Veszprém

2013.03.04. 18:39

Kisebbfajta csoda a pokoli toronyban

A Házgyári út 1. számú társasházban a szolgáltató lehetővé tette, hogy a Máltai Szeretetszolgálat közbeiktatásával a fogyasztók előre fizessenek a gázért.

Varga Domokos Péter

Ezt hétfőn az érintett társasházban mondta el a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke. Vecsei Miklós felidézte, mit tettek a máltaiak a köztudatban csak pokoli toronyként emlegetett épületben azért, hogy a kezeljék az adósságot, javítsanak az ott élők szociális helyzetén. Először is vettek egy lakást a Házgyári út 1-ben, bérlőtársak lettek.

Egy éven keresztül csak figyeltek, ismerkedtek az emberekkel, a helyzettel. A társasháznak ekkor 30 millió forint körüli adósságállománya volt, az ilyen szociális összetételű lakosságnál ez jóformán a jövőképtelenséget jelentette. Mint tulajdonostársak, tettek ajánlatokat a háznak. Az E.ON-nal, mint áramszolgáltatóval kerültek először kapcsolatba, a 16 milliós tartozásról folytattak tárgyalásokat. A szolgáltató a máltaiaknak - mint ügyfélnek - adott áramot és gázt is. A harmadik emeleten kialakítottak egy kultúrált helyet, ahol az emberek reggeltől estig tartózkodhattak. Egyre több lakást vásároltak meg, mára 47-et. A saját tulajdonú és a gondozásukba vett lakásokban előre fizetős órákat szereltek fel. Mostanra már az egész házban biztonságossá vált az áram vételezése, nem mérhető mennyiségre csökkent a házban az áramlopás. A nyolc lakott szintből három szinten van fűtés, ez itt nagy eredmény.

A Máltai Szeretetszolgálat egyben megveszi a gázt, és utána nem engedi meg, hogy a lakók eladósodjanak. Annyi gázt kapnak, amennyit előre kifizetnek. Mikor ez mennyiség elfogy, az órák lekapcsolnak. Összesen már 60 ilyen mérőt üzemeltetnek. Az eladósodást kell megelőzni, nem adósságot kell kezelni - hangsúlyozta Vecsei Miklós.

Felelős szolgáltatóként keresni kell azokat a lehetőségeket, melyek lehetővé teszik az együttműködést azokkal a fogyasztókkal, akik tartozást halmoztak fel  erről Kiss Attila, az E.ON ügyfélszolgálati Kft. ügyvezetője beszélt. A Házgyári út 1-ben példaértékű az együttműködés, mert a felek kölcsönös tiszteletére és bizalmára épül. Az E.ON tovább folytatja az előre fizetős mérők felszerelését, mert ez a módszer a szolgáltatónak és a lakóknak is a legjobb - emelte ki Kiss Attila.

A Máltai Szeretetszolgálat egyben megveszi a gázt, és utána nem engedi meg, hogy a lakók eladósodjanak. Annyi gázt kapnak, amennyit előre kifizetnek - erről Vecsei Miklós beszélt a sajtónak (Fotó: Orosz Péter)

Ami itt végbement, az egy kisebb fajta csoda - ezt Porga Gyula, Veszprém polgármestere mondta. Az itt alkalmazott jó gyakorlat a lakosok életminőségének javulását eredményezi, ezt a rendszert a városnak is át kell venni. Az előre fizetős órát nem csak ott kell alkalmazni, ahol a szociális törvény kötelezővé teszi. A tavasz folyamán ennek az elemnek a beépítésével a város módosítani szeretné az adósságszolgálatról szóló helyi rendeletét - közölte a polgármester.

Az egész hajléktalanellátást átadták

Veszprém városban első lépésként 2009. január 1-én az egész hajléktalanellátást átadtuk a Máltai Szeretetszolgálatnak. Azt az összeget vettük alapul, amelyet az azt megelőző évben erre fordítottunk, azaz hatvanmillió forintot. A támogatás összegén azóta sem változtattunk. De ez egy olyan kötelezően ellátandó feladat, ahol nem beszélhetünk gazdasági nyereségről meg veszteségről. A döntésünkkel garantáltuk a folyamatos minőségi emelkedést - válaszolta kérdésünkre Porga Gyula.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!