Utazó

2007.11.07. 08:29

Nem egynyári sláger

Az M3-as autópályáról könnyen elérhető a tó, ahol kerékpározásra, vízi túrákra, természetjárásra, kikapcsolódásra és szórakozásra számtalan lehetőség kínálkozik, a programokat egész könyvnyi kiadványban lehet megtalálni. Ősz lévén nem zavar minket a zajos fürdővilág, így induljunk felfedezni a Tisza-tó természeti szépségeit.

Zamody Gábor

Poroszlón elérve a tavat, a hídnál találjuk a Fűzfa pihenőparkot, amely ideális kiindulópontja a tó felfedezésének. A bejárat mellől indul az új, kényelmes kerékpárút, amelynek segítségével könnyedén és kényelmesen végigtekerhetünk a tó partján, érintve számos szép partszakaszt, strandot, vendéglátó-egységet. Utunkat madarak kavalkádja fogja követni és a panoráma is magáért beszél. Kerékpárokat helyben is bérelhetünk, az árak megfizethetőek, a töltésen végighúzódó három méter széles aszfaltos kerékpárút tökéletes.
Visszatérve a pihenőparkhoz, sétáljunk ki a csónakkikötőbe, ahol minden este csónakázás közben, a vízről lehet élvezni a mesébe illő naplementét a tó sárgásan csillogó tükrében.

A pihenőparkban és a csónakkikötőben is lehet csónakot bérelni kis motorral (igény esetén vezetővel is), ez a legjobb módja a tó bejárásának. Egy másik világba kerülünk, ahogy a Hortobágyi Nemzeti Park szigorúan védett területére érünk. Pontos térképek és útjelző táblák segítségével közlekedhetünk a nádasok, tavirózsák, vízitökök között, kedvünk szerint akár a nagyobb vízfelületeken vagy a szűk, hangulatos kis mellékágakban is. Mindegy, merre haladunk, utunkat vadkacsák, hattyúk, vízi csirkék, kócsagok, gémek, gólyák fogják követni, sokszor akár karnyújtásnyi távolságban. Csónakunk körül szünet nélkül halacskák ugrándoznak, nemigen foglalkozva a látogatókkal.

Természetesen a horgászat engedélyhez kötött, a számtalan horgász általában kieső szűk kis öblöcskékben lesi zsákmányát. Ha az elhagyatott öblökben a motor helyett a lapátot választjuk, nem győzzük kapkodni a fejünket és a fényképezőgépeket, hogyha egy-egy szép és érdekes madarat szeretnénk látni, fotózni. Aki bátortalan és nem mer a nádas közé bemenni, annak sem kell az élményekről lemondania, hiszen a kiálló ágakon és a vízirózsák levelei által alkotott szőnyegen a madarak százai várják, hogy lencsevégre kapjuk őket.

Mindenképpen érdemes a zsilipeken keresztül a Tiszára is kimenni, ahol különleges élményben lehet részünk, ha a Szabics kikötővel szemben kötünk ki és megtekintjük a nemrégiben átadott Tiszavirág ártéri sétautat, amely a nemzeti park területén, egy szigeten lett kialakítva. A kis híd után elénk tárul az eddig bejárhatatlan ártéri erdő és a Göbe-tó világa, amelynek az esőerdőkhöz hasonló képe szavakkal leírhatatlan. Hatalmas indák, fák és dús aljnövényzet erdejében haladunk az eddig látogathatatlan szigeti tóhoz, a Göbéhez, amelyen most egy örök emlékül szolgáló csónakázást tehetünk. Valószínűleg képek tucatjai fognak készülni arról a már-már giccses látványról, amit a tó halvány tükrében körös-körül visszatükröződő erdőrengeteg képe mutat.

A csónakázást követően másszunk fel a kilátóba, ahonnan beláthatjuk az egész Göbét, ahogy megbújik az ártéri erdő világtól elzárt rengetegében.
Szintén a Fűzfa pihenőpark szomszédságából indulnak a kishajók a szemben elhelyezkedő, abszolút egyedülálló sétányra, amelynek meglátogatása igazi kuriózum és a legjobb lehetőség a Tisza-tó élővilágának megismerésére.
A hajónk kikötőjének számító stég egyben a túraút bejárata is. Valójában nem úton haladunk, hanem egy cölöpökre épített, stégszerű hídon, amely a víz felett a nádasok zárt világába vezet minket. Így lehetőségünk nyílik közvetlenül betekintést nyerni a nádasok világába, végig ismertető táblák segítik utunkat, amelyek érthető módon mutatják be az élővilágot, amely körülvesz minket. Az úton aprócska szigeteket is találunk, ahol pihenőket is tarthatunk, a rendelkezésünkre álló magaslesekről pedig elképesztő panorámájában mutatkozik meg előttünk a Tisza-tó különleges világa. Ez a rész szigorúan védett, és a mocsaras részek miatt nem is szabad letérni a fapadlóról.

Akinek lehetősége van több időt eltölteni a környéken, az a rendszeres programokon kívül szinte a tó teljes részén kiépített kerékpárutakat, horgászási, hajókázási lehetőségeket fedezhet fel. Abádszalók, Tiszafüred és Kisköre területén pedig az igazi vízi és strandvilág kellékeit is megtalálhatja, igaz, ez csak a nyári időszakban élvezhető. De hát a Tisza-tó az a hely, ahova egyszer kell elmenni, és az ember örökre vissza fog vágyni.