2021.01.24. 15:30
Újra jön a fagy – Szükséges-e előmelegíteni a motort télen?
A folyamatos hideg idő nemcsak az emberi szervezetre jelent terhelést, hanem az autó erőforrására is. Miért fontos odafigyelni a motor felmelegítésére, és hogyan viseli a hidegindítást?
Nem ajánlott az autót a hó- és jégmentesítés hosszú percei alatt üresjáratban melegíteni Fotó: MW-archív
Fotó: Pusztai Sándor
Előmelegítés vagy hidegindítás? Vannak autósok, akik nagy dilemmában vannak, hogy melyik jelent legkevésbé terhelést a gépkocsijukra, motorjukra. És vannak azok a sofőrök, akik fittyet hánynak az efféle morfondírozása, és egy az egyben indítják is a motort, hogy járművükkel mihamarabb kihajthassanak a forgalomba. Megvizsgáltuk pró és kontra, hogy mire kell ügyelni, bármelyik utat is választjuk.
Hidegindítás
Ha nincs időnk – vagy türelmünk – a reggeli indulás előtt az előmelegítéssel bajlódni, akkor is van pár dolog, amire érdemes odafigyelnünk. Már ha az autóját a legcsekélyebb mértékben is szerető sofőrnek tartjuk magunkat.
Ha pár másodpercet készek vagyunk feláldozni, akkor indulás előtt hagyjuk üresben az autót. Majd lassú, normál tempóban induljunk el, kerülve a motor bőgetését. Váltsunk fel mielőbb magasabb fokozatra, míg el nem érjük a 2000-es fordulatot. Ez a fordulatszám már elegendő az ébredező motornak.
Fontos, hogy ne húzassuk ki a motort, míg el nem éri az üzemi hőmérsékletet, különben megrövidítjük az élettartamát. Tudniillik a dugattyú, a henger és a hengerfejtömítés is nagyban ki van téve a külső körülményeknek, még prémium motorolajok használatával is. A motor alkatrészei különféle anyagokból készülnek, és emiatt a tágulásuk is különböző mértékű. Először a dugattyúk érik el az üzemi hőfokukat, majd a henger.
Ha túlságosan magas fordulatszámon pörgetjük a motort, akkor a dugattyú rekordidő alatt felforrósul, miközben a vízborítással körülvett henger még jéghideg marad. Ez ahhoz vezethet, hogy a dugattyú szorulni fog, és megkarcolja a hengerfalat. A motor egy másik neuralgikus pontja a hengerfej és annak tömítése. A visszafogott gázpedálhasználattal ezek élettartamát is jelentősen meghosszabbíthatjuk.
Fontos az olajozottság
Az erőforrás kenőképességéről is ejtsünk néhány szót. Hidegen sűrű marad az olaj, és a hengerfejben tíz másodpercig is eltarthat, mire mindenhova eljut. A kenőfelületek mindaddig szárazak maradnak.
Emellett mindenképpen szót kell ejteni az optimális kenőhatásról, amelyet az olaj 90 Celsius-foknál ér el. Mennyi idő, pontosabban mekkora táv alatt érhető el ez az állapot egy átlagos benzin- vagy dízelmotor számára? Körülbelül húsz kilométer megtétele után, azaz amikorra a hűtővíz eléri a 80–90 Celsius-fokot.
Előmelegítés
Ezt a megoldást főleg azok pártolják, akiknek szabadban áll vagy fűtetlen garázsban fagyoskodik az autójuk. A legfontosabb, amire ügyelnünk kell ebben az esetben: ne melegítsük túl sokáig üresjáratban az autót, mert ilyenkor a legnagyobb a főtengely igénybevétele.
Ehelyett igazi életmeghosszabbító megoldás lehet egy elektromos motor-előmelegítő berendezés. Több fajtája is létezik. Van, amelyik a hűtővizet keringtetve melegíti át a motort, míg más típusok a motorblokkra fekszenek fel, és a motortömbön keresztül melegítik át a rendszert. Nagy előnyük, hogy egy időkapcsolós konnektorral beprogramozhatjuk, hogy a várható reggeli indulás idejéhez képest mikor kapcsoljanak be. Hátrányuk, hogy csak olyan helyen tudunk parkolni, ahol van elérhető konnektor.
Különösképpen olyan gépkocsi-tulajdonosoknak ajánlják, akik az indítás után egyszerre nagy motorterhelésre kényszerülnek. Például akik országút vagy autópálya közelében laknak, vagy akik hosszú emelkedővel kezdik meg az útjukat. A motor-előmelegítő berendezések fontos járulékos haszna, hogy általa az autó utasterének fűtése is gyorsabban beindul, azaz sokkal komfortosabbá teszi az utazást a téli hidegben.