Rendőrségi

2010.10.30. 15:00

Brit belügyminiszter: "működőképes pokolgép" volt a brit repülőtéren talált szerkezet

Kertész Róbert, az MTI tudósítója jelenti: London - Működőképes robbanószerkezet volt az az eszköz, amelyet az angliai East Midlands repülőterén, egy teherszállító repülőgép rakterében találtak - közölte szombat délután a brit belügyminiszter. Nagy-Britannia minden jel szerint ezúttal csak mellékszereplőként keveredett bele az utóbbi évek legnagyobb légi terrorriadójába, ám a korábbi nagyszabású transzatlanti légi merényletkísérletek közül többnek is kiinduló állomása volt.

MTI

Theresa May, aki a brit kormány különleges helyzetek idején összehívott válságtestülete, a COBRA szombati értekezlete után tett rövid sajtónyilatkozatot, kijelentette: a péntek hajnalban megtalált szerkezet "robbanóképes" volt, "és egy repülőgép lezuhanását okozhatta volna", ha működésbe lép. A UPS csomagtovábbító vállalat által üzemeltetetett, MD-11-es típusú teherszállító repülőgép Jemenből indult, és Chicagóba tartott, de útközben leszállt a közép-angliai East Midlands repülőtéren - a legnagyobb brit légi teherszállítmány-elosztó központban -, ahol a csomagot felfedezték.
   
A gyanússá vált küldemény számítógépes nyomtatókban használatos, ám sajátosan "átalakított" festékpatronokat tartalmazott. A patronokból a közzétett rendőrségi fotók tanúsága szerint drótok álltak ki, és a szerkezeteket fehér por borította. A brit hatóságok először csak annyit közöltek, hogy a szerkezetet "baljós kinézete miatt" beható laboratóriumi vizsgálatnak vetik alá. Hivatalosan Theresa May szombat délutáni londoni sajtónyilatkozatában hangzott el először, hogy robbanószerkezetről van szó.
   
A brit belügyminiszter mindazonáltal kijelentette, hogy a kormány nem emeli a terrorkészültség szintjét. Nagy-Britanniában január óta a második legmagasabb szintű országos terrorkészültség van érvényben. E riasztási fokozat a hivatalos meghatározás szerint "súlyos" terrorfenyegetettséget jelent. Ezt akkor léptetik életbe, ha a brit elhárító szolgálatok megítélése szerint "nagyon valószínű" valamilyen terrormerénylet-kísérlet Nagy-Britanniában. A legmagasabb készültségi fokozat a "kritikus"; ezt abban az esetben rendelik el, ha a szolgálatok "azonnali" terrortámadási veszélyről értesülnek.
   
Theresa May azonban szombati nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a brit kormánynak nincs ilyen értesülése. A belügyminiszter ugyanakkor bejelentette, hogy "kíséret nélküli" légi teheráru további intézkedésig nem érkezhet Jemenből Nagy-Britanniába, még átmenő teherforgalomként sem. A közvetlen légi utasforgalmat Jemen és Nagy-Britannia között már korábban leállították, a jemeni terrorveszélyre hivatkozva.
   
Szombati brit lapértesülések szerint az East Midlands repülőtéren megtalált fehér por egy ipari robbanószer alapanyaga, és egyezik azzal a vegyülettel, amelyet a tavaly decemberi repülőgép-robbantási kísérlet merénylőjelöltje is használt. A 23 éves, nigériai születésű Umar Farouk Abdulmutallab tavaly karácsony napján a testére erősített robbanó eleggyel megpróbálta felrobbantani az amerikai Delta légitársaság egyik Airbus A330-as utasszállító repülőgépét, amely Amszterdamból Detroitba tartott. Detonáció azonban nem történt, és Abdulmutallabot az utasok, valamint a biztonsági személyzet tagjai együttes erővel legyűrték.
   
