Életmentő biztonsági felszerelés

2021.11.28. 11:00

A légzsák hibájára utaló műszerfali jelzés esetén ne halogassuk a szervizlátogatást!

Nem lehet tudni, hogy mikor történik meg a baj, ám ha bekövetkezik, a légzsák csökkentheti a sérülések mértékét, növeli a járműben ülők túlélési esélyeit. Szerencsére működés közben a közlekedők többsége soha nem találkozik vele.

Szijártó János

Balesetes autó, amelyben kinyílt a kormány- és az utasoldali légzsák is

Fotó: Szijártó János/Napló

Jellemzően néhány típushiba kapcsán kényszerül a témával foglalkozni az autótulajdonos. Tóth Csaba tapolcai szakember szerint nem szabad félvállról venni a műszerfalon kivillanó figyelmeztetést, hiszen az életünk lehet a tét. 

– Számos esetben csupán csatlakozási probléma okozza a hibajelzést, de ezt csak a szervizben tudják teljes biztonsággal megállapítani. Előfordul, hogy az első ülések mozgatása az alatta húzódó vezetéket is megfeszíti, és az ilyenkor sérülhet, ahogy az itt lévő csatlakozó is. Ez a hiba, amit egy autós hölgy úgy írt le számomra egyszer, hogy „kigyulladt a műszerfalon a terheslámpa”, viszonylag gyorsan és kis költséggel javítható. De ha a légzsákrendszert kell javítani, cserélni, az már komolyabb anyagi áldozattal jár. A szervizköltség a légzsák kirobbanása, működésbe lépése után egy középkategóriás gépjármű esetében akár százezer forintos tétel is lehet. 

A légzsákok cseréje mellett a műszerfal is javításra szorul, de a megolvadt csatlakozók helyett is újakat kell beépíteni. Persze, ha a balesetet szenvedett gépkocsi még használható a baleset után. Maga a biztonsági berendezés egy műanyag alapú, összehajtott zsákból, érzékelőből és a felfújó rendszerből tevődik össze. A korábbi konstrukciókban az autók kormánykerékpárnájában volt légzsák, később már a jobb oldali ülés előtt is. 

A fejlesztők a frontális ütközéseken túl az oldalról érkező ütéseket is tompítani kívánták, így az ülésekbe, ajtókba beépített oldallégzsákok kerültek, valamint a függönylégzsákok kialakítására is jelentős hangsúlyt fektettek. Utóbbi egyformán óvja az első és a hátsó utasokat, sőt, ha a jármű felborul, akkor is védelmet biztosít. Véd a szilánkoktól is, és nem csupán a fejet, hanem a vállat, a mellkast is óvja, kiegészíti az oldallégzsák funkcióját – mondta a tapolcai szerviz tulajdonosa.

Tóth Csaba diagnosztikát végez egy régebbi gépkocsinál, miután kigyulladt a légzsák hibajelzője a műszerfalon. Nem szabad félvállról venni a figyelmeztetést, hiszen adott esetben az életünk lehet a tét

Forrás: Szijártó János

Elhangzott, hogy töréstesztek alapján a függönylégzsák több mint nyolcvan százalékkal csökkenti a fejsérülések kockázatát. Ma már jellemző a műszerfal alatti légzsák is, a térdek és a medencecsont védelme érdekében.

Nem árt tudni, hogy a légzsák felfújásáért felelős érzékelők akkor lépnek működésbe, ha a rendszer egy adott időtartamon keresztül olyan lassulási értékeket mér, amelyek a megadott paramétereket túllépik. Ilyenkor a speciális töltettel ellátott patronnak köszönhetően gyakorlatilag kirobban a kormányból vagy a műszerfalból a légzsák, és pillanatokkal később már le is ereszt, hogy utat engedjen a már lelassított testrésznek. A modern biztonsági övek övfeszítője együttműködik a légzsákrendszerrel, így az utasok hamarabb lassulnak ütközéskor, és a test terhelése is egyenletesebben oszlik el. A légzsákok nyílásának sorrendje mindig az adott szituációtól függ, de csak annál az ülésnél nyílik, amelyikben ülnek.

Természetesen amennyiben az értékek a rendszerbe betáplált küszöb alatt maradnak, a légzsák nem fújódik fel. A szakember szerint elhanyagolhatóan kicsi az esélye annak, hogy egy erősebb fékezéstől működésbe lépjen a berendezés.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában