2018.05.24. 14:00
Legfontosabb a biztonság: csak fiatal buszba és tapasztalt gépkocsivezető mögé üljünk be!
Tíz-tizenkét évesnél idősebb autóbusszal ne utazzunk el, és járjunk utána annak is, hogy milyen gépkocsivezető ül a volán mögött, ezt javasolta Horváth László, aki negyven éve vezet buszt itthon, külföldön egyaránt, és saját személyszállító cége van.
Fotó: Pesthy Márton / Napló
- Ha egy iskolai osztálynak nincs pénze olyan kirándulásra, ahol 10-12 évesnél fiatalabb buszt nem tudnak kifizetni, inkább ne induljanak el! Akkor menjenek például túrázni, vagy válasszák másfajta módját a pihenésnek, mert nem lehet fontosabb szempont, mint a biztonság – fogalmazott a cégvezető.
Gyakran hallani rosszul végződött buszos kirándulásokról
Horváth Lászlót annak kapcsán kérdeztük meg a biztonság feltételeiről, mert gyakran lehet hallani hazai és külföldi buszos utakról, kirándulásokról, ahol
kigyulladnak, meghibásodnak a járművek, és ezzel az utasok élete kerül veszélybe.
A minap sportoló gyermekeket szállító jármű gyulladt ki Vecsésnél, de itt szerencsére az utolsó pillanatban az összes gyermeket kimenekítették az edzők a buszból. Sajnos a veronai tragédiánál, tavaly januárban tizenhét diák halt meg, amikor kigyulladt a buszuk síelésből hazafelé tartva. Az autópálya-rendőrség parancsnoka szerint emberi hiba okozhatta a tragédiát.
Egy busz tizenkét éves koráig megbízható
– Nagyon fontos, hogy az autóbuszon legyen lassítófék, hogy a járművet adott esetben fék nélkül is lehessen lassítani. Aztán legyen benne blokkolásgátló, illetve ABS, biztonsági öv és hibátlan kormányszerkezet. Az új járművekben már van pályaelhagyás-jelző készülék, ami jelzi, ha a gépkocsivezető irányjelzés nélkül megy közel a sávhoz. A fiatal buszokban olyan készülék is található már, ami akkor is jelez, ha a vezető túlzottan közel megy az előtte haladóhoz – sorolta László, hozzátéve, egy busz tizenkét éves koráig megbízható, utána csökken a menetstabilitása, az alkatrészei korrodálódhatnak, ekkor teljes felújításra van szükség, az alkatrészeket ki kell cserélni, mindezt a költségek miatt nem mindenki vállalja. A távolsági, illetve kirándulóbuszokat évente szakszervizben ellenőriztetni kell.
Nagy felelősség, ha az ember mögött ötven utas ül
A cégtulajdonos-gépkocsivezető kiemelte, plusz üzemanyagtartály beszerelése szigorúan tilos és nagy felelőtlenség. László szerint a közlekedésnél meghatározó szerepe van a gépkocsivezető tudásának, tapasztalatának. Úgy mondta,
régebben két évig teherautón kellett dolgoznia annak, aki később buszt vezetett,
majd csak rövidebb buszos utakra indulhatott, és utána vezethette önállóan a buszt csoportos utazásokon. Ma ez úgy történik, hogy valaki egy napon leteszi a vizsgát, másnap akár külföldre is indulhat, ugyanis kevés a gépkocsivezető.
A szakember-utánpótlás Lászlónál is nagy feladat, dolgozói hetven százaléka nagy gyakorlatú és régóta nála van. Cégénél a fiatalok először régi kollégáival indulhatnak el, hogy tapasztalatot szerezzenek, és csak később vezethetnek egyedül. – Nagy felelősség, ha az ember mögött ötven utas ül, és ezt nagyon komolyan kell venni – fogalmazott a cégvezető, akinek fia és lánya is nemzetközi járatokon gépkocsivezető.