Gazdaság

2009.06.08. 02:29

Megvámolt kereskedők

Megyei körkép - Tájékozatlanság, bizonytalanság és kifogások - ez a három dolog jellemzi egyelőre a termékdíjfizetésre kötelezetteket. Sokan nem tudják, kell-e, ha igen, hogyan és mennyit fizetniük. A veszprémi vám- és pénzügyőri hivatal két járőrét kísértük el egy ellenőrző körútra.

Németh F. Bernadett

Az első helyszín Tés. A falu egyetlen boltjában jártak már tavaly a pénzügyőrök, akkor mulasztási bírságot róttak ki a boltvezetőre. Szóráth Balázs főtörzsőrmester és Guti László hadnagy érdeklődnek is, azóta pótolta-e hiányosságait az ügyfél, mire Sándor József azt válaszolja, a bírságot megfizette, ám a GLN- számnál egy kicsit megakadt. Azt ugyanis csak elektronikus levélben lehet kérni, neki pedig nincs számítógépe. 

- Idegenkedek a számítógéptől - magyarázza a boltvezető -, és ennyi idősen már megtanulni sem akarom a kezelését. Nem értem, miért írják elő az e-mail használatát. 

A pénzügyőrök megjegyzik, papíron is lehet kérni a számot, és elkérik a működési engedélyt és a munkaszerződéseket is. A boltban három terméket választanak ki, reklámtáskát, nejlonzacskót és szódát. József azt mondja, minden számláját a könyvelőnél tartja, bár ezeket a dokumentumokat az üzletben kellene tárolnia. Most azonban van három munkanapja arra, hogy bemutassa a számlákat a veszprémi hivatalban. A kisboltos szerint a termékdíjtörvénnyel alapvetően nincs is baj, hiszen a környezet védelme egyre fontosabb mindenki számára, a gond az, hogy a kisvállalkozók számára óriási adminisztrációs terhet jelent. 

- Egyszerre kell jogásznak, üzletembernek, kereskedőnek lennem, vagy alkalmazni ilyeneket, de miből? - kérdezi tanácstalanul. 

A Vám- és Pénzügyőrség Közép-dunántúli Regionális Parancsnoksága többször is szervezett a termékdíjjal kapcsolatos fórumot. Interneten ma is elérhetők az ezzel kapcsolatos információk, mondja Guti László, s ha valakinek különleges, ritkán előforduló kérdése van, az kérhet írásban állásfoglalást az ügyével kapcsolatban. Az információk azonban úgy látszik, a kistelepülésekre nem jutnak el. Józsefnek remeg a keze, amint segít átnyálazni a táskákat, s azt mondja, ha megint megbüntetik, végleg lehúzza a redőnyt. Régóta fontolgatja ezt, a falu népe egyre fogy, a forgalom kicsi.

- Tizenkét kenyeret rendeltem, megmaradt három, az elvitte a többi hasznát - vázolja a helyzetet. - Ide csak kenyérért, cigarettáért járnak az emberek, meg amit elfejeltenek megvenni a multiknál.

A pénzügyőrök a termékdíjjal kapcsolatban egyelőre nem a szankcionálást, inkább a figyelemfelhívást alkalmazzák, ezért szabtak ki a tési boltosra tavaly csekély összegű bírságot, holott az lehetett volna akár több százezer is. Tés után Zirc következik, egy gyorsbüfé, ahol tavaly már végeztek termékdíj-ellenőrzést a pénzügyőrök és hiányosságokat tártak fel. Az ellenőrök az eljárás során megállapították, hogy a gazdálkodó visszamenőlegesen is eleget tett a bejelentési és bevallási kötelezettségének. A harmadik helyszín egy veszprémi ruházati bolt, ahol mindent rendben találtak. 

Gyakori kérdés, hogy a pénzügyőrök miért nem ellenőriznek nagyobb cégeket is, miért csak a kicsiket? Erre a felvetésre Guti László azt mondja, több ilyet is ellenőrzés alá vontak, legutóbb például egy építőanyag-kereskedést, ahol számlán való feltüntetés okozott problémát a tulajdonosoknak. Összegzésekor elmondja, általános az ügyfelek tájékozatlansága, sokszor maguk a könyvelők sem tudják, mit kell tanácsolniuk ügyfeleiknek. 

- Sokan inkább a mendemondáknak hisznek, pedig elég volna egyetlen telefon a vámhivatalba, hogy megtudják, pontosan mi a teendő - mondja a hadnagy. A legtöbb probléma az átvállalással kapcsolatban adódik: nincsenek tisztában azzal, hogy ki teheti meg, milyen alapon és mi ennek a módja. Sok hibát követnek el a számla kiállításakor, nem a törvényben meghatározott szöveg szerepel rajta. Ezt pedig nem lehet elfogadni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!