Top 100

2016.11.28. 08:46

Messze visz az út

A megye gazdasági szerepelőinek továbbra is gondot okoz a közlekedési infrastruktúra hiányossága. Továbbra sincs a megyét átszelő 2x2 sávos főútvonal, hiányzik a villamosítás az észak-balatoni, illetve a pápai szakaszon.

Tremmer Tamás

Akár örülhetnének is a közlekedők, hiszen javában épül a várpalotai elkerülő. Ha minden a tervek szerint halad, bő egy év múlva már 2x2 sávos út halad el a város mellett. A közelmúltban átadták a székesfehérvári elkerülőt is, ami ugyancsak jó hír, Kicsit korábban a Márkó-Herend szakaszt avatták. Mégis hiányérzetünk van. Talán nem véletlenül, hiszen ezekre a beruházásokra évtizedeket vártunk. Ráadásul Veszprém eddig mintha kimaradt volna a közlekedési infrastruktúra fejlesztéséből. A körgyűrű állapota lepusztult, az aszfaltréteg állapota kívánnivalót hagy maga után. És nem is igazán látszik, mikor kap a város 2x2 sávos gyorsforgalmi elkerülőt. De a 8-as főútvonal megyei szakaszára is ráférne a bővítés, fejlesztés.

Dr. Markovszky György kamarai elnök legutóbbi éppen a küldöttgyűlésen fogalmazta meg, hogy a kamara minden erőfeszítése ellenére a 8-as főút fejlesztése nem a kívánt mértékben halad. Miközben az ország nyolc autópályája közül hat elérte vagy rövidesen eléri az országhatárt, az M8-M4 tengely, különösen az előbbi jelentős elmaradásban van. Kijelentette, nem mondhatnak le arról, hogy ez az út, a megye gazdasági ütőere mielőbb 2x2 sávos gyorsforgalmivá váljék.

A tisztánlátás érdekében megkerestük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-ét, ahonnan tájékoztatást kértünk a közeljövő fejlesztéseivel kapcsolatban. Loppert Dániel kommunikációs igazgató közölte, a NIF Zrt-ét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium bízza meg kivitelezési feladatokkal. A NIF beruházásban valósult meg a székesfehérvári elkerülő III., befejező üteme. A hét kilométer hosszú, új nyomvonalon megépült 2x2 forgalmi sávos út 2016 júliusában készült el. Az elkerülő út megnyitásával teljes mértékben elkerülhető az M7-es autópályát, valamint a 63. és a 8. számú főutakat összekötő út, így a menetidő várhatóan 8-10 perccel csökken.

A várpalotai elkerülő két építési ütemben készül. A beruházás első ütemének keretében az 5,9 kilométer hosszú főpálya mellett 2,4 kilométer egyéb országos, illetve 2,35 kilométer szervizút is épül. A bekötőutak különszintű csomóponttal csatlakoznak az új nyomvonalhoz. Két új vasúti hidat és a három nagyobb közúti felüljárót emelnek, melyek 80-140 méter hosszúak lesznek. Több mint 600 méter hosszban zajvédő falat is létesítenek.

A biztonságos 2×2 sávos, 110 km/órás tervezési sebességgel, fizikai elválasztással kialakítandó elkerülő második ütemében a 3,4 kilométeres főpálya mellett 1,5 kilométer egyéb országos út és 1,9 kilométer szervizút is épül. Pétfürdőnél különszintű csomópont lesz, kialakítanak egy-egy közúti-, gyalogos és kerékpáros aluljárót is.

Az első ütem kivitelezési munkálatai az ütemtervnek megfelelően haladnak. Az itt érintett közel egy kilométeres szakaszon már az elkészült új nyomvonal jobb pályája. A második ütem közműkiváltási munkálatai megkezdődtek, elindultak a földmunkálatok is. Az elkerülőt várhatóan 2018 februárjától már használhatják az erre közlekedők.

Úgy tudjuk, a régóta várt veszprémi elkerülő beruházást egyelőre konzerválták. Loppert Dániel elmondta, a 8–72. számú főutak csomópontja és a Márkó elkerülő közötti szakaszon 115 kN-os burkolat-megerősítési, korszerűsítési, valamint kapcsolódó létesítményeinek kivitelezési feladatainak ellátása keretében 12,3 kilométeren, 2x2 forgalmi sávos, osztott pályás, elsőrendű, óránkénti 110 kilométeres tervezési sebességű, kiemelt főútra épülne át a szakasz. A pályán öt különszintű csomópont létesülne, azaz a kiemelten balesetveszélyes, szintbeli csomópontok megszűnnének. A szakasz jogerős építési és vízjogi létesítési engedéllyel rendelkezik, a kiviteli tervek jóváhagyása megtörtént. A tender tervek rendelkezésre állnak, a területszerzés megtörtént. A szakasz kivitelezésére a NIF Zrt. jelenleg nem kapott megbízást.