A merényletet megkísérlő terroristajelölt előzőleg egy neves londoni egyetemen tanult, majd Jemenbe utazott, ahol kiképezték az öngyilkos művelet végrehajtására. Gordon Brown akkori brit miniszterelnök az incidens után kijelentette, hogy Jemen térségi és globális fenyegetést jelent, mivel "a terrorizmus táptalajává és potenciális menedékévé vált".

A Jementől Dubaj érintésével Chicagóig terjedő, e hétvégén leleplezett összeesküvésnek egy technikai leszállás következtében vált részévé a közép-angliai Nottingham közelében fekvő East Midlands repülőtér, a legnagyobb brit légi teherelosztó csomópont. Itt szállt le a UPS csomagtovábbító szolgálat egy MD-11-es teherszállító repülőgépe, amely Jemenből Chicago felé tartott.

Arról eltérnek az értesülések, hogy a fedélzetén talált, állítólag ipari robbanószerek alapanyagaként használatos fehér porról honnan szereztek tudomást a brit hatóságok; a szombati The Daily Telegraph szerint a brit külső hírszerzés, az MI6 Jemenben tevékenykedő egyik operatív tisztje küldte az értesülést, Barack Obama amerikai elnök szaúdi forrásokról szólt.
   
Az azonban az eddigi vizsgálatok alapján egyértelműnek tűnik, hogy az MD-11-es óriásgép rakterében talált küldeménynek - amelyről a szakértői vizsgálat a brit belügyminiszter szombat délutáni bejelentése szerint kiderítette, hogy működőképes robbanószerkezet - sem célpontja, sem kiinduló állomása nem Nagy-Britannia volt, az East Midlands légikikötő csak a repülőgép köztes leszállóhelyeként került a képbe.
   
A 2001. szeptember 11-ei amerikai támadássorozat óta kitervelt legnagyobb, összehangolt légi merényletkísérletet viszont Nagy-Britanniából kiindulva akarták végrehajtani az azóta életfogytiglani börtönre ítélt összeesküvők. A merénylőjelöltek a United Airlines, az American Airlines és az Air Canada légitársaságok összesen hét - a londoni Heathrow repülőtérről Chicagóba, New Yorkba, San Franciscóba, Washingtonba, Torontóba és Montrealba induló - járatát akarták az Atlanti-óceán felett felrobbantani 2006 augusztusában. Az MI5, a brit elhárítás által leleplezett tervek között egyszerre két chicagói járat felrobbantása szerepelt.
   
A repülőgépeket, amelyeken összesen több mint 1500-an utaztak, a vád szerint úgy választották ki, hogy egyszerre legyenek a levegőben, vagyis a hatóságok az első robbanások után a többi kiszemelt repülőgép indulását már nem tudták volna megakadályozni. A brit állampolgárságú muszlim vádlottak hidrogén-peroxidot akartak a repülőgépek fedélzetére csempészni üdítőitalos vagy szájvizes palackokban; a robbanó folyadékot boltokban kapható közönséges élelmiszerszínezékkel látták volna el, hogy ne keltsen gyanút.
   
Ennek a merénylettervnek a leleplezése vezetett ahhoz a világ számos repülőterén máig érvényes korlátozáshoz, amelynek alapján bizonyos mennyiségen felül nem lehet folyadékot és képlékeny anyagokat a repülőgépek fedélzetére felvinni. Az összeesküvés három főszervezőjét -  Abdulla Ahmed Alit, Assad Sarwart és Tanvir Hussaint - tavaly szeptemberben ítélték el; nekik minimum 40, 36, illetve 32 évet kell börtönben tölteniük. Ez az egyik legsúlyosabb jogerős börtönbüntetés az angol-walesi igazságszolgáltatás modern kori történetében.
   
Brit állampolgárságú volt az a szintén életfogytiglani börtönre ítélt  merénylőjelölt is, aki 2001 decemberében megpróbált felrobbantani egy Párizsból Amerikába tartó repülőgépet. Richard Reid a cipőjébe rejtette a robbanóanyagot; azóta a repülőtéri biztonsági ellenőrzés része az utasok cipőjének külön átvizsgálása.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!