Belföld

2010.08.17. 17:26

Csodavárók és más adósok - Kiút a hitelcsapdából

Balatonalmádi - Három évvel ezelőtt elvétve, két-három havonta fordult elő az almádi kistérségben olyan család, amelyik szolgáltatónak vagy hitelezőnek tartozott és valamilyen megoldásért a szociális központhoz fordult, viszont a tavaly nyári robbanás után ez a szám felszökött heti három-négy esetre.

Halmos György

Ez a helyzet nemcsak a kistérségre jellemző, jelenleg több mint 97 ezer lakossági jelzáloghitel tartozik a közvetlenül veszélyeztetett körbe.

- Furcsa, de sokan amiatt kerülnek igazán nehéz helyzetbe, mert nem kérnek segítséget, nem foglalkoznak a pénzügyi problémájukkal, arra várnak, hogy azt majd más megoldja - mondta Sajtos Ildikó, a balatonalmádi alapszolgáltatási intézmény vezetője. 

Ha már lent vagy, ne áss lejjebb, ne váltsd ki rosszabb hitellel a régit!

Tavaly nyáron dömpingszerűen megnövekedett a problémás ügyek száma, míg korábban szinte csak szolgáltatóval szembeni tartozás miatt kértek segítséget, most már döntően hiteltartozások végett. Volt olyan időszak, amikor néhány munkatársam reggeltől estig közüzemi fogyasztókkal vagy hitelintézetekkel tárgyalt - közölte Sajtos Ildikó. - Ezért is csatlakoztunk a Családi kasszasikerek elnevezésű programhoz, ami tulajdonképpen pénzügyi öngondoskodást segítő képzés olyan szakemberek számára, akik hátrányos helyzetű családokkal kerülnek napi szinten kapcsolatba.

Az intézményvezető szólt arról is, hogy a programban részt vevő szakemberek (oktatási intézmények, önkormányzatok, rendőrség, civil szervezetek munkatársai és tagjai) gazdasági, pénzügyi, valamint adósságkezelési és szegénységgel kapcsolatos ismeretekkel gazdagodtak, amiket a mindennapi munkájuk során tudnak hasznosítani ügyfélkörükben vagy a hozzájuk forduló, pénzügyi krízishelyzetben lévő családok gazdálkodásának korrekciója során.

A közelmúltban Balatonalmádiban tartották azt a megbeszélést, amelyen Majoros Márta szociálpszichológus, a program oktatója segítségével beszélték át a szakemberek az elmúlt időszak problémás eseteit, tanulmányozták, elemezték azokat.

- Vannak, akik önhibájukból kerültek nehéz helyzetbe, de nagyon sokan inkább rajtuk kívülálló okok miatt, azért, mert például elvesztették a munkahelyüket, betegek lettek. Találkoztunk olyan esettel is, ahol a családban a hitelfelvevőn kívül nem rendelkezett senki állandó jövedelemmel. Ez elgondolkoztató, hiszen csekély jövedelemmel nem is lenne szabad eladósodni - vélekedik Sajtos Ildikó, aki szerint a pénzügyi kultúra nagyon alacsony színvonalú nálunk. Arról nem is beszélve, hogy sokaknál még a szövegértéssel is gondok vannak, tehát nem tudják pontosan, milyen feltételeket fogadnak el a hitelfelvételnél.

Szakemberek tapasztalatai szerint a családok szinte az utolsó utáni pillanatig várnak, akkor fordulnak segítségért - néhány ritka kivételtől eltekintve -, amikor már a szolgáltató munkatársai ott vannak a lakás ajtajában. Ugyanakkor van, amikor nem lehet segíteni, akkor azt el kell fogadni és új életet kezdeni.

- Sokan csodát várnak tőlünk, pedig arra mi sem vagyunk képesek, egy-egy probléma megoldása sokszor hónapokig tart - hangsúlyozta Melnecsukné Vati Judit szakmai vezető, aki munkatársával, Báles Jánossal egy gondolatébresztő útmutatót dolgozott ki. Ennek első pontja úgy szól, hogy "ne panaszkodj, hiszen te költötted el a pénzt, te vagy a felelős azért, ahová jutottál". Ebben olvasható például az is, hogy semmit sem adnak ingyen, kamatmentes hitel sincs, mindennek meg kell fizetni az árát. Elvileg magától értetődő, de a problémás esetek azt mutatják, hogy sokan a szöveg megértése nélkül írnak alá szerződést, ezért a szakemberek ennek fontosságára külön pontban kitértek.

