Körkép

2021.11.25. 13:01

Fűteni nem lehet zenegéppel - Ha szép a webáruház oldala, az még nem garancia

Modern mobilklíma helyett ósdi music box. Sajnos ilyen hibás teljesítés is előfordul online vásárlások során. Akkor pedig már megkárosításról lehet szó, ha a vevő panaszával egyáltalán nem foglalkoznak.

Rimányi Zita

Forrás: Pixabay.com

Az internetes webáruház hiteles márkaoldalnak tűnhet, ha meggyőző termékkört hirdet, azaz nem kínál a kerti traktortól a teniszcipőn át a ventillátorig szinte mindent. Még inkább vonzó lehet a vásárlóknak, ha ráadásul szép felületének megjelenítése és azon számos információval szolgál, utánvétel lehetőségét is felajánlja. Mégis előfordulhat, hogy nem azt küldi ki megrendelőinek például Németországból, amit ígért, aztán pedig nem küld a reklamációkra visszajelzést – ahogy a futárszolgálata sem –, panaszkezelése visszautasító és felháborodott ügyfelei a visszáruhelyén egészen lepusztult telepet találnak. Ilyen esetekkel is fordultak már vevők az ingyenes Panaszakadémia szolgáltatáshoz.

A tanulság az, hogy nem csak a webáruház saját oldalán feltüntetett vevői véleményeket érdemes még vásárlás előtt elolvasni. Emellett utánvétes rendelésnél is csak akkor ajánlott kifizetni a kézbesítőnek az árat, ha már megnézte a címzett, mi van a csomagjában. Ha pedig már megtörtént a baj, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének szakértői azt javasolják, hogy a panaszos írásban is küldjön felszólítást a vállalkozásnak. Érdemes abban határidőt is szabnia panasza kezelésére, például nyolc napot meghatároznia. Ám, ha nem annak a cégnek a neve szerepel a számlán, amelyik felületén vásárolt – hiába ugyanaz a tulajdonosuk –, a vásárlás tényének bizonyítása – ami a fogyasztó kötelessége – problémás lehet. 

Amikor mást kap a vevő, mint amit kért, nem szerződésszerű teljesítésről van szó. A kereskedő ugyan feladott terméket, de közel sem azt, ami az ügyfelével létrejött adásvételi szerződés tárgyát képezte. A vásárló ilyenkor a jogszabályok alapján ragaszkodhat az eredetileg megrendelt termék kiszállíttatásához vagy elállhat a szerződéstől. Gond akkor van, ha a vállalkozás elérhetetlennek bizonyul. Ilyenkor, a panaszkezelési, ügyfélszolgálati mechanizmus hiányának tapasztalása miatt bejelentést lehet tenni a megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi főosztályain. 

A vevő a lakóhelye szerinti békéltető testülethez fordulhat azért, hogy saját ügyében díjmentes eljárás indítását kezdeményezze. Ez egy hivatalos fórum, amely segíthet abban, hogy könnyedén rendeződjön a felek közt felmerült jogvita. A magyarországi európai fogyasztói központ kifejezetten az ilyen, vagyis a határon átnyúló fogyasztói ügyekre specializált szerv. Ugyancsak ingyenesen segíthet. Figyelembe véve azt, hogy nagyobb összeg forog kockán, számításba veheti a vevő akár a közjegyzőnél kezdeményezhető európai fizetési meghagyásos eljárást is, ami viszont az előbbi két lehetőséggel ellentétben már díjköteles. Legvégül pedig, ami a legtöbb jogvita esetén igénybe vehető, az a polgári peres eljárás. Ennél mérlegelni kell, hogy időigényes és költséges lehet, és ügyvéd segítségére lehet szükség hozzá.

Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában