Belföld

2010.07.07. 17:45

A benzin alternatívája - Nem gáz, ha gázos!

Megyei körkép - Egyre többen és egyre nagyobbat nyögnek az egekig szökő üzemanyagárak miatt. Nem árt tudni, a benzinnek van alternatívája, még ha gáz is.

Tremmer Tamás

Van mááásik! - szinte látjuk és halljuk Eötvös Gábor bohócot, ahogy a mellényzsebéből elővarázsol egy újabb trombitát. A szemünk előtt valami hasonló játszódik le napjainkban, a benzines, illetve a gázolajos erőforrásokhoz szokott autósoknak olyan kifejezéseket kell elsajátítaniuk, mint a gázos, az elektromos vagy éppen a hibrid.

A magas árak és a környezetszennyezés miatt előtérbe kerülnek újfajta megoldások. A 90-es években sokan megpróbálkoztak az Olaszországból behozott gázadapterek beépítésével, ezzel takarékoskodtak az üzembentartási költségeken. De a gáz a környezetnek is hasznos, alacsonyabb a károsanyag-kibocsátás. A XXI. században újabb alternatívák jelentek meg, s nem vállalunk nagy kockázatot, ha kijelentjük: a sornak nincs vége.

Minden cseppje kincset ér

Hiába csökkentették a napokban néhány forinttal a hagyományos üzemanyagok árát, egy-egy tankolásnál még mindig igen mélyen bele kell nyúlni a pénztárcába. Nem véletlen, hogy törnek előre az alternatív hajtásmódok, a gázos, az elektromos, illetve a hibrid technológiák. Ezek fogyasztásban már versenyképesek, környezetkímélésben pedig verhetetlenek.

A 90-es évek közepén nagy népszerűségnek örvendett a benzines autók átalakítása, akkor nagyon sokba beszerelték a gázt. Manapság nem annyira dívik az átalakítás, de a tartósan magas benzinárak miatt nem elképzelhetetlen, hogy ismét lendületet vesz a dolog, nyilatkozta Császár Endre autókereskedő.

A szakember elmondta, Magyarországon a benzin és gáz árának arányát figyelembe véve 30 százalékkal olcsóbban autózhatunk. Az általuk beszerelt rendszer teljesen biztonságos, megbízható, nincs benne kockázat. A beszerelési költség a kocsitól, a hengerek számától függően 200-300 ezer forint körül alakulhat, de ez hamar megtérül. A beszerelés maximum két napot vesz igénybe és bármikor visszaalakítható. Többféle gáztartály van forgalomban, akár a pótkerék helyére is be lehet szerelni, így az egész láthatatlan marad.

Hazánkban elsőként a Skoda kezdte forgalmazni a gyári technológiával szerelt gázos modelleket, amelyek az üzemanyag-takarékosságukról híresek, tájékoztatott Bedő Zoltán cégvezető. A megtakarítás a megtett kilométerek függvényében akár az évi több tízezer forintot is elérheti, és még a környezettel is jót tettek, mert ezeknek a kocsiknak alacsony a károsanyag-kibocsátásuk. A gázüzem biztonságát jelzi, hogy ezeket a modelleket is három év gyári garanciával forgalmazzák.

A márkói Mód Péter elmondhatja magáról, hogy minden téren letesztelte a gázüzemű járműveket, négy ilyen autóval (mindegyik Skoda volt) immár több mint ötszázezer kilométert tett meg. Az első kocsijába tíz évvel ezelőtt szereltetett adaptert. Benne volt a kíváncsiság, de az adatok meggyőzték, rendkívül takarékosan közlekedett. A második autóját ripityára törte, a levegőben is megpördült. Bebizonyosodott, a gázüzem biztonságos, nem kell félni robbanástól. Csoda-e, ha lehorgonyzott?!

Mindenképpen új autót akartam venni, de csak a Skoda kínált garanciás gázos modellt. Ez azonban már egy injektoros modell. Jobban is megy, mintha csak benzines lenne, mondta Mód Péter. Kiszámolta, 100 kilométerenként hatszáz forintot spórol, így körülbelül ötvenezer kilométernél megtérül a 300 ezer forintos felár.

A Bakony Volán pár évvel ezelőtt állított üzembe egy elektromos autóbuszt, a jármű Zircen helyi járatként közlekedik. A buszban dízelmotor dolgozik, amely egy áramfejlesztő generátort hajt, ami az elektromotort táplálja, a buszt pedig ez a motor viszi. Bebesi István vezérigazgató elmondta, a járművel jó tapasztalataik vannak, az elektromotornak köszönhetően jó a gyorsulása, dinamikus, jól fel tudja venni a városi forgalom ütemét. Könnyű a kezelhetősége is, jó a menetteljesítménye. A busz üzemeltetése nem drágább, mint a hagyományos dízelmotorosé, a károsanyag-kibocsátása pedig számottevően alacsonyabb.

Köztünk élő technológia

A japán autógyár az elsők között jelent meg a piacon az utcai változatú, hibridhajtású Priusával. A járműből már a második generációt forgalmazzák. A kocsiban egy benzinmotor, egy villanymotor, illetve egy villanymotorgenerátor együttesen található. Az erőforrások között a jármű vezérlőrendszere észrevétlenül vált, az agy a gázpedál lenyomása alapján dönti el, a kocsinak melyik az optimális hajtási módja. A Prius egyedülálló módon akár tisztán elektromos energia felhasználásával is képes haladni.

Murai Péter, a veszprémi  márkakereskedés értékesítési vezetője elmondta, elég nagy az érdeklődés a jármű, de főleg a technológia iránt. Szerencsére már több ilyen autót is eladtak, de a kocsi egyelőre még megfizethetetlen az átlagkeresetűek számára, emiatt az autógyár még idén előrukkol egy árban versenyképesebb modellel.

 

Olyannyira hangoztatjuk, hogy szinte már közhelynek tűnik: kifogyóban vannak a Föld fosszilis energiái - ettől azonban még igaz!

Ha pedig végesek a készletek, nem árt tudomásul venni: ezzel bizony takarékoskodni kell. Ha fejben ott tartana az emberiség, akkor ezt meg is értené... Csakhogy ettől egyelőre még távol vagyunk. A motorizáció, főleg a távol-keleti országokban hatalmas léptékben fejlődik, mindenki számára elérhetővé vált a személygépkocsi, így meg is akarja vásárolni. Szerencsére a fejlett nyugaton már alternatívákban gondolkodnak, a vezérelv nemcsak a takarékosság, hanem a környezet kímélése. A benzin, a gázolaj helyett egyre inkább előtérbe kerül az elektromos, a hibrid technológia.

Ahogy nő az ilyen gépjárművek száma, remélhetőleg úgy csökken majd az áruk, s nem csak mutatóban láthatunk belőlük az utakon.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!