2023.04.12. 11:00
Megszállottak – vas(út)ból vannak az idegeik
Beszélgetésünk apropóját az adja, hogy tíz éve hozta létre Péter, az alapító tag tömegközlekedéssel foglalkozó, járműveket, szituációkat, rendezvényeket képekben és videókban dokumentáló oldalát.
Péter egy sajtókiküldetésen a kolozsvári gőzössel Fotó: Nagy József, a Magyar Vasúttörténeti Alapítvány kuratóriumi elnöke
Hamarosan kiderült, népszerűbb, látogatottabb lett, mint hitte, ismerősei közül sokan követni kezdték, megosztották bejegyzéseit, melyeket rengetegen láttak, s megkeresték az alapítót, csatlakozhatnak-e az oldalhoz szerkesztőként. Péter úgy gondolta, a változatosság az indulásnál jót hozhat, no persze figyelembe vette a képek, videók minőségét, meghúzva egy alsó limitet. Tíz esztendeje folyamatosan közzéteszik munkájuk (hobbijuk) eredményét, s ma már időnként híroldalként is működnek. De csak időnként.
– Nem ez a célunk, nem is volt soha, tekintve, hogy számunkra ebben nincs üzlet. Belefektetett pénz, energia és főként idő annál inkább – meséli Péter, akit 16 évesen csapott meg a mozdony füstje, de nagypapája révén már kölyökkora óta figyelte és számon (meg nyilván-) tartotta az autóbuszokat is. – Rengeteget agyaltam, milyen irányba menjünk el. Ja, igen, illik bemutatni a „kollégáimat” – így hívjuk egymást, mondja –, nos, lényegében alapító tagnak számít Feri bácsi a fővárosból, aki szinte mindent tud a tömegközlekedésről, hiszen nyugdíjas metróvezető. B. Tomi életét gyerekkora óta végigkíséri a tömegközlekedés, szintén fővárosi, informatikus. Soma – hozzánk hasonlóan – már diákként figyelgette a közlekedést, alapító tag ő is, ahogyan Benjámin, aki az északkeleti országrészből hozott új színfoltot oldalunkra, ő műszaki menedzser. Laci és Gábor a Dél-Dunántúlt képviselte egy időben, Dávid, aki vasúti szakember, az Észak-Dunántúlt. S ne hagyjuk ki egyetlen kolléganőnket, Krisztát sem a felsorolásból.
Megszállottak – vas(út)ból vannak az idegeik
Az oldal időközben hatalmasat fejlődik. A mennyiség helyett a minőségre utaznak, és utaznak a szó szoros értelmében eleget, bár egyes helyeket autóval keresnek fel. – Ha már autók, Laci megszállottsága odáig vezet, hogy idővel egy különleges, saját autóbusz – egy Ikarus-prototípus – tulajdonosának vallhatta magát – folytatja Péter. Nekem ilyen szándékom nincs, én utazom, autózom, alkotok. És itt kapcsolódik be a hobbinkba a fotózáson, azok közzétételén túl a vasúti pályák bejárása, a felhagyott iparvágányok feltárása. Feltárás ez bizony kézzel-lábbal-eszközökkel, sokszor szó szerint azért, hogy egy-egy lépéssel tovább haladjunk. Ebben Dávid van nagy segítségünkre, fejében vannak a bejárandó pályaszakaszok. Üzemelő vasúti pályán nyilván nem bóklászuk, és részt veszünk balesetvédelmi oktatásokon, mert szerveznek olyat, kimondottan vasútfotósoknak. Sokan lettünk ugyanis az elmúlt 20-25 esztendőben. Van ebben nosztalgia, rajongás, értelmes és érdekes időtöltés, egyszóval minden.
– Mi a célunk? – gondolkodik el Péter. – Nem abbahagyni, mert már nem megy. Felkeresni azokat a helyeket, amiket még nem ismerünk, egyre szebb környezetben megjelentetni a járműveket a képeinken, és nemzetközivé tenni az oldalunkat. S nyilvánvalóan ápolni a kialakult barátságokat. Hiszen ismerjük egymás életét, családját, céljait. Ebben látom a jövőnket, s hogy a mennyiség helyett a minőségre összpontosítsunk. Mi kell ehhez? Kitartás, türelem, anyagiak – de elsősorban az, amiből a legkevesebb van: rengeteg szabadidő…
Az egyik legnagyobb járműfotós közösségi oldal története címszavakban 2013: Péter létrehozza az oldalt a meglévő fotógyűjteményére építve; 2014: több tömegközlekedés-rajongó csatlakozik az oldalhoz; 2016: első közös találkozás az első nemzetközi Ikarus-találkozón Tapolcán; 2017: munka, családalapítás, időhiány miatti tagcserék, majd megjelennek az első külföldön készült fotók; 2018: közös összejövetelek a 44-es vasútvonal mentén a teherforgalom terelésének dokumentálása céljából, részvétel retró jellegű rendezvényeken; 2019: összeolvad három oldal, a csatlakozók tiszteletbeli szerkesztők lesznek, megjelennek az első skandináviai képek, újabb tagcserék, Norbi a Dél-Alföldről, H. Tomi Északnyugat-Dunántúlról csatlakozik; 2020: követőik száma túllépi a 8 és fél ezret; 2021: új cél a képalkotás, nem a járművet, hanem a környezetet, a hátteret választják ki tudatosan; 2022: újabb, külföldön készült fotók folyamatos közzététele. |