okostelefon, okostábla, okos gyerek?

2018.02.08. 14:00

Az e-napló, az e-kréta, a diák és a pedagógus

Eljött az idő, amikor a szülőknek az informatikai fejlődéssel kell lépést tartani ahhoz, hogy belelássanak gyerekük legfontosabb iskolai éveibe.

Őrsi Ágnes

Ez eddig a szülő dilemmája, de ott a pedagógus is, aki hídszerepet tölt be a diákok, az oktatási intézmény és a szülők között.

Óvodások nyomkodják a szülők telefonját, a számítógép billentyűit, s találnak meg pillanatok alatt mindent, akár a katicás torták oldalát, akár a Jégvarázs főcímdalát huszonöt nyelven. Sok általános iskolában működik okostábla, online kapcsolattal a gyerekek laptopjával, lerövidítve a reakcióidőt, határtalanná téve az illusztrációs lehetőségeket, bármely tantárgyról legyen is szó. Ami a fiatalabb korosztályoknak izgalmas újdonság, a közép- és felsőoktatásban tanulóknak természetes környezet, az oktatási intézményeknek ugyanakkor sürgető feladat a hazai és világrendszerek összehangolására.

Krausz Attila, a Veszprémi Szakképzési Centrum Táncsics iskolájának igazgatóhelyettese Fotó: Pesthy Márton

A mind okosabbá váló mobilok terjedésével egy időben, majd húsz éve kezdett el működni a Neptun, a felsőoktatás segítsége. Többek között lehetővé tette az intézményekbe való közvetlen jelentkezést, a tantárgyfelvételt, a vizsgaidőpont-választást. Időnként, ha túl nagy a roham, természetesen összeomlott, összeomlik a rendszer. Közben a középiskolákban is gyűlt a tapasztalat egyrészt az új puskaeszköz, a mobiltelefon használatáról, másrészt jött a Taninform, amit a fenntartó önkormányzatok az iskolák informatikai normatívájának terhére vásároltak meg. Ám az eszközök fejlődése olyan gyors, az alkalmazásuk pedig – a felhasználói oldal miatt – olyan esetleges volt, hogy talán máig nem derült ki, mire is lett volna képes a „T”. A megterhelő párhuzamos nyilvántartások, a nehézkes adatkezelés a haladóbb szemléletű iskolákat arra késztette, hogy keressenek egy jól működő informatikai rendszert, amely a saját szerveren történő adminisztrációt ugyanúgy lehetővé teszi, mint az egyes tantárgyak kapcsán keletkező tanár-diák „események” rögzítését, az óravázlatoktól az érdemjegyek beírásán át a kötelező statisztikák előállításáig. Az igények és a kötelezően teljesítendő nyilvántartási feladatok ellátására kezdte meg működését KIR, az oktatási minisztérium által fenntartott, üzemeltetett Köznevelési Információs Rendszer.

- Bár kötelező lett volna az online adminisztráció a Taninform rendszerben, az adatok az iskola gépparkján nem jelentek meg – emlékszik Krausz Attila, a Veszprémi Szakképzési Centrum Táncsics iskolájának igazgatóhelyettese, aki az iskolai adminisztrációs feladatokban az informatikai vonalat viszi. A legutóbbi újdonságról mesél, az e-kréta rendszerről, ami már webes felületen teszi lehetővé az adatkeresést, és bár még továbbra is létezik, mondjuk a papíralapú ellenőrző, az elektronikus változat is elérhető a teljes körű adatnyilvántartással, a klasszikus osztálynapló minden funkciójának elektronikus változatával együtt.

A felhasználó típusától függően változhat a hozzáférés; külön lehetőséget kap az iskolavezetés, de a szülő is megismerkedhet a gyermekére vonatkozó valamennyi információval anélkül, hogy például egy jelszó megváltoztatásával a gyermek elzárná előle ezt a lehetőséget. Ez már a XXI. század technológiája, amely minden rögzítésről maradandó, bármikor visszakereshető nyomot generál, sőt egy mobil applikáció segítségével a felhasználó utcán, sorban állás közben vagy otthon is ránézhet az őt érdeklő adatra. Bár az iskolák egy része még nem vezette be a napló funkciót, a következő tanév elejére az is kötelező lesz, ahol meg már működik, nagy érdeklődéssel várják a félévi zárást, amikor először fogja a rendszer elkészíteni az ilyenkor szükséges rengeteg statisztikai kimutatást. Ezekben az intézményekben folyik a finomhangolás, és már látszik, hogy hasznos, jól kezelhető lesz a rendszer azzal a megjegyzéssel, hogy felhasználásában a diákok most is előbbre járnak. Krausz tanár úr éppen ezért nem is rakatja ki a diákok mobilját, csak ahhoz ragaszkodik, hogy óra előtt kapcsolják ki és tegyék el.

SOKOLDALÚ FELHASZNÁLÁS

A Neptun Kréta a köznevelési intézmények oktatásszervezési feladatait támogató informatikai rendszer, amely a köznevelés más rendszereivel integráltan és adaptíve együttműködik.

Előnyei: állandó jogszabálykövetés, a rendszer minden iskolatípus esetén használható, kezeli a pedagógusok munkaidő-elszámolását, tartalmaz egy hitelesített iktató- és iratkezelő rendszert, felhasználóbarát, a diákok és szülők számára is biztosítja az állandó tájékozódást.

A Kréta ellenőrző alapjaiban hasonlít az adminisztrációs rendszerek online ellenőrzőihez. Ebben tekinthetik meg a diákok és szüleik, gondviselőik a tanulók jegyeit, mulasztásait. Az új rendszer nagy előnye, hogy a diákok számára is automatikusan jelzi az órarendben az elmaradó órákat, helyettesítéseket, teremváltoztatásokat.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!