A jó vendéglátóhelynek több ismérve is van

2018.08.03. 07:00

Szívesen járunk étterembe

A vendéglátóhelyek, éttermek fellendülőben lévő forgalma szerint egyre szívesebben töltjük szabadidőnk egy részét vendéglőben. A jelenség hátterét vizsgálva az iparág nehézségei is szóba kerültek az egyik pápai vendéglátóhely vezetőjével folytatott beszélgetésünk során.

Polgár Tibor

A pápai Galéria Bisztró többek között saját szakemberek képzésével reagál a vendéglátásban is tapasztalható munkaerőhiányra

Fotó: Polgár Tibor/Napló

Az elmúlt években folyamatos növekedést mutat a hazai vendéglátás árbevétele, a szektor teljes forgalma hét százalékkal bővült tavaly – derül ki a Magyar Vendéglátók Ipartestülete által közzétett jelentésből. Orbán László mesterszakács, a Galéria Bisztró üzletvezetője érdeklődésünkre megerősítette: határozottan észrevehető a fellendülés, de gyorsan hozzátette, ezt már évek óta várták és nagyon kellett a szakmának.

A pápai Galéria Bisztró többek között saját szakemberek képzésével reagál a vendéglátásban is tapasztalható munkaerőhiányra Fotó: Polgár Tibor/Napló

– Minden téren látszik az élénkülés, a szállodaiparhoz kötődő vendéglátástól kezdve az étkeztetésig, az éttermek világáig. Nagy örömünkre telt házas ebédekkel, vacsorákkal üzemel a bisztrónk a nyáron. A szektor felfutásától, virágzásától azért még messze vagyunk, de a fellendülés tavaly tavasztól jól érzékelhető – nyilatkozta a Naplónak Orbán László, aki több évtizede dolgozik a vendéglátásban. Mint mondta, a 2008-as válságnak volt jó oldalai is, ugyanis ennek köszönhetően sokat tisztult a szakma, csak az igazán elhivatottak és kellőképpen képzettek maradtak „a víz felett”. Ez jót tett az éttermi színvonalnak, a vendéglátósok sokkal inkább szem előtt tartják az étlapjukon szereplő kínálat minél kedvezőbb ár-érték arányát.

– Az utóbbi időben nőtt a fizetőképes kereslet, az emberek jobban élnek, egyre többször engedhetik meg maguknak, hogy beüljenek egy étterembe. Tehát a vendégek száma emelkedett, viszont nehéz olyan szakembereket találni, akik a szolgáltatást elvégzik. Erre mi többek között úgy reagáltunk, hogy saját szakembereket nevelünk ki, illetve szinte megdupláztuk a személyzetünket, nagyobb létszámmal vágtunk neki a szezonnak – mutatott rá az üzletvezető. Megjegyezte, ebben a szakmában különösen nagy a fluktuáció, a magas kereseti lehetőségek miatt sokan megpróbálkoznak a nyugat-európai munkavállalással, de véleménye szerint összességében nem mindig éri meg külföldön szerencsét próbálni.

Orbán László kiemelte, az utóbbi időben nőtt a fizetőképes kereslet, az emberek jobban élnek, egyre többször engedhetik meg maguknak, hogy beüljenek egy étterembe Fotó: Polgár Tibor/Napló

– Az osztrák, német bérezéssel nem tudunk versenyezni, ám ha nem csak a jövedelmet nézzük, sokkal árnyaltabb képet kapunk. Mi figyelünk az összetartó, emberséges, családias munkahelyi környezet fenntartására, rugalmasan viszonyulunk a munkatársainkhoz, például a főszezonban, nyáron is biztosítunk számukra szabadságot. Utóbbi eddig egyáltalán nem volt jellemző a vendéglátásban, és emellett persze az sem mindegy, hogy valaki az otthonától több száz, esetleg ezer kilométerre keresi meg a kenyerét – hangsúlyozta Orbán László.

Kérdésünkre elárulta, várja a vendéglátás további fellendülését, bár kissé tart tőle, hogy előbb-utóbb mérséklődni fog az élénkülés tempója. Azonban abban biztos, hogy egy jó darabig nem fordul a visszájára az utóbbi időben tapasztalt kedvező tendencia a szektorban. – Sok-sok éttermet láttam pályafutásom alatt, voltak köztük számomra indokolatlanul felkapottak, illetve olyanok is, amik a nívójuk alapján sokkal több vendéget érdemeltek volna. Szerintem a jó vendéglátóhely egyszerre divatos, stílusos, miközben kiemelkedő gasztronómia minőséget képvisel és figyel a vendégeire – fogalmazott a pápai mesterszakács.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!