- Tapasztalatunk szerint sajnos nem mernek kérdezni sem a bankban, sem a jegyzőnél. Állandóan nyomás alatt vannak az emberek a reklámok miatt, zúdul rájuk, hogy fogyassz, cserélj újabbra, többségük pedig nem tud ellenállni ennek, költenek, vásárolnak, a legtöbbször erőn felül - mondta Melnecsukné Vati Judit. Úgy látja, hogy  értékrend, nevelés és hozzáállás kérdése az, hogy miként viszonyulunk a pénzhez. Hozzátette, hogy tudnunk kell nemet mondani; ez lehet az egyik kulcsa annak, hogy ne adósodjunk el.

- Vannak, akik tanácsainkat, például a háztartási napló vezetését a magánszférába való beavatkozásnak veszik, ugyanakkor elvárják, mindenáron megoldja a szolgálat a gondjaikat.

A szakemberek úgy látják, hogy sokan újabb hitel felvételével szeretnének rövid időre fellélegezni, azonban ezzel csak mélyebbre kerülnek a gödörbe; ez a gödör szabálya, vagyis ha már lent vagy, ne áss lejjebb. Mostanra a krízis jelei már a középosztálynál is jelentkeznek, sok család azért van még talpon, mert a nagyszülők erőn felül segítenek.

A két hónappal ezelőtti találkozásunkhoz képest nem változott semmi Jónáséknál, ami nem rossz hír a család tartozására való tekintettel, ám örömre sincs ok. Ilyen helyzetben külön gond az iskolakezdés, hiszen súlyos tízezrekbe kerül a felszerelés három lánynak. A bank továbbra sem jelentkezett, pedig jó ideje nem tudják fizetni a hiteltörlesztést.

Halmaiék egy család a közel százezerből, akik ingatlanvásárlás céljából vettek fel négy évvel ezelőtt négymillió forint hitelt svájci frankban. A kezdetben 38 ezer forintos törlesztőrészlet már 70 ezer forintnál is több - közli kérdésünkre Krisztina. Beszélgetés közben kiderül, hogy neki egy hónapig, a családfőnek pedig november végéig van munkája, amit az önkormányzat biztosít. Azután mi lesz, nem tudják, reménykednek, hogy majd csak akad valami. A problémákat tovább tetézi, hogy súlyos beteg középső gyerekükre még három műtét vár, jelentős összegbe kerül a havi gyógyszeradag. A mélyrepülés akkor kezdődött, amikor a szülők munkahelye megszűnt a Baldánál, ott dolgoztak, elég jó fizetést kaptak, de a céggel együtt ők is padlóra kerültek. Utána hiába kerestek munkát, nem találtak. Lehet, sokan azt gondolják, hogy a család panaszkodik, pedig ez nem a panasz, hanem sokkal inkább a beletörődés hangja. Ma több tízezer család van hasonló helyzetben hazánkban.

A kilakoltatás árnyékában

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) adatai szerint tavasz végén 97 ezer lakossági jelzáloghitel adósa tartozott a közvetlenül veszélyeztetett, kilencven napon túli késedelmes kategóriába. 

A PSZÁF vizsgálata rámutat: a veszélyeztetettséget növeli, hogy az idei első negyedévben növekedett a hitelpiaci szolgáltatóknak a lakóingatlannal fedezett hitelekkel kapcsolatos adósságrendezési aktivitása. Az első negyedévben végrehajtási eljárásra átadott vagy más adósságrendezési eljárás alá vont lakóingatlanok aránya elérte a tavalyi teljes 40 százalékát.

A késedelmes hitelek állományán belül a lakossági hiteleké 2334 milliárd forint, míg tavaly decemberben 2146 milliárd forint volt. Ezen belül a jelzáloghitelek állománya 1409 milliárd forintot, negyedévvel korábban 1282 milliárd forintot tett ki. A hitelpiaci szolgáltatók az első negyedévben is aktívan éltek problematikus helyzetű hiteleik újratárgyalásának lehetőségével.

Az újratárgyalt hitelszerződések száma a negyedév során 95 ezerről 131 ezerre, ezen belül az átstrukturált lakossági jelzáloghitelek száma 25 ezerről 29 ezerre emelkedett.

 

Nem tudunk spórolni, nincsenek megtakarításaink, negatívan viszonyulunk a pénzügyi témákhoz és egyre több a funkcionális analfabéta. A hozzáértők szerint ezek az okok, amelyek ahhoz vezetnek, hogy csaknem 100 ezer család él a kilakoltatás árnyékában.

Nehéz spórolni és félretenni alacsony fizetésből az egyre növekvő árak mellett, ha nincs szülői háttér. Nehéz a pénzügyi témákhoz pozitívan hozzáállni, ha azt halljuk, hogy a pénzintézetek nyeresége egyre növekszik, miközben a válságért azok meggondolatlan hitelezése is felelős. Nehéz értelmezni egy szerződést, ha az újságcikk megértése is problémát okoz. Ezért lenne jó már az iskolákban életvezetési tanácsadással foglalkozni, háztartástant tanítani és megtanítani: a hitelt valaki, valahogy, de mindig visszafizeti.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!