Gazdaság

2017.12.21. 14:00

Jó úton a Pápai Hús: amerikai és távol-keleti piacokon is terjeszkedik a cég

Az elmúlt években sokszor temették a pápai húsgyárat, amit 2016 nyarán a bezárástól mentettek meg távol-keleti befektetők, miután megvásárolták a vállalatot annak felszámolási eljárása során.

Polgár Tibor

Csaknem kétszáz új munkavállalót vettek fel Fotó: Polgár Tibor

A korábban rendszeresnek számító aggasztó hírekkel szemben egy éve gyakorlatilag csak jó, de viszonylag kevés hivatalos információ látott napvilágot a nagy múltú húsüzemről.

Az új tulajdonosok tavaly decemberben nagyszabású fejlesztési terveket jelentettek be konkrét célkitűzésekkel. Egy év elteltével ezek teljesüléséről is kérdeztük Kovács Lászlót, a Pápai Hús Kft. ügyvezető igazgatóját.

– A Pápai Hús Kft. az elmúlt egy évben sikerrel stabilizálta helyzetét azáltal, hogy szállítói és vevői kapcsolatait újraépítette, valamint sikerült visszaállítania azt a bizalmat, ami a sikeres együttműködéshez nagyon fontos – nyilatkozta a Naplónak a rutinos húsipari szakembernek számító Kovács László.

– Örömmel mondhatjuk, hogy a cég pénzügyi helyzete megerősödött, a szállítók teljes megelégedésére a vállalat a szerződésekben foglaltaknak megfelelően teljesít. A vevők esetében az elmúlt egy év alatt sikerült bizonyítani, hogy a Pápai Húsra megbízható partnerként lehet számítani, a Pápai Hús brand sikeresen visszatért és a régi hírnevéhez méltóan teljesít. A stabilitás jeleként tapasztalható, hogy a húsüzem folyamatosan emeli a kapacitásait, és egyre sikeresebben teljesít a belföldi és a külföldi piacokon egyaránt.

Csaknem kétszáz új munkavállalót vettek fel Fotó: Polgár Tibor

– A szakadék mélyéről kellett talpra állítani a húsgyárat. Mit tettek a növekvő pályára állítás érdekében?

– A financiális stabilitás és a tulajdonos által biztosított pénzügyi befektetések megalapozták a cég technológiai és technikai rehabilitációját. Az elmúlt időszakban elmaradt műszaki felújítások és technológiai fejlesztések az év eleje óta folyamatosan zajlanak, melyek eredményeképpen a vágó-daraboló kapacitás megduplázódott, a feldolgozó üzemrészek termelése mintegy 50 százalékkal növekedett. A vállalat túljutott egy sikeres amerikai szemlén, amely folyamatosan biztosítja a tengerentúli piacon történő megjelenést. A technológiai fejlesztések során számos nagy értékű berendezést vásároltunk meg, aminek nyomán például új virsligyártó vonallal, többtűs pácolókkal, védőgázos és vákuumos csomagológépekkel gazdagodott a gyár. Ennek is köszönhető, hogy 2017-ben 100 ezerrel nőtt a sertésvágási és sertésfeldolgozási darabszámunk. A belföldi értékesítésünk 34 százalékkal emelkedett, míg az exportpiacon történő jelenlétünk megsokszorozódott. A termeléshez szükséges létszám közel 200 munkavállalóval növekedett, és ebben az évben a beruházásra és felújításra fordított összeg meghaladta a kétmilliárd forintot. Ezen fejlesztések a tulajdonos által biztosított pénzügyi forrásokból valósultak meg. A cég jelenleg is hitelek nélkül gazdálkodik, amely bizonyítja, hogy stabil a társaság.

– Az új tulajdonosok nagyszabású terveket vázoltak fel. Többek között az árbevétel megduplázását tűzték ki 2017-re, ami 16,5 milliárd forintot jelent. Sikerült ezt elérni?

– A tulajdonos elképzelései közel járnak a megvalósításhoz, hiszen az idei árbevétel várhatóan közel lesz a 16 milliárd forinthoz. Annak ellenére, hogy a vágóhíd nagyfokú elhasználódásából adódóan az év elején jelentős műszaki nehézségekkel küszködtünk, az exportban elért teljesítményünk dinamikus fejlődést mutat.

– Szó volt a cég külföldi, elsősorban távol-keleti terjeszkedéséről is. Megvalósult?

– A távol-keleti piacokon történő értékesítés meghatározó az exportunkban. Ezen a piacon az árbevételünk meghaladja az 1,5 milliárd forintot, ami az összes export árbevételünk több mint 50 százaléka. Társaságunk jelentős értékesítést ért el a japán, a kínai és a tajvani piacokon, ahol nemcsak fagyasztott sertéshússal, hanem húskészítményekkel is megjelent. A piacépítő munka eredményeként joggal várjuk, hogy 2018-ban ez a tendencia tovább erősödik. Cégünk célja, hogy a magas hozzáadott értékű húskészítmények exportja még tovább nőjön.

