Elektromágneses sugárzás

2021.10.11. 11:31

Mozdulatlanná válnak a rákok a víz alatti kábelektől

A szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy a faj viselkedésének megváltozása hatással lehet a halászatra is.

Forrás: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

Skót tudósok megfigyelése szerint a megújuló energiaforrások víz alatti kábelei magukhoz vonzzák a nagy tarisznyarákokat, és veszélyes biológiai változásokat idéznek elő a szervezetükben. A kábelek ugyanis olyan elektromágneses sugárzást bocsátanak ki, amelynek hatására a rákok mozdulatlanná válnak.

A skót határvidéken található St. Abbs tengeri kutatóállomás laboratóriumában mintegy 60 tarisznyarákot vizsgáltak meg. A kutatók szerint a magas elektromágneses szint miatt a rákok sejtjeiben változás következett be, amely a vérsejteket is érintette.

Mint Alastair Lyndon, a Heriot-Watt Egyetem munkatársa elmondta, hogy amennyiben a víz alatti kábelek elektromágneses sugárzása eléri azt az erősséget, amely egy hűtőmágnes erejének az 5 százaléka, akkor a rákok elkezdenek közelíteni hozzá, majd megmerevednek. A szakember szerint ez önmagában nem lenne probléma, de ha a rákok nem mozognak, akkor nem keresnek táplálékot vagy párt. Ezenkívül az aktivitási szint változása a cukorkoncentráció módosulásához is vezet. Így ugyanis az állatok több cukrot tárolnak és kevesebb laktátot, vagyis tejsavat termelnek, akárcsak az emberek.

Kevin Scott, a St. Abbs tengeri állomás munkatársa hangsúlyozta, a magasabb szintű elektromágneses mező megváltoztatta a rákok testében a vérsejtek számát, így fogékonyabbak lettek a bakteriális fertőzésekre.

Skócia partjainál számos tengeri szélerőműparkot telepítettek már, amelyek kiterjedt víz alatti kábelezést igényelnek, de a kutatók szerint biztosítani kell, hogy ezek ne károsítsák Skócia tarisznyarák-populációját.

Lyndon arra is rámutatott, hogy ha a hím tarisznyarákok, amelyek rendesen Skócia keleti partvidékén vándorolnak észak felé, a kábelek miatt a helyükön maradnak, akkor a déli partvidéken felszaporodnak, viszont kevés lesz belőlük északkeleten és a szigeteken. Ez veszélyezteti a helyi halászok megélhetését és a helyi gazdaságot.

Az egyik megoldás az lenne, ha a kábeleket a tengerfenékbe temetnék. Ez viszont drága lehet és a karbantartást is megnehezíti.

A tanulmány a Journal of Marine Science and Engineering című folyóirat friss számában jelent meg.