Végleg kipucolták?

2018.06.29. 10:30

Évek óta visszatérő problémát jelent a kenesei üdülőtelepen felhalmozódó szemét

Az a terület is hozzánk tartozik, sajnálattal vesszük tudomásul, hogy ott ilyen emberek laknak, akik ezt előidézik, illetve olyanok, akik ezt megtűrik – nyilatkozta Tömör István polgármester, akit a balatonkenesei üdülőtelepen több héten át gazdátlanul álló hulladékhalmok ügyében kérdeztünk. Az ügyben az Alsóréti Üdülő Egyesület elnöke, Horváth József is megszólalt.

Leitner Vera

Heteken át hulladékhalmok csúfították az üdülőtelep utcáit Fotó: Penovác Károly / Napló

Végleg megoldódott?

Heteken át gyarapodott a hulladékkupacok mérete és száma a balatonkenesei alsóréti üdülőtelepen, ahol alig egy hete a zsákokban álló zöldhulladék mellett mosdókagyló, leselejtezett, régi bútorok, építési törmelék és autógumi is szép számmal megtalálható volt. A közel ezerkétszázötven ingatlanból álló üdülőtelep évről évre visszatérő problémája a hét elején megoldódott, kérdés maradt azonban, hogy a megoldás ideiglenes-e, avagy végleg sikerült leszámolni a településrészen jellemzően nyaranta elszaporodó szeméthalmokkal.

Heteken át hulladékhalmok csúfították az üdülőtelep utcáit Fotó: Penovác Károly / Napló

Nem együttműködők az ingatlantulajdonosok

– A városban az utóbbi időben megváltozott hulladékszállítási szabályok reményeink szerint megoldást jelentettek volna, mert a zöldhulladék-elszállítás bekerült az alapszolgáltatásba, akárcsak az évi egy lomtalanítás. Ám az azon a területrészen ingatlannal rendelkezők közül többen ezt valamiért nem akarják tudomásul venni, nem közreműködők ezen a téren, ennek köszönhető,

hogy ész nélkül hordják ki a szemetet, ami ilyenkor az utcákon halmokban tornyosul.

Ők azt várják el, hogy az önkormányzat szállítsa el, mert úgy vélik, ez az önkormányzat dolga. Pedig mindenkinek, aki hulladékszállítási szerződéssel rendelkezik, a maga felelőssége, hogy a szolgáltatót felhívja, aki havonta egyszer lomtalanítást szervez, és ha az illető bejelenti, hogy a kijelölt havi lehetőségek egyikén nála is lomtalanítani kell, akkor egy évben egyszer két köbméter hulladéktól így megszabadulhat – mondta Tömör István, Balatonkenese polgármestere.

Eddig próbáltak humánusak lenni

– Szeretnénk rendet tartani az egész városban, így azon a területrészen is, ám ez a törekvésünk eddig nem volt sikeres. Sokan az ott ingatlannal rendelkezők közül jelzik, hogy

kipakolták a szemetet, és várják, hogy az önkormányzat elvigye.

Ez a sajnálatos jelenség évről évre ismétlődik, azonban én Kenese közösségének a pénzét nem akarom ész nélkül arra költeni, hogy az ilyen jellegű problémákat megoldjam, mikor ennek felszámolására adottak a feltételek. Tudom, hogy sokan ártatlanul szenvedik hátrányát ennek a helyzetnek az üdülő területén, mégis megtűrik, és évről évre ki tud alakulni ez az állapot.

A kérdésre, miben látja a megoldást, Tömör István elmondta, hogy eddig próbáltak humánusak lenni, de az idő bebizonyította, ez az út nem működik, ezért más megoldást kell keresniük.

Tömör István polgármester Fotó: Penovác Károly / Napló

A probléma több tőről fakad

A településrészen ingatlannal rendelkezőknek megközelítőleg felét, hatszázötven tulajdonost összefogó Alsóréti Üdülő Egyesület elnöke, Horváth József úgy véli, a probléma több tőről fakad, ám ezek közül a legjelentősebb a lakosság hiányos tájékoztatása mind az önkormányzat, mind a hulladékszállítást végző szolgáltató Siókom Nonprofit Kft. részéről.

– A szolgáltató kiküldte a számlát, illetve egy naptárt, melyen fel volt tüntetve, hogy mikor van a lomtalanítás, a zöldhulladék-elszállítás és a szelektív hulladékgyűjtés, ám semmiféle megjegyzésben nem tájékoztatták a lakosságot arról, hogy

a lomtalanítás ugyan a megadott napokon igénybe vehető, de csak akkor, ha ezt a szándékát előzetesen bejelenteti az ingatlantulajdonos a szolgáltató felé

– mondta el Horváth József.

– A további tájékoztatást idén a szolgáltató és az önkormányzat is szórólapok bedobása útján végezte, nem az állandó lakcímünkre kaptuk az információt, ami szintén problémás, hiszen a nyaralók lehet, hogy nyáron is csak háromhetente jönnek le az ingatlanhoz, addig a nyár elején kiszórt szórólap is elkallódik, és nem jut információhoz az üdülőtulajdonos. Úgy gondolom, kötelessége lenne most, még a szezon elején vagy az önkormányzatnak, vagy a Siókom Nonprofit Kft.-nek egy utólagos, teljes körű leírást adni arról, hogy hogyan történik a lomok és a zöldhulladék elszállítása és a szelektív gyűjtés, és úgy vélem, megoldást jelentene, ha mindezt postán, az ingatlantulajdonosok állandó lakcímére küldenék el, és nem az üdülőkhöz szórnák be. Bár ezek a tudnivalók elérhetők a városi újságban, ezt mi nem kapjuk meg az állandó címünkre, illetve olvashatók a város honlapján is, melyhez azonban sok idős ingatlantulajdonos nem fér hozzá – sorolta Horváth József.

Jövőre már ne ismétlődhessen meg

A napokban, június utolsó hetében megvalósult megoldás részben közösségi összefogásból, részben az önkormányzat felől érkezett, mikor is eltűntek a szeméthalmok a településről. – Próbáltunk embereket gyűjteni, akik lemondanak idén a két köbméter lom ingyenes elszállításához való jogukról. Ebből a több mint száztíz lemondásból szállíttattuk el a már felgyűlt hulladékot a szolgáltatóval – ennyi ingatlantulajdonos jelezte, hogy a tisztaság érdekében lemond az éves ingyenes lomtalanítási kvótájáról. Ezt a névsort leadtam az önkormányzatnak, a lomok elszállítása megkezdődött múlt pénteken, és a megállapodásban az is szerepelt, hogy amit már nem visz el a szolgáltató, azokat a zsákokat az önkormányzat fogja elszállítani. A névsor leadásakor azt is jeleztük a jegyzőnél, hogy szeretnénk leülni az önkormányzat és a szolgáltató képviselőivel, hogy mindhárom fél jelenlétében át tudjuk beszélni a helyzetet, hogy ez jövőre már ne ismétlődhessen meg – mondta el az egyesület elnöke.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!