A légi teherszállítás mesterei

2021.03.31. 07:00

Nem sok pihenő jut a magyar felségjelű C–17-es repülőgépeknek

Az elmúlt bő egy évtized során több mint 30 ezer repült órát teljesített a Pápára települt Nehéz Légiszállító Ezred három, magyar felségjelű C–17 Globemaster III. típusú teherszállító repülőgépe.

Napló

A pápai C–17-esek általános bevethetősége közel 90 százalékos

Fotós: Polgár Tibor/Napló

A Nehéz Légiszállító Ezredet (Heavy Airlift Wing – HAW) is magában foglaló Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) létrehozásáról 2008-ban született döntés, az alakulat pedig a következő esztendőben kezdte meg működését Pápán. A szükséges forrásokat a programban részt vevő 12 nemzet teremti elő. A SAC része a jogi hátteret biztosító NATO Légiszállítást Kezelő Program­iroda (NATO Airlift Management Programme – NAMP), a HAW otthonául szolgáló MH Pápa Bázisrepülőtér, illetve a C–17-est gyártó Boeing cég, amely a karbantartó munkát támogatja. Ezek együttes tevékenysége segíti az ezred működését – olvasható a honvedelem.hu összeállításában.

– A HAW közel 150 főből áll, de ha figyelembe veszünk minden érintettet, beleértve a családtagjainkat is, akik szintén itt vannak velünk Pápán, akkor 7-800 emberről beszélhetünk – mondta James S. Sparrow ezredes, a Nehéz Légiszállító Ezred amerikai parancsnoka. Hozzátette, munkájuk három fázisra (tervezés, ellátás-karbantartás, repülés) oszlik. Normál esetben a 12 nemzet igényeinek megfelelően hajtják végre a feladatokat, és mivel csak három repülőgéppel rendelkeznek, általában 4-6 hónapra előre kell kalkulálniuk. A tervtábla mindig tele van, ha váratlanul némi idő szabadulna fel, azt a soron következő feladatok előkészítésére fordítják. A C–17-esek szinte mindig a levegőben tartózkodnak, zömmel valós küldetést, kisebb részben kiképzési feladatokat teljesítve. Utóbbi esetben a földi kiszolgáló egységek is gyakorolnak, hiszen számos logisztikai feladat hárul rájuk: előfordulhat például, hogy Pápáról indul vagy ide érkezik teherszállítmány, s gondoskodni kell a ki- és berakodásról.

– Gépeink hatévente nagyszabású, megközelítőleg fél évig tartó ellenőrzésen és karbantartáson esnek át az Amerikai Egyesült Államokban. A három gép összesen 2800 repült órát teljesít éves átlagban. A C–17-eseink általános bevethetősége közel 90 százalékos, ami kifejezetten jó aránynak számít – közölte a parancsnok.

A SAC számára a C–17-es minden tekintetben tökéletes megoldást jelent: a komoly hatótáv mellett olyan képességekkel is rendelkezik, mint a taktikai le- és felszállás lehetősége, amihez kevesebb mint ezerméternyi aszfaltozott vagy minimálisan előkészített füves pályára van szüksége. Emellett humanitárius műveletek alkalmával vagy harci körülmények között nagyon hasznos, hogy teherdobásra is alkalmas – írja a honvedelem.hu.

A pápai C–17-esek általános bevethetősége közel 90 százalékos
Fotó: Polgár Tibor/Napló

– Nagyon sok bonyolult és olykor veszélyes megbízatásunk volt az elmúlt években, de a járványhelyzettel kapcsolatos teendők jelentették a legnagyobb kihívást számunkra. Minden repülést nagyon rugalmasan kellett végrehajtanunk, alkalmazkodva a gyorsan változó körülményekhez. Amikor szinte a teljes légi közlekedés leállt a világon, mi akkor is számos küldetést hajtottunk végre. Több alkalommal elrepültünk Délkelet-Ázsiába egészségügyi védőfelszerelésekért és orvosi műszerekért a Karibi-térségbe. Összességében fenomenális teljesítményt nyújtott az ezred minden tagja – fogalmazott James S. Sparrow, akinek nyáron ér véget a négyéves megbízatása.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában