Gazdaság

2007.07.09. 02:28

Reklámtenger árad a tévékből

Veszprém - Napi három óránál is több reklámot sugározhatnának a jövőben a televíziók, áll a vonatkozó uniós irányelv tervezett módosításában. Akár a szappanoperákban is lehetne termékeket hirdetni.

Dallos Zsuzsa

A jövőben sűrűbben találkozhatnak a tévénézők pelenkát, intim betétet és lábgombát hirdető reklámszpotokkal. A Határok Nélküli Televíziózásról szóló irányelv módosítása ugyanis eltörölné azt a szabályt, hogy a tévécsatornáknak legalább húsz percet kell hagyniuk két reklám- blokk között. Mozifilmeket, gyermekműsorokat és híradásokat azonban csak 30 percenként lehetne hirdetésekkel megszakítani. Szabadabb kezet kapnának a tévék annak eldöntésében, hogy mikor és mennyi időt fordítanak a legnagyobb bevételi forrásukat jelentő hirdetések közlésére. Tavaly összesen 72 milliárd forint bevételre tettek szert a magyarországi tévécsatornák a reklámokból. Az irányelv módosítása eltörölné azt a korlátozást is, hogy naponta legfeljebb háromórányi hirdetést - beleértve a teleshopping műsorokat - lehetne sugározni. Megmaradna viszont a jelenlegi óránkénti tizenkét perces korlát. Módosítana az irányelv az úgynevezett termékelhelyezés szabályain is. A termékelhelyezés kifejezés azt a hirdetési formát takarja, amely nem reklámfilmen keresztül buzdít egy adott termék megvásárlására, hanem egy létező műsorba, játékfilmbe csempészi be valamilyen formában a megismertetésre szánt árut. Világhírű példa erre a James Bond-filmek Aston Martin márkájú kocsija, vagy a Mátrixban Neo csúsztatható mobiltelefonja. Az újabb magyar filmekben, például a Valami Amerika című moziban is számos példát találhatunk hasonló termékelhelyezésekre. A magyar jogszabályok egyébként tiltják a burkolt reklámot, a termék- elhelyezésről azonban nem tesznek külön említést. A jelenlegi hatósági gyakorlat szerint fikciós műfajokban pénzmozgás nélkül és az életszerűség határáig fogadható el a termékelhelyezés. Az Egyesült Államokban 2005-ben a tévétársaságok kasszájába befolyt összegnek már az 1,7 százaléka szár- mazott termékelhelyezésből. Uniós szinten eddig semmilyen előírás nem szabályozta ezt a területet, így az európai tévék kimaradtak ebből a piacból. Az uniós direktíva módosítása ezért engedélyezné a termékelhelyezést bizo-nyos tévéműsorokban: játékfilmekben, szappanoperákban és sportközvetítésekben szabadon dugdoshatnák el termékeiket a hirdetők. Erre azonban a műsor kezdete előtt, valamint annak befejeztével fel kell hívni a nézők figyelmét. Berényi Miklós így akár Armani öltönyben is ármánykodhatna a közkedvelt magyar sorozatban, a Barátok köztben, a fociedzők pedig kedvenc sportszergyártójuk felszerelésében elemezhetik a meccset a stúdióban. Attól azonban nem kell félnünk a jövőben sem, hogy a híradó műsorvezetője közismert üdítőitalt kortyolgatna két tömegkarambolról vagy adóemelésről szóló hír beolvasása között. A most elfogadott irányelv ugyanis kifejezetten megtiltaná a termékelhelyezést a tájékoztató és hírműsorokban. Ugyanígy nem lehetne bújtatva termékeket reklámozni a gyermekeknek szóló műsorokban sem. Az uniós direktíva módosításait várhatóan egy hónapon belül fogadhatják el. Az irányelvben előírtakat a tagállamok saját törvények megalkotásával vehetik át.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!