Olvasó

2014.06.22. 11:00

Felvidéki kalandozásaink

Május 8-án, reggel nyolc órakor indultunk Szlovákiába. Az odaút jó hangulatban telt, nevetéssel és viccelődéssel.

Az első állomás Bősnél volt, ahol a vízi erőműt tekintettük meg. A mély árkok melyeket a Duna vizével töltenek fel , most üresen tátongtak, de így is szédülés fogott el, amikor lenéztem a mélységbe. A kilátón kárpótolt minket a szép táj. A következő állomás Deáki volt, ahol a Szűz Mária-templomot néztük meg, és egy rövid előadást hallgattunk meg. Az idegenvezető hölgy megmutatta nekünk a Halotti beszéd és könyörgés másolatát, és betekinthettünk a Szent István-kápolnába is. Innen Galántára mentünk tovább, ahol megcsodálhattuk az Eszterházy család kastélyát, ami most eléggé romos volt, így be nem mehettünk. A kastély mögött, Kodály Zoltán szobránál összeálltunk és elénekeltük a Madárka, a Fölszállott a páva és a Csitári hegyek alatt című dalszerzeményt. Ezután következett Nagyszombat, ahol az idegenvezetőnk, István bemutatta nekünk a káprázatos várost. Ezután következett Pöstyén, ahol a Mankótörő szobrot néztük meg. Ezt követően Mednyánszky László festőművész kúriájának megtekintése következett, végül to- vábbutaztunk szállásunkra, Kubricára.

A pétfürdői Horváth István Általános Iskola hetedik osztályos tanulói a szlovákiai kiránduláson (Fotó: Horváth István Általános Iskola)

Második nap, május 9-én délelőtt Pogrányba utaztunk a partneriskolánkhoz. Bemutatkoztunk és meséltünk egymásnak a saját iskolánkról. A tanárok is mondtak pár szót innen is, onnan is az intézményekkel kapcsolatosan. Ez-után kisétáltunk a falu focipályájára, és elkezdődött a focimeccs. Nagyon szurkoltunk a fiúknak, de sajnos ezt a mérkőzést elvesztettük. Miután mindenki elbúcsúzott egymástól, továbbutaztunk Csejtére, Báthory Erzsébet várához. Itt az idegenvezető egy rövid beszámolót tartott a fontos eseményekről. Ezt követően benéztünk Trencsénbe, ahol egy hatalmas várat néztünk meg, ami a Mária-hegy mészkőszirtjére emelkedik a vár völgye fölött. A nagy alapterületű vár viszonylag jól felújítottnak tűnt, ezért megfigyelhetők voltak a várépítészet jellegzetességei. A várnézés után sétát tettünk Trencsén óvárosában, felkerestük a piarista templomot, a zsinagógát és a várostornyot. Rendhagyó történelemóra keretében felidéztük a Rákóczi szabadságharc legdicsőbb pillanatait. Nem sokkal később már Trencséntornyoson találtuk magunkat. Ez a város azért volt fontos, mert 1708. augusztus 3-án ezen a területen zajlott a szabadságharc döntő fontosságú csatája.

Harmadik nap Dévény várába indultunk. A várba felmászva nem egy igazi palotát csodálhattunk meg, hanem annak romjait, de talán így még szebb, eredetibb volt. A vár szélére kiállva, érdeklődve szemléltük, ahogy a Morva folyó a Dunába ömlik. A táj csodaszép volt, megannyi emlékkel tértünk vissza a buszba, hogy a végső állomáshelyre, Pozsonyba indulhassunk. Az idegenvezető hölgy bemutatta nekünk a koronázási templomot, messziről a várat, a zsidó emlékművet, a sétányt, a színházat. Ebéd után bejártuk Pozsony utcáit, tereit és parkjait, majd hazaindultunk.