Somlóvásárhely

2015.04.28. 14:50

A tanulók is lelkesek - Innovatív oktatási program Somlóvásárhelyen

Somlóvásárhely - Különleges programot indított el a község iskolája három hónappal ezelőtt. A KIP, azaz a komplex instrukciós program a gyerekeket együttműködésre, kommunikációra ösztönzi, és fejleszti a szociális készségeiket.

Penk Tímea

Az intézményvezető, Martonné Vathy Hedvig harmincéves pedagógiai és hétéves igazgatói tapasztalata alapján úgy látja, hogy a hagyományos módszerekkel már nem lehet tanítani a mai gyermekeket. Szerinte egyénre szabott oktatással kell minden tanulónak megadni azt, amire szüksége van.

– A modern iskolában azokat a készségeket kell fejleszteni, amelyekkel minden gyermek – a hátrányos helyzetű is – be tud illeszkedni a társadalomba, meg tudja találni a helyét az életben. Ez nehéz, de szép feladat – mondta az igazgató.

Halmay Zsuzsa angolórát tart, minden gyereknek biztosított a számítógép

A KIP vezérgondolata az, hogy mindenki jó valamiben. A módszer lehetőséget ad a tanulók sokoldalú megismerésére és tehetségük kibontakoztatására. Hatékonyan nevelhetők együtt a kimagaslóan tehetséges, illetve a tanulásban lemaradt gyerekek.

Harmat Zsuzsa igazgatóhelyettes arról számolt be, hogy a tanulók csoportokban dolgoznak a tanórán.

– A gyerekek felváltva töltenek be kistanár, írnok, beszámoló, idő- és eszközfelelős szerepeket. A munka egy nagy gondolat köré épül, a feladatok nyílt végűek – hangsúlyozta az igazgatóhelyettes. A módszer egyik előnye, hogy a gyerekek többféle feladatban és szerepben próbálhatják ki magukat. A pedagógus munka közben megfigyelheti tanítványait, a jó képességeiket erősíti, gyengeségüket pedig menedzseli.

Martonné Vathy Hedvig igazgató

– Nagyon népszerű a módszer a gyerekek körében is, akik arról számoltak be, hogy az ilyen órák megmozgatják a fantáziájukat, bevethetik a humort és jól esik csapatban dolgozni. Az   órák végén azt kérdezik, hogy mikor lesz újra KIP-es óra – mesélte Harmat Zsuzsa. Úgy látja, hogy az új módszer alkalmazása óta a gyerekek nyugodtabbak, jobban figyelnek egymásra, és az ilyen órákon megszűntek a fegyelmezési problémák.

A pedagógusok többsége kifejezetten lelkes a KIP bevezetésétől. A módszerrel november végén ismerkedtek meg a budapesti referenciaiskolában.

Környezetóra a 4. osztályban

– A kilencedik kerületi Molnár Ferenc Általános Iskola hat éve alkalmazza az új oktatási módszert. Az óralátogatások után Fülöp Melinda, a Digitális Esélyegyenlőség Alapítvány kuratóriumi tagja, a H2O program igazgatója pozitív visszajelzést kapott a somlóvásárhelyi pedagógusoktól – számolt be Martonné Vathy Hedvig. Az iskolaigazgató elmondta, hogy januárban harmincórás továbbképzésen vett részt a tantestület, februárban mindenki heti egy alkalommal tartott KIP-es órát. Áprilisban mentorok segítették az órákat, és még két harmincórás továbbképzésre készülnek.

A somlóvásárhelyi iskola tantestülete a kitűnő felszereltségnek és a pedagógusok felkészültségének köszönhetően képesnek érzi magát arra, hogy az új kihívásoknak megfeleljen. Egy olyan programot sikerült elindítani a községben, amely jelentős változást hozhat nemcsak az iskola, hanem a tanulók és a családok életében is. Az érdeklődő pedagógusok számára május 14-én szakmai bemutatót tartanak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!