Utazó

2007.08.08. 09:29

Wörthi-tavi élményorgia

Víz, hegyek, erdők, jó ételek és italok, kényelem  mi kell még a tökéletes nyaraláshoz? Kellemes társaság  na erről az egyről magunknak kell gondoskodni. A többit megtaláljuk a szomszédos Ausztriában, közelebbről a karintiai tóvidéken, ahol érdemes az idei nyári szabadságnak legalább egy részét eltölteni.

Osváth Sarolta

Ausztria ilyenkor nyáron nem szokott eszünkbe jutni, ki tudja miért? Ha már külföld, akkor Horvátország vagy a görög, esetleg a spanyol tengerpart villan be, holott Ausztria teljesen kézenfekvően kínálkozik: közel van és abszolút biztosra mehetünk: a szállás, a szolgáltatások azt nyújtják - vagy még többet -, mint amit elvárunk a pénzünkért.
S ha már a pénznél tartunk: a Wörthi-tóról - amely mostani célállomásunk -, azt tartják, hogy az Alpok riviérája, s mérhetetlenül drága a magyar pénztárcáknak. Igaz, a karintiai tóvidék leghíresebb fürdőhelyén, Veldenben a legendás Schlosshotelben valóban egy vagyonba kerül egy szoba, de találni a szerényebb igényekkel rendelkezők számára is megfizethető, két-három csillagos, nyaralásra nagyon is alkalmas szállodákat, családi panziót, sőt, első osztályú kempinget is.

A Wörthi-tó lélegzetelállítóan szép. A hegyek karéjában fekvő, kristálytiszta vízben tükröződnek a part épületei, a templomtornyok, egyszerűen gyönyörű. A tó egyike Karintia 1270 tavának (kétszázban lehet fürödni), mindössze 16 kilométer hosszú és alig több mint másfél kilométer széles. Az osztrákok Badevanne-nak, fürdőkádnak becézik. Az embernek szinte vágya támad, hogy reggel átússzon a túlsó partra. Igaz, ez nem lenne veszélytelen vállalkozás, hiszen az alig húsz négyzetkilométernyi türkizkék vízfelület alatt nagy a mélység, bár a partközelben leér a lábunk, beljebb általában 80 méter körüli, a legmélyebb pont 86 méter. Ennek ellenére nem hideg a víz!

A közhiedelem szerint a karintiai tavak metszően hideg vizűek. Ez a Wörthi-tó esetében egyáltalán nem így van, a különleges mikroklímának, a sok napsütésnek köszönhetően átlagosan 20-28 fokos, de az idén nyáron ennél melegebb is volt. A gyerekeknek és a felnőtteknek is mindenütt önfeledt fürdőzésre alkalmas, ámde mindenféle játékos szórakoztató eszközzel felszerelt strandok állnak rendelkezésre.

Akármelyik tóparti településen szállunk meg (Pörtschach, Krumpendorf, Maria Wörth), Veldenbe, a Wörthi-tó "fővárosába" mindenképpen el kell látogatnunk. A település már csak azért is megér egy "misét", mert itt nyitották meg a Wörthi-tó első nyilvános strandját 1864-ben. A monarchia hangulata lengi be a helyet, elsősorban a sok nagy sikerű filmnek is helyszínéül szolgáló kastélyszállónak köszönhetően. A legendás "intézményt" 1990-ben egy német milliárdos, Günter Sachs vásárolta meg, az idei nyárra már állítólag - el tudjuk képzelni - különleges wellnessrészleggel gazdagodott a minden szobájával a Wörthi-tóra néző szálló. A másik nevezetesség a híres veldeni kaszinó, ahol állítólag manapság is vagyonok cserélnek gazdát. Nekünk persze ehhez képest szerencsénk volt, néhány perces játék után éppen a pénzünknél maradtunk, bár az is lehet, hogy időben abbahagytuk. Sokkal érdekesebb volt egyébként is a csillogó-villogó játékbarlangban a szenvedélynek ellenállni nem tudó játékosok között bámészkodni.

De térjünk vissza a napi valósághoz, hiszen az is elég érdekes, különösen ha az ember szállodájának speciel saját stégje van, kölcsönözhető csónakokkal, vitorlásokkal, amelyek ott sorakoznak a kis kikötőben. Itt a wellness ma már szinte természetes velejáró, mi egyenest a tóba csobbanhattunk a laza esti szauna után. Elmondhatatlan élmény a csillagfényes esti fürdőzés, az izmokat próbára tevő egész napos gyalogtúra után, amit a környező hegyekben tettünk. Mert éppen túrázni támadt kedvünk, de görkorcsolyázhattunk, nordic walkingozhattunk,  teniszezhettünk, golfozhattunk is volna kedvünkre.

Az aktív turizmus jegyében - no és a gasztronómiai élmények ellensúlyozására - egy nap körbebicikliztük a tavat (a szállodában bérelt kiváló bringákkal), eközben megtekintettük Maria Wörth festői félszigetét (a tó elnevezése is innen ered), gyönyörű gótikus plébániatemplomát, a román stílusú Rózsafüzér-kápolnát és a Téli templom egykori freskóit. Majd a nevezetes 54 méter  magas Pyramidenkogel panorámakilátóból gyönyörködtünk a táj szépségében.
 Felejthetetlen kirándulást is tehetünk sétahajóval a tavon, különleges pisztráng- és egyéb hallakomában lehet részünk a tóparti vendéglőkben és ha szerencsénk van, megkóstolhatjuk a Mosecót, amely gyümölcsökből készült habzóbor, kicsit több alkoholfokkal, mint egy almafröccs. Kiváló szomjoltó, a környékbeli farmergazdaságok specialitása.

A Wörthi-tó néhány óra alatt elérhető autóval az A2 autópályán, Graz-Klagenfurt-Velden irányban.