a siker kapujában

2018.01.11. 17:33

Az év európai jachtja lehet a kis paloznaki manufaktúra terméke

Az Év Európai Jachtja díjra jelölte a Flaar M 37-et a német Yacht magazin. A magyar versenyvitorlást a kis paloznaki manufaktúra két vezetője, Déry Attila és Mezey Zoltán tervezte.

Sági Ági

Kis maufaktúrájuknak speciális dolgokat kell csinálnia, ebben van tapasztalatuk

A Flaar M37 a Speciális hajók kategóriában egy másik egytestű hajóval és egy trimaránnal versenyez. Az eredményhirdetés január 20-án Düsseldorfban lesz.

Arra törekedtünk, hogy ez egy könnyen vitorlázható, gyors hajó legyen – mondta Déry Attila

- A Yacht magazin egyik újságírójával először 2013-ban, a düsseldorfi hajókiállításon találkoztunk, oda a 18-as modellt vittük – tudtuk meg Déry Attilától. – Egy évvel később már egy nagyobb hajónkat, a 26-ost is megmutathattuk, amit a következő nyáron az újságíró kipróbált a Balatonon. Miután a 37-esről adatokat közöltünk közösségi oldalunkon, ismét megkeresett minket, bővebb információt kért, ami alapján be is mutatták az új hajót a lapjukban. Négy hónap múlva tájékoztattak minket a jelölésről.

Az Év Európai Yachtja díjat három vezető európai hajósmagazin alapította, és a díjat 2002-ben adták át először. Mára 12 ország szaklapjának újságírói bírálják a hajókat, melyek öt kategóriában indulnak, a zsűri kategóriánként három jelölt közül választ. A tesztelés októberben, Barcelonában zajlott.

- Három napon át 12 ország szakújságírói váltották egymást a fedélzeten. Nem elsősorban a hajó sebességét értékelik, hanem, hogy a hajó mennyire ergonomikus, mennyire jól beállított a vitorlák egyensúlya, mennyire könnyű kormányozni, hogy vannak a vitorlamozgatások kitalálva. A tesztelők között voltak igazán sportos vitorlázók, akiknek egyből mosoly ült az arcukra, ahogy átvették a kormányt, de volt egy-két olyan szakember is, akinek ez a hajó már nagyon extrém volt. Ők minden bizonnyal inkább a kevéssé dinamikus túrahajókhoz, a több hálószobás, körkormányos jachtokhoz szoktak, így óvatosabban, kevéssé határozottan vették át a kormányt. A hajó kiegyensúlyozottsága azonban őket is hamar meggyőzte. A Balatonon a Flaar 37 nagy hajónak számít, de ott voltak kétszer ekkora, lakásméretű túrahajók is, mi száguldoztunk közöttük – tette hozzá Déry Attila.

Kis maufaktúrájuknak speciális dolgokat kell csinálnia, ebben van tapasztalatuk Fotó: Sági Ági

A Flaar 37-et kifejezetten tavi versenyzésre építették. Az volt a koncepció, hogy egy olyan tőkesúlyos vitorlás készüljön, amely egy balatoni versenyen képes az élmezőnyben végezni. Nem a leggyorsabb hajó megalkotása volt a cél, hiszen a soktrapézos, tőkesúly nélküli liberák uralják az egytestű mezőnyt. Ennél a hajónál az volt a lényeg, hogy kis legénységgel is eredményesen lehessen vitorlázni. Sokkal biztonságosabb, kevésbé borulékony egy keretes, trapézos liberához képest. Mint minden hajóval, ezzel is el lehet feküdni ugyan, de magától azonnal visszaáll. Tehát eldőlhet, de nem borul fel, nem szükséges külső segítség a visszaállításhoz.

- A legtöbb nagyhajós versenyen sok hajóosztályban hirdetnek eredményt, vannak azonban az egymással nem összehasonlítható hajók, ezeknek előnyszámos, úgynevezett Yardstick kategóriákban indulnak. Az így értékelt eredmények ugyan részben kompenzálják a különböző hajók eltérő teljesítményét, ám ez az előnyszámos verseny sem tud igazán igazságos lenni. A háttérben lobbiznak a csapatok a kedvező előnypontokért, ám egy szám nem írja le megfelelően a hajó képességeit. Például nagy szélben más számokat kéne használni, mint gyenge szélben. Ezt a hajót úgy terveztük, hogy nem nagyon érdekelt minket, hogy majd milyen yardstick pontot fog kapni, mi arra törekedtünk, hogy ez a hajó mindentől függetlenül egy könnyen vitorlázható, gyors hajó legyen – mondta Déry Attila.

A cégre nem véletlenül figyelt fel a nemzetközi sajtó: a szóló Balaton-kerülő vitorlásversenyen, ami a Vendée Globe és a Transat nemzetközi versenyek mintájára indult, a cég Flaar 26RR modellje nyerni tudott, és ez a modell tartja az egytestűek között a Keszthely-Kenese sebességrekordot is, de szerzett 2. és 3. helyet a Centomiglián, a Garda-tavi „Kékszalag”-versenyen is.

- Nagyon szeretjük ezt a szóló Balaton-versenyt, mert a különleges versenyhajók kategóriája egy nagyon szűk piac, és ez a verseny teret ad fejlesztési elképzeléseinknek. A túrahajópiacra nagyon nehéz lenne bekerülni egy kis manufaktúrának, de ez sosem szerepelt a céljaink között. Ott igen nagy darabszámokat gyártanak jól gépesítve, amivel kis cégként nehéz lenne versenyeznünk. Nekünk speciális dolgokat kell csinálnunk, és ehhez értünk, ebben van tapasztalatunk is. Próbáljuk megtalálni azokat, akiknek erre van igényük – fejezte be Déry Attila.

Akár nyer a Flaar M37 Düsseldorfban, akár nem, a kis cég mindenképpen nyertes. A jelölés magában is hatalmas presztízsértékkel bír, és messze viszi a magyar tenger hírét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!