– Milyen szerepet tölt be manapság a magyar húsiparban a Pápai Hús és hová szeretnének eljutni?

– A belföldi piacon már ebben az évben jelentős mértékben előre tudtunk lépni, hiszen mintegy 34 százalékos piaci növekedést értünk el. Bizonyos termékcsaládokban a piac meghatározó szereplőjévé váltunk, és 2018-ban további növekedéssel számolunk. Olyan termékcsoportokban szeretnénk bővülni és növekedni, amikben létjogosultsága van az újításoknak, a fejlesztéseknek. Ezek a termékcsoportok új típusú sonkafélék és ízesített baconok, melyek reményeink szerint a fogyasztók körében is tetszést aratnak.

– Magyarországon jelenleg komoly gondot okoz a munkaerőhiány. Önök a dolgozói létszám emelését is tervezték. Meg tudták valósítani? Keresnek még munkavállalókat? Mely területeken a legégetőbb a munkaerőhiány?

– Annak ellenére, hogy a létszámunk jelentősen emelkedett, komoly létszámgondokkal küszködünk. A létszámprobléma nemcsak a húsipari területen, hanem a műszaki vonalon, illetve a húsipari munkát kiegészítő betanított munka esetében is jelentkezik. Társaságunk igyekszik versenyezni a környező cégekkel a munkavállalókért a munkaerőhiány elkerülése érdekében.

– Mivel igyekeznek orvosolni a munkaerőhiányt?

– A munkaerőhiány orvoslása érdekében jelentős energiát fordítunk arra, hogy a húsipari szakemberképzést vonzóvá tegyük és a fiatalok körében erősítsük a szakma iránti érdeklődést. Ismeretterjesztő, a szakma szépségét bemutató előadásokat tartunk általános és középiskolákban, egyetemeken. Együttműködéseket kötöttünk főiskolákkal és egyetemekkel a szakemberek képzésére vonatkozóan. A húsipar iránt érdeklődést mutató fiatalok számára pedig ösztöndíjat biztosítunk a képzésük ideje alatt.

– A jelenlegi tulajdonosi kör külföldi kapcsolatrendszere okán korábban elhangzott: bármennyi, a húsgyárban megtermelt terméket értékesíteni tudnak. Mi az a határ, amire maximálisan ki lehet tolni a kapacitást?

– A kapacitás növelését központi kérdésnek tekintjük, de nemcsak mennyiségben gondolkozunk, hanem elsősorban a hozzáadott értékek növelését, azaz a minél magasabb szinten feldolgozott termékek előállítását tekintjük stratégiai kérdésnek. Ismerjük a realitásokat, így tisztában vagyunk vele, hogy nem tudunk versenyezni azokkal a cégekkel, amelyek tömegtermékeket állítanak elő. Számunkra azok a termékkörök a fontosak, amikben a magas minőség és az egészség védelme meghatározó. Ezért lényeges számunkra az innováció a termékek fejlesztésében, továbbá az újszerűség és az egészségvédelem. A 2018-as fejlesztéseinknek meghatározó részévé válik a sószegény és nitritmentes termékek körének piaci bevezetése. Ezek a fejlesztések nemcsak a belföldi, hanem az amerikai és a japán piacon is fontos szerepet játszanak majd.

– Mik az aktuális fejlesztési tervek, milyen beruházások vannak folyamatban?

– 2018-ban a fejlesztések nem állnak meg. Jelentős pénzeszközök állnak rendelkezésre a technológiai vonalak hatékonyságának fokozása érdekében. A fejlesztések eredményeként nagymértékben javulnak az exportpiacokra jutás feltételei. A feldolgozó üzemrészek fejlesztésén túl a sertéstermeltetés vonalán jelentős beruházásokat hajtunk végre a hizlaldákban. A fejlesztések eredményeként rövid időn belül a cég saját hizlaldáiban állítunk elő mintegy 100 ezer sertést. A sertéságazat további bővítésére stratégiai terv készült annak érdekében, hogy a vágóhíd számára biztosítva legyen a stabil sertésellátás.

– Mire a legbüszkébbek az eltelt egy év tekintetében?

– A 2017-es az építkezés és a stabilitás megteremtésének az éve volt. Fontos volt, hogy szállítóinknak és vevőinknek bizonyítsuk, az új tulajdonos által biztosított a húsgyár hosszú távú életben tartása. Úgy vélem, a 2017-es esztendő végével bizonyítottuk, hogy jó úton haladunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!