Lóerő

2010.11.18. 13:37

Tovább pang az autópiac

Veszprém - Az autókereskedés úgy tűnik egy időre végérvényesen megfeneklett. Miközben a 2004-es csúcsévben még 240 ezer új személygépkocsi talált gazdára hazánkban, mostanság csak évi 50-60 ezer, vagyis kevesebb, mint a negyede!

Tremmer Tamás

Az értékesítési  statisztikai adatok önmagukért beszélnek. A gazdasági rendszerváltást követően évről évre emelkedett a hazánkban eladott új személygépkocsik száma. Az adatok egészen 2004-ig kúsztak felfele. A 2004-es csúcs évet követően azonban hanyatlásnak indult az új autók értékesítése. Minden kereskedő abban bízott, hogy a visszaesés csak átmeneti, de tévedniük kellett. A gazdasági világválság miatt olyan mély zuhanás következett be, amibe sokan belehaltak.

Tavaly alig hatvanezer, idén jó esetben 52 ezer személygépkocsit tudnak eladni a szalonok. Csoda-e, ha a korábban regisztrált 2400 márkakereskedőből mára mindössze 1800 van már csak talpon?!
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint 2010. első háromnegyed évében 32 450 új személygépkocsit vásároltak hazánkban, ami 34 százalékos visszaesés a tavalyi év hasonló időszakához képest. Kishaszon jármű esetében a darabszám 6095, a visszaesés 25 százalékos. Idén kilenc hónap alatt 2080 motorkerékpár (rendszámos) talált gazdára, ami 36 százalékos csökkenés, tehergépkocsiból 1535 kelt el, a csökkenés kilenc százalékos.

A hazai járműállomány 2010. június 30-án 3 583 457 volt, ebből 3 008 006 volt a személyautó, 152 592 a motorkerékpár, és 422 859 a tehergépjármű, az átlagos koruk pedig 11,1-, 15,2-, illetve 10,5 év. Ebből is látszik, hogy a hazai gépjárműparkra bizony alaposan ráférne a vérfrissítés.


A Veszprém megyei gépjármű kereskedők szerint ugyancsak siralmas, ami az autó piacon tapasztalható. Csongrádi László márkakereskedő egy szóval jellemezte a kialakult helyzetet: katasztrófa. A kereskedők ez év második felére már növekedést vártak az eladásokban, ehhez képest a novemberi számok alacsonyabbak, mint a 2009. novemberi értékesítés. Az új személygépkocsi értékesítés drasztikusan csökken, amit a kishaszon gépjármű növekedése sem tud ellensúlyozni: a kettő együttese is alacsonyabb mint a 2009. novemberi érték. Csongrádi László szerint ebből az látszik, hogy a hazai piacban nincs több évi 52 ezer személygépkocsi értékesítésénél.

Az első háromnegyed év hasonlónak mondható, mint a tavalyi hasonló időszak. Talán most valami élénkülés látszik, de ez is inkább az év végének köszönhető, ez az érdeklődés azonban egy hónapot késett a tavalyihoz képest, fejtette ki véleményét Császár Endre. Úgy fogalmazott viszont: a Renaulthoz kezd visszatérni az élet.
 
Marton György ugyancsak a tavalyihoz hasonlónak értékelte az évet, ugyanakkor különbségeket is megfogalmazott. 2009. év elején a kereskedők azzal csináltak forgalmat, hogy erőteljes akciókkal kisöpörték a készleteiket. Idén már nem volt készlet. Még ha hoztak is a tavalyihoz hasonló darabszámokat, az értékesítés volumene egyáltalán nem mondható megnyugtatónak.

Szerinte az is elgondolkodtató, hogy a hazánkban eladott új autók 70 százaléka flottában, céges értékesítés során kelt el. Ennek megfelelően a magánszemélyek vásárlási részaránya csupán 30 százalék, ami rendkívül alacsony.


Az MGE ügyvezető elnök, Erdélyi Péter a flottapiac bővülésétől, a magánpiac lassú helyreállásától, a gazdaság fehérítésétől várja a gépjármű kereskedelem ébredését a Csipkerózsika álomból.
 A flottapiacon a járműcserék egy idő után elodázhatatlanná válnak, az új gépkocsival a jövedelmezőség növekedhet  amit előbb-utóbb felismernek. A magánpiac lassú helyreállásához új finanszírozási megoldások szükségesek, a meglévő hiteleseket konszolidálni kell. A gazdasági helyzet javulása ugyancsak segíthet az értékesítésnek. A gépjárműpark életkora, a környezeti alapú gondolkodás és ösztönzés miatt előtérbe kerülhet új járművek vásárlása.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!