újragondolt csomópont

2018.02.22. 10:30

Megkezdődött a két új körforgalom építése Veszprémben

Szerdán sajtótájékoztatót tartott Brányi Mária, Veszprém alpolgármestere a kettős körforgalmakkal kapcsolatos munkálatokról.

Marton Attila, Molnár Sándor

Az új körforgalmakkal a csomópontok áteresztőképessége növekszik, vagyis gyorsabban lehet majd áthaladni a belvároson. A Bajcsy-Zsilinszky Endre utca-Kórház utca-Mártírok úti csomópontban egy hagyományos négyágú körforgalom vátja fel a jelenlegi kereszteződést, itt a most meglévő három zebra helye nem változik Fotó: archív / Penovác Károly

Izgalmas beruházás

- Az idei év egyik legizgalmasabb beruházásához érkeztünk el – fogalmazott a projekttel kapcsolatban, amely a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés forrás felhasználásával valósul meg és három elemből áll. Az egyik elem a belvárosi kettős körforgalmi csomópont, amely átalakítja a jelenlegi forgalmi rendet. Ehhez a fejlesztéshez pályázati szinten kapcsolódik a belvárost a Jutasi úton keresztül a vasútállomással összekötő kerékpárút, valamint a Szabadságpusztát a Déli Intézményi Központig már meglévő bicikliúttal összekapcsoló kerékpáros fejlesztés.

Az újragondolt csomópont

Elsőként a belvárosi csomópontot alakítják ki. A közbeszerzési eljárás nyertese a Colas-Practical Konzorcium lett. Ez a két cég végzi el a munkát. Készült egy forgalomkorlátozási terv, amely három ütemre osztja a kivitelezést. Az első ütem már elkezdődött és májusig tart. Ebben az időszakban a munkálatok nem befolyásolják lényegesen a közúti közlekedést. Markáns változásokra májustól augusztusig lehet majd számítani. A harmadik szakasz augusztustól várhatóan decemberig, a projekt lezárásáig tart.

Az új körforgalmakkal a csomópontok áteresztőképessége növekszik, vagyis gyorsabban lehet majd áthaladni a belvároson. A Bajcsy-Zsilinszky Endre utca-Kórház utca-Mártírok úti csomópontban egy hagyományos négyágú körforgalom vátja fel a jelenlegi kereszteződést, itt a most meglévő három zebra helye nem változik Fotó: archív / Penovác Károly

- Ez egy hihetetlenül nagy volumenű beavatkozás, a város egyik legfrekventáltabb csomópontjának az újragondolását jelenti, ezért kifejezetten fontos, hogy a lakosság minden tájékoztatást időben és megfelelő részletességgel megkapjon – hangsúlyozta az alpolgármester.

Változó forgalmi rend

Nagy László, a konzorcium fő-építésvezetője elmondta, hogy, bár nem lesznek még teljesen készen, de szeptemberben már lehet közlekedni az új körforgalmakban. A beruházás során néhány munkálatot a tömegközlekedés zavartalan fenntartása érdekében éjszaka végeznek el, és minden fontos forgalmirend-változás előtt a sajtón keresztül tájékoztatják majd a lakosságot.

Mi várható az első szakaszban?

A fejlesztéstől az önkormányzat azt várja, hogy a csomópontok áteresztőképessége növekszik, vagyis a körforgalmak befejezése után gyorsabban lehet áthaladni a belvároson – hangsúlyozta Lamos Péter. A városfejlesztési irodavezető hozzátette, a kivitelezés különböző szakaszai eltérő forgalomtechnikai változásokkal járnak. A beruházás első szakaszában lassabb haladásra kell készülniük az autósoknak, a gyalogosfelületetek pedig összeszűkülnek. Fontos azonban, hogy nyárig csak ideiglenes korlátozások lesznek, de mindkét csomóponton áthaladhatnak az autósok. – A Vörösmarty téri parkolóban konténereket helyezett el a kivitelező, így ott a parkolás megszűnik a fejlesztés idejére. A beruházás első szakaszában kiváltják a közműveket és kivágják azokat a fákat, amelyeket a közművek áthelyezése, illetve a később megépítendő útpálya miatt el kell távolítani – részletezte Lamos Péter.

Turbó körforgalom?

A Budapest út-Brusznyai Árpád utca-Mártírok úti csomópontban a körforgalom kiváltja a lámpás kereszteződést és a gyorsétteremnél lévő lámpás gyalogátkelőhelyet. Ebben a csomópontban háromágú, turbó körforgalom épül, amelynek lényege, hogy az autósoknak a behaladáskor el kell dönteniük a kihajtási célt. Ez azt jelenti, hogy a csomópontba mindhárom irányból két bevezető sáv közül kell választania a közlekedőnek a továbbhaladási iránynak megfelelően. A külső sávba sorolóknak az első következő kijáraton, míg a belső ágat választóknak a második lehetőségnél kell elhagyniuk a körforgalmat.

Látványterv: ilyen lesz, ha elkészül

A turbó körforgalomnál megváltozik a zebrák elhelyezkedése is: az ellentétes forgalmi irányú sávok között szigetet alakítanak ki. A kivitelezésnél úgy építik meg a körforgalmat, hogy ha később szükséges lenne, a reggeli és délutáni csúcsforgalomban jelzőlámpák szabályozzák majd a gyalogosok közlekedését. A Bajcsy-Zsilinszky utca-Kórház utca-Mártírok úti csomópontban egy hagyományos, négyágú körforgalom épül, a kereszteződésben most meglévő három zebra helye sem változik. A két körforgalmi csomópont bruttó 460 millió forintból épül meg, az önkormányzat a beruházás teljes költségét az európai uniós TOP-programban nyert forrásból finanszírozza. Az új körforgalmak várhatóan decemberre készülnek el, mondta az irodavezető.

Figyeljünk a táblákra!

Az aktuális forgalmirend-változásokra és a javasolt kerülőutakra a város bevezető útjain táblák figyelmeztetik majd a közlekedőket. Lamos Péter elmondta, az utóbbi hetekben egyeztették a forgalomtechnikai terveket a kórházzal, a rendőrséggel, a mentőkkel, a katasztrófavédelmi hatósággal és a kormányhivatallal, valamint a csomópont közelében működő gazdasági társaságokkal is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!