2022.02.14. 10:46
Meghalt Carmen Herrera, aki 89 évesen hódította meg a művészvilágot
Az ötvenes években már megalkotta annak az op-artnak az egyes elemeit, amely olyan hatást kelt, mintha az alkotások mozgásban lennének.
Elhunyt Carmen Herrera kubai származású amerikai festőnő, aki 2004-ben, 89 évesen robbant be a művészvilágba első festménye eladásával. A későn elismert alkotó 106 évesen, szombaton halt meg manhattani otthonában – közölte a New York Timesszal a festőnő barátja és művésztársa, Tony Bechera.
A művésznő 60 évet várt arra, hogy felfedezzék, a harsány színek és geometrikus ábrák jellemezte művei azonban ma már megtalálhatóak olyan nagy múzeumok állandó gyűjteményében, mint a New York-i Whitney Amerikai Művészeti Múzeum, a Modern Művészeti Múzeum, a washingtoni Smithsonian Amerikai Művészeti Múzeum vagy a londoni Tate Modern.
A művésznő képei olyanok, mintha a jövőből jöttek volna. Művészetét egyenes vonalak és legtöbbször csupán két színben készült grafikák jellemzik.
Amikor Carmen Herrera belevágott a festészetbe, stílusa mai szemmel nézve forradalmi volt. Az ötvenes években már megalkotta annak az op-artnak az egyes elemeit, amely olyan hatást kelt, mintha az alkotások mozgásban lennének. Maga az op-art csak a hatvanas években lett ismert, Carmen Herrera neve azonban nem tűnik fel az irányzat nagyjai között.
Megelőzte korát
– próbált magyarázatot találni Herrera elhanyagolására, majd hirtelen támadt hírnevére Tony Bechera művész, az asszony barátja és szomszédja.
A férfi szerint Herrerának a háttere sem volt megfelelő, nőként és bevándorlóként különösen nehéz dolga volt.
A festőnő Kubából származik, ahol tehetős és értelmiségi környezetben nőtt fel. Építészetet tanult egy havannai egyetemen, az 1930–40-es években Kuba és Párizs között ingázott, New Yorkban művészeti tanulmányokat folytatott. Férjével, egy amerikai születésű angoltanárral az 1950-es évek közepén telepedett le az amerikai nagyvárosban, házasságuk 61 éven át tartott, de gyerekük nem született.
A későn jött hírnévvel kapcsolatban csak annyit mondott, pusztán arra törekedett, hogy azt csinálja, amit igazán akart, vagyis festeni. Alkotásait letisztultságuk miatt leginkább a japán haikuversekhez szerette hasonlítani.
„Egyszerűen gyönyörködtet egyenes vonalakat húzni”
– mondta egy interjúban.
Lakásában még a bútorok is egyenes vonalban álltak. Ha a takarítónő netán elmozdította őket, Herrera visszatolta a bútorokat.
Borítókép: AFP / Laura Bonilla