gyakorlati oktatás után. Így a B-kategóriás vezetői engedéllyel, jogsértő módon segédmotorként használt, de jóval gyorsabb, rendszám nélküli kétkerekűeket is regisztrálni lehetne. Ezzel természetesen csökkenhetne a környezetszennyező motorok száma. Többen használhatnának kis fogyasztású motorokat autó helyett, ami a környezetszennyezést csökkentené. Gyorsulna a közlekedés, főként a városokban  (kevesebb autó futna az utakon). A regisztrációs adó-, az áfa-, a vám beszedésével növekedne az állami bevétel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!