egy mesterség rejtelmei

2020.02.22. 07:00

Kékkel színezett történelem a pápai múzeumban

A pápai Kékfestő Múzeum 1962 augusztusában nyílt meg a nagyközönség előtt, és az egykori Kluge cég műhelyét és berendezéseit mutatja be, betekintést nyújtva a kékfestő mesterség rejtelmeibe.

Polgár Bettina

A pápai Kékfestő Múzeum a 70-es évektől gyűjti a hazai kékfestés emlékeit

Fotó: Polgár Bettina/Napló

A kékfestés elődje a kelmefestés és a textilnyomás volt, ezek a technológiák már a 16. századtól léteztek. A kék színezéket eredetileg a festőcsüllengből készítették, egy Európában őshonos növényből, amelyet Türingiában és Franciaországban nagy területeken termesztettek.

A kékfestés munkafolyamatának minden állomását bemutatják Fotó: Polgár Tibor/Napló

Az indigót 17. századi nagy földrajzi felfedezések során hozták be Indiából. Ez az indigócserjéből előállított festőanyag színtartóbb, töményebb, jobb minőségű volt, így használata gyorsan elterjedt a posztó- és vászonfestésben. Ugyanebben az időben, szintén a felfedezéseknek köszönhetően tömegesen jelentek meg Európában a mintás keleti anyagok, és velük együtt az úgynevezett rezervnyomású kelmefestő technika is.

A 18. században a „Porzellan Druck” a porcelánok kék-fehér színhatását utánzó rezervnyomású kékfestést jelentette. A kékfestő kifejezést 1770-ben olvashatjuk először Bengely István pápai lakos panaszos levelében.

A kékfestés két fontos munkafázisból áll: az első a mintázás a szigetelőmasszával, a második pedig a festés hideg indigócsávában. Az első lépésben az előkészített fehér vászonra mintafák (más néven nyomódúcok) segítségével vitték fel a szigetelőanyagot, a „papot”. Ez száradás után elzárta a mintázott felületet a festéktől. Ez után merítették az anyagot az indigó, mész, vasgálic és víz alkotta festőcsávába. Mikor felhúzták a kelmét a levegőre, indigókékre változott.

Többszöri merítés és szellőztetés eredménye a különböző árnyalatú kékfestett szövet. Az így előállított vásznakról ezután savas fürdőben leáztatták a szigetelőmasszát és egyben fixálták a kék színt is. A végeredmény a ma is szemet gyönyörködtető, kék alapon fehér (egyes esetekben színes) mintás szövet lett.

A Kluge család az 1780-as években telepedett le Pápán, ekkor vették meg a mai Kékfestő Múzeum helyén álló üzemet. Az épületegyüttes már a Kluge családot megelőzően is kékfestő üzemként funkcionált, sőt, a városban abban az időben öt másik kékfestő üzem is működött.

A sok műhely közül a Kluge családé volt a legéletképesebb, a II. világháború végéig működött. Az üzemet a család hat generációja vezette, de az utolsó generáció már nem a Kluge nevet viselte.

A pápai Kékfestő Múzeum a 70-es évektől gyűjti a hazai kékfestés emlékeit
Fotó: Polgár Bettina/Napló

Noha az épület 18. századi eredetű, a mai formáját valamikor az 1860-as években nyerte el. A szárítóépületet később még átalakították, továbbá a 20. század elején hozzáépítettek egy kis gyárat, a főépület azonban ma is őrzi a 19. századi formáját. A pápai Kékfestő Múzeum 1962 augusztusában nyílt meg a nagyközönség előtt. A múzeum megtekintése során a látogatókat visszakalauzolják a múltba, felfedve eme csodás régi foglalkozás szépségeit és nehézségeit.

A kékfestés munkafolyamatának minden állomását, valamint a mai napig működőképes gépeket is bemutatják a több mint 200 éves gyárépületben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!