még nem mondható sikertörténetnek

2018.03.02. 18:48

Zircen saját buszokkal oldják meg a helyi közlekedést

Tavasszal lesz egy éve, hogy a bakonyi város saját maga oldja meg a helyi közlekedést. A legfontosabb, hogy rugalmasan tudnak alkalmazkodni a helyi igényekhez.

Mátételki András

Ez a történet egészen 2003-ig nyúlik vissza, amikor Horváth László, a Zirci Városüzemeltetési Kft. jelenlegi ügyvezetője polgármestere volt a 6800 lakosú városnak. A helyi autóbusz-pályaudvar megvalósítása kapcsán (ami a vasútállomás mellé került 2007-ben) dán meghívásra több hivatali kollégájával együtt utazott a skandináv országba, ahol azt tanulmányozták, hogyan valósítják meg a közösségi közlekedést a különböző nagyságú településeken. Itt ismerkedtek meg az igényvezérelt közlekedés, valamint az iránytaxi fogalmával is. Előbbi azt jelenti, hogy a mindenkori utazási igényeknek megfelelő nagyságú jármű dolgozik, ezeket este a kisebb forgalom miatt az úgynevezett iránytaxikkal váltják ki, amelyek csak külön hívásra közlekednek – bérlettel és pluszpénzért vehetők igénybe.

A város buszai komfortosabbak, mint voltak a korábbi járatok. A felvételen a kisebbik, tizenkilenc személyes Renault autóbuszra szállnak fel az utasok. Két gépkocsivezető egymást váltva dolgozik a hét öt napján, hétvégén nem közlekednek a járatok Fotó: Bors Károly

Horváth László további tapasztalatokat gyűjtött, amikor három évig a Közlekedéstudományi Intézet irodavezetője volt, illetve alaposan belelátott ebbe a szakmába, amikor a hajdani Bakony, illetve a Balaton Volán igazgatóságának tagjaként megismerte a vállalatok gazdálkodását, járműparkjukat. Így hát az ötlet is tőle származott: vegyék saját kézbe a helyi járatú közlekedést. A vállalkozás azonban még nem mondható egyértelműen sikertörténetnek.

- A Zirc nagyságú településeken nem jellemző, hogy az önkormányzat oldja meg ezt a faladatot, így tehát mindenképpen úttörők vagyunk ezen a téren – mondja Horváth László, a Városüzemeltetési Kft. vezetője. – Az egyik szempont az volt, hogy külső szolgáltatóval nehézkes, hosszadalmas a járatmódosítás. Ilyen kis városban többször előfordul, hogy a változó igényeknek gyorsan kell eleget tenni. Ezt már meg tudtuk oldani szinte egyik napról a másikra, amikor az egyik helyi cég hirtelen megnövelte a dolgozói számát. A sikeres próbajárat után a képviselő-testület módosította a menetrendet. Noha a Bakony Volán, később az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉNYKK) korrekt szolgáltató volt, ám évről évre többet kért a szolgáltatásért. Mi a menetrenden – hétvégén most sem járnak a buszok – minimálisan változtattunk: például ma már gyorsabban jutnak el az emberek a háziorvosi rendelőből a kórházba, ahol a szakrendelők találhatók. A teljes módosítás éves szinten 3500 kilométer pluszfutást jelent, de várhatóan így is bent maradunk a korábbi költségvetésben. Ez nem számottevően, de mégis olcsóbb üzemeltetést jelent, főleg a buszok kisebb fogyasztásának köszönhető.

A város biztosította a buszvezetők bérét, a járműveket, amelyeket egy erre szakosodott lengyel kereskedőcégen keresztül vásároltak. A tavaly tavasszal egy tizenkilenc személyes, ősszel pedig egy harmincszemélyes járművet szereztek be. A szolgáltatás átvételének költsége a beruházásokkal együtt 17 millió forint volt. A vásárolt járművek idén kilencévesek, a nagyobbik 330 ezer, a kisebbik 178 ezer kilométert futott korábban Svédországban, illetve Dániában.

Ezek a légkondicionálóval ellátott, jól kifűthető buszok alacsony padlósak, a mozgáskorlátozottak és kisgyermekkel közlekedők felszállását is megkönnyítik. Amúgy kényes jószágok – Euro 4 környezetvédelmi osztályba tartoznak -, így aztán volt már gond a katalizátorokkal és a részecskeszűrőkkel. Ma már tudják, hogy a részecskeszűrők hamar eltömődnek a városi használatban, ezért gyakrabban kell azokat tisztítani, vagy a járatokat hosszabb útra is elküldeni.

A városnak van egy harmadik busza is, a volt, 16 ülőhelyes iskolabusz, amely főleg kirándulásra viszi el a gyerekeket és az egyesületek tagjait. Az a terv, hogy úgy álljanak szolgálatba a járatok, hogy a reggeli, délutáni csúcsidőben a nagyobb busz vigye az utasokat, napközben a kisebbek pörögjenek a jól ismert két körön a városban. Két gépkocsivezető egymást váltva dolgozik a hét öt napján, de ha például szervizbe kell vinni valamelyik járművet, s az egyik sofőr, mondjuk, szabadságon van, Horváth László ül a volán mögé.

- Az sem lényegtelen szempont, hogy könnyebbek ezek a buszok, így kevésbé terhelik az útjainkat, a szűk utcákban könnyebben közlekednek. A jelenlegi üzembiztonság még nem az, amit szeretnénk, és még néhányan kételkednek a döntés helyességében. Az elkövetkező évek komoly feladata, hogy a minőség folyamatos javítása mellett az új szolgáltatás kitermelje a beruházás költségeit is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!