hirdetés

2021.05.19. 05:00

LELLE2 – Tanuljunk meg tanulni! – Középiskolások tanulási készségeinek fejlesztése

Hogyan lehet a fiatalokat felkészíteni a munkaerőpiac kihívásaival való hatékony szembenézésre? A legtöbb szakértő szerint úgy, hogy felvértezzük őket olyan kompetenciákkal, amelyeket akármilyen helyzetben alkalmazni tudnak.

Ezeket a kulcskompetenciákat alaposan ki kell választani és utána célirányosan fejleszteni, ennek a munkának a megalapozása már óvodás korban elkezdődhet. Az általános és középiskolás kor pedig már alkalmas arra is, hogy bővítsük a kompetenciák körét és azt is megtanítsuk a gyerekeknek, hogy melyik miért fontos, és hogy ők maguk hogyan tudnak fejleszteni saját magukon.

Ehhez viszont az oktatás, az órák struktúráját is meg kell egy kicsit változtatni. A Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karának vezetésével 2018-ban indult el a LELLE2 nevű Erasmus+ program, amelynek az a célja, hogy középiskolai tanároknak segítsen abban, hogy a tantárgyak tantervébe illeszthető feladatok segítségével fejlesszék a tanulókat. A projektben három kiválasztott kompetenciára dolgoztak ki nemzetközi együttműködésben óraterveket és játékos feladatokat pedagógusok, illetve oktatási szakértők.

A három kompetenciát az Európai Unió kulcskompetencia-rendszeréhez kötődően aszerint választották ki, hogy melyek azok, amelyekre a munkaerőpiac képviselői szerint leginkább szükség van, így került bele a programba a problémamegoldás, a kritikus gondolkodás és a saját tanulás menedzselése. Ezek olyan készség-tudás-attitűd csomagok (röviden: kompetenciák), amelyek órai keretek között is kiválóan fejleszthetők és mérhetően hozzájárulnak egyrészt a tanulók önálló, hatékony tanulásához, másrészt ahhoz, hogy később a munkában is gyorsabban és hatékonyabban tudjanak dolgozni.

A három kulcskompetencia

A projektben három kompetenciát választottak ki, ezek voltak azok, amelyek a kutatás szerint a leginkább szükségesek a munka világának képviselői véleménye alapján. A kritikus gondolkodás azt jelenti, hogy a feladatokra, kérdésekre az egyén önállóan reflektál, ésszerű érvekre épülő megalapozott döntéseket képes hozni, illetve képes kapcsolatokat azonosítani fogalmak között és kritikusan értékelni ezeket, amelyek segítségével aztán fel tud ismerni kínálkozó lehetőségeket.

A problémamegoldás azt jelenti, hogy az egyén felismeri a problémát és a megoldásához szükséges lépéseket rendszerbe képes foglalni, és törekszik arra, hogy ez a megoldás pozitív és sikeres legyen. A problémamegoldás lehet egyéni vagy csoportos, és az elemző és kreatív gondolkodás folyamatait is tartalmazza. Része a nyílt kommunikáció.

A saját tanulási út menedzselése azt jelenti, hogy az egyénnek szilárd elképzelése van arról, hogy egy adott tanulási folyamat számára milyen hasznokkal jár, képes az információ befogadására, kezelésére, a meglévő információkkal való összevetésére.

Ezek a kulcskompetenciák egymással is összefüggenek és fejlesztésük a tanulók eredményességét is növeli. A projekt újdonsága, hogy az előző LELLE projekt mintájára, ami egyetemi oktatóknak és hallgatóknak szólt, a fejlesztést nem külön képzésben vagy tréningben kínálta, hanem a kurzusokba és tantárgyakba beépítve. Így minden tanuló hozzáférhet a korszerű programokhoz és a tanáraik számára is egyértelműbb, hogy hogyan lehet kompetenciákkal foglalkozni egy tantárgy keretei között. Ehhez azonban arra is szükség volt, hogy a tanárok felkészítést kapjanak az újfajta tanítási módszerekről, mivel ezek jellemzően nincsenek jelen a közoktatás általános eszköztárában. A projektben ez két lépcsőben történt, az első lépcsőben minden résztvevő intézmény 2-2 mentortanárt küldött, akik egy egész hetes képzésen vettek részt Pozsonyban. Ezek után a mentortanárok képezték ki saját iskolájukban azokat a tanárokat, akik részt vettek a tananyagok továbbfejlesztésében és a LELLE2 órák megtartásában.

Ezután egy tanév során kipróbálták a fejlesztett óraterveket, amely tanév elején és végén is mérték a diákok teljesítményét. A kérdőíves vizsgálat, amelyben több, mint 500 diák vett részt a négy intézményben, azt az eredményt hozta, hogy kismértékben emelkedett a diákok szintje minden készség tekintetében. Ez az eredmény jónak tekinthető, figyelembe véve, hogy pont ez volt az a tanév, amelynek a közepén át kellett állni online oktatásra az összes részt vevő országban a koronavírus miatt.

Ki is lehet próbálni

A projekt eredményeit és az elkészült online eszköztárat 2021. június 3-án egy online nemzetközi konferencia keretében mutatja be a LELLE 2 projekt csapata, ahová minden érdeklődőt szeretettel várnak.

A konferencián előadást tart PaedDr. Silvia Pokrivčáková professzor asszony, aki a nyelv tanulásának tantárgyakba épített módjáról fog beszélni, illetve Trunk Tamás DABLTY, influenszer, a Márkák, Sneakerek, Z Generáció c. könyv szerzője is.

A konferencián való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, amit itt lehet elérni:

A LELLE2 Projektről

A LELLE2 egy, az Európai Bizottság által támogatott 2018-1-HU01-KA201-047839 azonosító számú Erasmus+ projekt. Négy ország hét szervezete vesz részt a megvalósításában, Magyarországon a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara vezeti a projektet, rajtuk kívül a szekszárdi I. Béla Gimnázium és az egri Eszterházy Károly Egyetem, Észtországból a Saareema szigeti Kuressaare Gimnázium, Romániából a dévai Téglás Gábor Elméleti Líceum és Szlovákiából a Marianum Gimnázium és a Szlovák Állami Pedagógiai Intézet vesz részt a programban.

A projekt öt fő részből állt, ezek közül az első egy alapozó kutatás volt, amit tartalomfejlesztés követett, az oktatási anyagok fejlesztését és kipróbálását mérésekkel támogatták és a projekt fő terméke az a weboldal, amit Gatewaynek nevezünk és minden fejlesztett és jóváhagyott anyagot tartalmaz, ezek ingyenesen hozzáférhetők és használhatók.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában