Sport

2012.07.21. 06:53

Jövőre talán nem indul a Fifty-fifty a Kékszalagon

Balatonfüred - Az idei Kékszalag siker csak annyiban változtatta meg az életét, hogy rengetegen keresték a médiából az elmúlt hetekben. Sokan nem is tudják, hogy egy másik, tengerjáró hajóval pedig már beírta magát a nemzetközi vitorlázás sikerkönyvébe is.

B. Virág Rita

Az idei Kékszalagon a Fifty-fifty nevű katamarán nyert, Józsa Márton kormányzásával. A győzelem édes íze mellett ráadásként 57 éves rekordot is megdöntött a hullámfaló hajó, a Nemere II 1955 óta tartott tókerülő csúcsát adta át a múltnak.
 
- A rajt előtti napon még az is bizonytalan volt, egyáltalán elkészül-e a hajónk. Alig fél napunk maradt ismerkedni, gyakorolni, ezért különösen szép emlék marad nekünk ez a diadal - kezdte Józsa Márton, aki mintegy tíz éve vitorlázik versenyszerűen, előtte 25 esztendeig szörfözött.
 
- Felelőtlenség lett volna erős szélben rajthoz állni, ezért úgy döntöttünk, csak akkor vágunk neki a versenynek, ha az időjárás kegyes lesz hozzánk. Az elsődleges célunk az volt, hogy biztonsággal körbehajózzuk a Balatont. Aztán már az első bójánál éreztük a lehetőséget, Kenesénél már látszott, az idei Kékszalagon szép eredményt is elérhetünk. Fokozatosan növeltük az előnyünket egészen a Keszthelyi-öbölig. Tíz kilométerrel is vezettünk, amikor hirtelen elállt a szél és teljesen lestoppoltunk. Az üldözők a gyors katamaránokkal tíz-tizenöt perc alatt beértek minket, s Litkey Farkasék az élre álltak. Aztán szerencsénkre jött egy kis frissülés, újra meglódultunk és a végén már csak az órával versenyeztünk - idézte fel a történteket a kapitány.

Józsa Márton azt is elmondta, miután 2014-től teljesen nyílt lesz a Kékszalag, vagyis bármilyen vitorlás benevezhet, ezért szinte biztos, hogy az új tókerülő rekord nem él majd 57 évet.


 
A Fifty-fifty csapata egyébként nemcsak a Kékszalagon vitézkedett, hanem a Rolex Földközi-tengeri sorozaton is hónapról-hónapra megállja a helyét és remek eredményeket tudhat magáénak. Legutóbb például St. Tropezban ért el hatodik helyet a több mint száz induló közül. Szeptember elején pedig világbajnokságon indul Szardínián, majd októberben Máltán egy 700 mérföldes, embert próbáló megméretésen is kipróbálja magát.
 
- Az elmúlt hónapok eredményeinek köszönhetően már a nemzetközi vitorlás életben is jegyzett alakulat a miénk. Ráadásul egyedülálló módon az egyetlen nemzeti, csak magyar csapat vagyunk, a többiek nemzetközi legénységével szemben, így a magyar vitorlázás hírnevét is öregbítjük a világban - tudtuk meg.

Józsa Márton hozzátette, a jövő évi, utolsó klasszikus Kékszalagon talán nem is indul, mert most a katamarán hajókban és azok versenyeztetésében lát fantáziát, lehetőséget. Inkább azt tervezi, hogy a Fifty-fiftyvel tökéletesíti saját és legénysége  tudását és a nagy európai tókerülő túrákon teszik majd próbára a megszerzett tapasztalatot. 

Technikai újítást is bevetettek a hajón

Józsa Márton kapitánytól megtudtuk, a katamaránjuk nem hétköznapi darab, hiszen két árbocos. Ez Paulovits Dénes tervező és hajóépítő ötlete volt. Az újítás mindenképpen bevált, hiszen a szélcsendes időjárásban is viszonylag gyorsan tudott haladni a Fifty-fifty a nagy vitorlafelületnek köszönhetően Így sikerült rekordidőn belül: 10:34:15 óra alatt célba érni Balatonfüreden, s ezzel a Nemere II 57 éves csúcsa lett a múlté.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!