2017.01.18. 18:50
Képzéssel is lehet ösztönözni a munkaerőt
Az agrárgazdasági vállalkozások egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a tudatosabb munkaerő-gazdálkodásra, meglévő alkalmazottaik képzésére. Szerintük a pályakezdők szakmai felkészültsége és problémamegoldási készsége nem éri el a várt szintet.
Egyebek közt ez is kiderül a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Agrárgazdasági Kutató Intézet ezer vállalkozás körében végzett komplex agrár- és élelmiszeripari munkaerő-piaci felmérésének előzetes adataiból.
A megkérdezett mintegy ezer agrárgazdasági kamarai tag vállalkozás vezetői a speciális ágazati szakismeretek mellett alapvetően az informatikai készségeknek, valamint az idegennyelv-tudásnak érzik a legnagyobb hiányát.
A vállalkozások egyre tudatosabban képzik saját dolgozóikat Fotó: shutterstock.com/Budimir Jevtic
A felmérésből kiderült az is: a vállalkozások részéről a tanulószerződéses tanulók és a pályakezdők szakmai felkészültségével kapcsolatban elsősorban a kevés gyakorlati tapasztalat, ezzel összefüggésben a problémamegoldás, a rendszerben gondolkodás készségének hiánya fogalmazódik meg gondként.
Az agrárgazdaságban működő vállalkozások a munkaerő-ösztönzés terén a béremelés, természetbeni juttatások mellett egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a meglévő alkalmazotti kör képzésére. A megkérdezett vállalkozások mindössze szűk harmada nyilatkozott úgy, hogy cége alkalmazottait egyáltalán nem képzi. A munkaerő képzését a megkérdezettek elsősorban iskolarendszeren kívüli, tanulói/hallgatói jogviszonnyal nem járó, zömmel saját szakemberek által tartott, a gyakorlati tapasztalatok átadására lehetőséget kínáló belső képzések formájában biztosítják.
Az álláshelyek betöltését elsősorban a pályakezdők mezőgazdasági, élelmiszer-ipari munkakörök iránti érdeklődésének hiánya és a jelentkezők nem megfelelő szakképzettsége hátráltatja. A szakképzési rendszert érintő javaslatként a legtöbben a tanulók gyakorlati ismereteinek bővítését, az élelmiszer-gazdasági vállalkozások szakképzésben részvételének növelését, a képzőintézmények és a gyakorlati helyek közötti szorosabb együttműködést emelik ki.