A Devecserben és környékén felújított utak idén szeptember végi ünnepélyes átadásán Fekete János, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Veszprém megyei igazgatója és Kovács Zoltán államtitkár államtitkár

A 8. sz. főút Márkó és Herend közötti 5,3 kilométeres szakasza határidőre elkészült. A régi szakaszt 2×2 sávra építették át, középső fizikai elválasztó sáv létesítésével. A beruházás során kettő különszintű csomópont és egy gyalogos aluljáró épült.

A 8 sz. főút Herend–Jánosháza közötti szakaszára engedélyezési tervvel rendelkezik NIF Zrt., az engedélyezési eljárás folyamatban van. Az építési engedélyezési terv a szakasz 2x2 forgalmi sávra történő bővítését és a meglévő út 115 kN teherbírású burkolat megerősítését tartalmazza. Kivitelezésére a NIF Zrt. jelenleg nem kapott megbízást.

Gyulafirátót, Kádárta tehermentesítését évtizede várja a lakosság. A beruházás építési engedéllyel rendelkezett. A kommunikációs igazgató megerősítette, a 82-es átkötés út- és hídépítési engedélyei (kivéve Székesfehérvár-Szombathely MÁV vasútvonal feletti híd) lejártak. Az építési engedélyek meghosszabbítására illetve újbóli megszerzésére jelenleg nem áll rendelkezésre forrás.

A megye ugyancsak neuralgikus pontja a 83-as főt Győr-Pápa közötti szakasza. Ennek fejlesztéséről kormányhatározat rendelkezik. A 2x2 sávos főút Pápa–Győr, M1 autópálya közötti 37,6 kilométer hosszon, a településeket elkerülve épül meg. Az előkészítés várhatóan november elején megkezdődik. A tervezés során megvalósíthatósági tanulmány, környezeti hatásvizsgálat, engedélyezési terv, tender terv készül, valamint befejezésül az építési engedély megszerzése. A nyomvonal az érintett településeket elkerüli, az út keresztmetszete, a csomópontok száma és típusa a tanulmányterv, engedélyezési terv kidolgozása során lesz meghatározva. A fejlesztés uniós és hazai források felhasználásával valósul meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában.

A várpalotai elkerülő második szakaszának az alapkövét októberben tették le. 2018 tavaszára elkészülnek a beruházással

A 710-es balatoni elkerülő közvetlen csatlakoztatása az M7-hez – idei kezdéssel és 2018. év végi befejezéssel – ugyancsak szerepel kormányhatározatban. A meglévő 710. számú főút bekötése egy új, különszintű csomóponttal valósul meg. Új gyűjtő-elosztó sávok, valamint a csomópontban egy új autópálya feletti híd épül. A 710. sz. főút bekötő szakasza 2,223 kilométer hosszban 2x1 sávval épül meg. A 710. sz. főút és a 7205 jelű összekötő út keresztezésénél szintbeni körforgalmi csomópont épül a 7205 j. út korrekciójával. A 710-es főút alatt, különszinten vezetik át a Budapest-Balaton kerékpárútat, így a kerékpáros és az autós forgalom egymás akadályoztatása nélkül haladhat. A fejlesztés megvalósításával várhatóan megszűnik a 71. sz. főúti csomópontban a nyári időszakban gyakran tapasztalható torlódás.

Az építési engedélyek rendelkezésre állnak, a területvásárlások megtörténtek. Az engedélyezési és a kivitelezési tervek rendelkezésre állnak. A kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás folyamatban van. Jelenleg a munkaterületen régészek dolgoznak, folyik a próbafeltárás és a lőszermentesítés. A beruházás uniós és hazai forrásból valósul meg.

A Budapest-Székesfehérvár vasútvonal fejlesztése megtörtént, a fehérvári pályaudvar új vágányokat kap, az állomás épületét felújítják. Mindezzel az év végéig elkészülnek. Hogyan tovább? – kérdeztük. A Székesfehérvár–Boba vonalszakasz átépítése a 2014-2020-as időszakban CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) forrásból támogatott projektlistán a támogatási kereten kívülre került, így ebben az uniós ciklusban a tervezett fejlesztések nem valósulhatnak meg. A megtervezett műszaki tartalomra az építési engedély kiadás alatt áll. Őskü településen átvezető nyomvonal esetében a lakossági tiltakozások hatására az építési engedélyezési eljárás megszűnt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!